Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@00:12:32 GMT

بنیان‌های نظری غرب متلاشی شده است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۲۰۴۶

بنیان‌های نظری غرب متلاشی شده است

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که بنیان‌های نظری غرب متلاشی شده است گفت: انقلاب امام خمینی (ره)، یک معادله جدید در دنیا است؛ معادله‌ای مبنی بر اینکه می‌شود دنیا را با تکیه بر گزاره‌های دینی عوض کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست،  غلامرضا جمشیدیها روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه همایش ملی «امام خمینی، انقلاب اسلامی و پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان جوامع مسلمان» افزود: انقلاب اسلامی یک سرفصل جدید در تاریخ بشریت بود و نمی‌شود آن را به عنوان یک انقلاب عادی در نظر گرفت؛ چون بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر محورهایی تاکید داشت که اصلاً در مکاتب علمی ممکن است آن را ندیده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دورانی دانشجویی هیچ گاه نقش مذهب را در انقلاب توضیح نمی‌دادند. نظریه‌ای که در زمان ما خیلی مشهور بود، دین را افیون ملت‌ها می‌دانست، اما امام خمینی (ره) باعث شد همه تئوری‌های غرب فرو بپاشد و غرب که در ظاهر زمانی خیلی قوی بود، اکنون بنیان‌های نظری‌اش متلاشی شده و فروریخته است.

 جمشیدیها در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: ما نسل پنجاه‌وهفتی و همچنان پای کار هستیم. امیدواریم نسل جدید بتوانند بر معیارهایی که امام راحل و مقام معظم رهبری تاکید دارند استوار باشند و همان مسیر را ادامه دهند. این یک سرفصل جدید در تاریخ بشری است. هیچ کس در این زمینه فکر نمی‌کرد که یک فرد تنها و یک تنه از سلسله انبیا بیاید و در حالی که در ظواهر امر هیچ امکانی نبوده است، کلامی را بگوید و همه‌ آن هم محقق و بر همه پیروز شود.

 

توجه به نیروی بی‌پایان امت از خصوصیات بارز تفکر امام خمینی (ره) بود 

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن قاضوی گفت: امام راحل قبل از اینکه بنیانگذار یک نظام اسلامی و یک قهرمان همیشه پیروز عرصه نبرد با ظلم و استکبار باشد، یک انسان کامل با برترین ویژگی‌های یک انسان کامل بود؛ یعنی اول مسیر خودسازی را طی کرد و بعد وارد محدوده اجتماع شد.

رییس این همایش، ایمان و اتکاء به قدرت لایزال الهی و خدامحوری امام خمینی (ره) را ویژگی محوری امام در زندگی فردی، اجتماعی و مبارزات سیاسی امام (ره) دانست و گفت: امام خمینی (ره) همیشه به یاد خدا بود و با توکل به ذات اقدس ربوبی حرکت می‌کرد.

وی از شجاعت به عنوان ویژگی بعدی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نام برد و به بیان رهبر معظم انقلاب در خصوص شجاعت امام اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری، یگانه رمز پایداری انقلاب اسلامی را در آینده حفظ روحیه شجاعت برشمرده‌اند.

 قاضوی در ادامه درخصوص صلابت و قاطعیت امام راحل، اظهار داشت: امام در تمام بحران‌ها و رویارویی‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قاطعانه ظاهر شدند. با وجود اینکه دشمنان و استکبار جهانی که از انقلاب امام و جنبش جهانی که امام در دنیای معاصر ایجاد کرده بود به وحشت افتاده بودند و با تمام قوا و ابزارهایی از قبیل جنگ نظامی، حصر اقتصادی و انواع و اقسام دشمنی‌ها به مقابله با امام و نظام برخاستند، اما تمام این دشمنی‌ها ذره‌ای در صلابت و اراده این رادمرد الهی خللی ایجاد نکرد.

رییس دانشکده اندیشه و معارف اسلامی ساده‌زیستی را دیگر ویژگی مهم و شاخص امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: زهد امام از ویژگی‌های بارز ایشان است. امام راحل ۱۴ سال در نجف اشرف در یک خانه ۵۰ متری استیجاری زندگی کرد و بعد از بازگشت به ایران نیز در یک خانه محقر در منطقه جماران اقامت داشت.

وی همچنین «تکیه بر مردم» را از ویژگی‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: توجه به نیروی بی‌پایان امت برای مبارزه با دشمنان اسلام، یکی از خصوصیات ویژه و بارز تفکر امام بود. عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و حمایت از مستضعفان، تجدید حیات اسلام، استقلال و خوداتکایی و تاکید بر قدرت و نیروی مردم از ویژگی‌های ایشان بود. امام (ره) همواره می‌فرمودند که هیچ ملتی نمی‌تواند استقلال پیدا کند، مگر اینکه خودش را بفهمد.

قاضوی از توجه به واقعیت‌های اجتماعی زمان خود و نفی تز جدایی دین و از سیاست به عنوان دیگر ویژگی‌های امام خمینی (ره) نام برد.

همایش ملی امام خمینی، انقلاب اسلامی و پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان جوامع مسلمان به همت مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جمهوری اسلامی ایران ، انقلاب اسلامی ایران ، مقام معظم رهبری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی اسلامی ایران امام خمینی امام راحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان گفت: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العاده‌ای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.

حجت الاسلام علی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: اگر فهم سیاسی بالاتر و تحلیل بهتری وجود داشته باشد، انقلابی و ضد انقلابی بهتر از یکدیگر تمایز داده می‌شوند و هم چنان که در ابتدای انقلاب انواع گروه‌ها و جریان‌های چپ و راست وجود داشت و اگر افراد تحلیل خوبی داشتند، جزئی‌تر وارد مسائل شده و فرق انقلابی و ضد انقلابی را بهتر درک می‌کردند.

وی با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و نقش بارز ایشان در تفکر اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العاده‌ای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان خاطرنشان کرد: شهید مطهری به برخورد انفعالی اکتفا نمی‌کرد بلکه اول دیدگاه جهان بینی اسلامی را بیان و سپس تألیف می‌کرد.

نوری یکی از خصوصیات شهید مطهری را جدال احسن در مسائل مهم و افکار انحرافی مانند ماتریالیسم عنوان و تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید مطهری در نقد اندیشه‌های مخالف، پرهیز از مطلق گرایی است و این بدین معنا است که نه عینک خوش بینی میزند تا به اعمال دیگران نظر کنند و نه عینک بدبینی به چشم داشتند که دیگران را مقصر بدانند.

وی اضافه کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگی برای دیروز، امروز و فردای کشور است و ایشان متفکری دین شناس بود که در برابر التقاط، نفاق و تهاجم فرهنگی غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج داد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان تصریح کرد: ایشان همچنین از دیگر ویژگی‌های این متفکر اسلامی را انصاف علمی عنوان کرد و ادامه داد: شهید مطهری در پاسخگویی به شبهات و نقد اندیشه‌ها، روحیه استکباری و بزرگ اندیشی نداشت و بر همین اساس ایام گرامیداشت مقام این استاد شهید تحت عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نام گرفته است.

کد خبر 750079

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • کتیبه متفاوت با الهام از تخته‌ کلاس درس در حسینیه امام خمینی(ره) | عکس
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از حضور رهبر انقلاب
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود