Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به دو قانون مزاحم در حوزه فرش‌های مرجوعی که باعث مهاجرت بسیاری از مرمت‌کاران و طراحان ایرانی به کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان شده، خواستار اصلاح قانون و همچنین افزایش مهلت تعهد ارزی فرش دستباف به ۵ سال برای افزایش صادرات شد.

فرحناز رافع در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بحث بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرش دستباف چند قانون مزاحم وجود دارد، اظهار کرد: این قوانین باعث شده بسیاری از مرمت کاران و طراحان ایرانی به کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان مهاجرت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت این وضعیت، دو قانون مزاحم در حوزه فرش‌های مرجوعی است.

وی افزود: برای مثال ممکن است فروشندگان فرش خود را برای نمایش در نمایشگاه خارجی ببرند، بعد از چند سال فروش نرود و بخواهند آن را باز گردانند، امکان آن وجود ندارد و باید فرش را با قیمت بسیار پایین در همان کشور به فروش برسانند. همچنین اگر فرش فروخته شده آسیب ببیند نمی‌توانیم خدمات پس از فروش ارائه دهیم، چرا که عبور موقت فرش دستبافت دچار مشکل است. در این رابطه تاکنون پیگیری هایی از طریق وزارت صمت انجام شده و در کمیسیون اقتصادی نهاد ریاست جمهوری در حال بررسی است و قسمتی هم باید در مجلس بررسی شود. اما درخواست ما این است که هر چه زودتر این دو قانون مزاحم کسب و کار برداشته شود.

مهلت تعهد ارزی فرش را ۵ ساله کنید

رئیس مرکز ملی فرش در ادامه با اشاره به نیاز به کمک مجلس در حل این مشکل، تصریح کرد: مشکل دیگر در حوزه فرش دستباف تعهد ارزی است که مهلت یک ساله برای آن جواب نمی‌دهد و حداقل باید ۵ ساله باشد. چراکه فرش مانند لباس نیست که سریع فروخته شود و به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. اگر در شرایط فعلی مهلت تعهد ارزی برای صادر کنندگان فرش افزایش پیدا کند، قطعاً صادرات فرش خیلی افزایش خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول مشکلات متعددی هم در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، از جمله اینکه تعرفه ابریشم خیلی بالاست و زیرساخت‌های داخلی هم برای فرش ابریشم کافی نیست و باید حداقل ۷ سال بر توسعه توتستان‌ها و نوغان داری کار شود. از طرف دیگر کارخانه‌های نوغانداری همین الان نوغان را از چین وارد می‌کنند، چرا که نوغان داخلی به دلیل از بین رفتن توتستان‌ها کمیت و کیفیت ندارد. این در حالی است که این کالا عمق ساخت داخل و ارزش افزوده بالا دارد.  

در بحث اصلاح نژاد، روی چرم و پشم کار نشده 

وی افزود: در مورد پشم هم مشکلاتی هست. در گذشته ۷۰ درصد پشم سفید و ۳۰ درصد پشم رنگی داشتیم اما الان برعکس ۵۰ درصد از هر کدام داریم و به زودی ممکن است از بین بروند. از پشم رنگی استفاده درست نمی‌شود و تاکید ما این است که پشم صادر نشود، چرا که یک سرمایه ملی بدون فراوری، خام‌فروشی می‌شود. اما در حال حاضر بر فرش‌های خودرنگ کار می‌کنیم که بسیار مورد استقبال اروپایی‌ها قرار گرفته، چرا که در حوزه سلامتی خاص هستند و مشکل تنفسی و محیط زیستی و غیره ایجاد نمی‌کنند. اما در بحث اصلاح نژاد دام، فقط روی گوشت کار شده، اما روی چرم و پشم کاری انجام نشده است.

رافع با بیان اینکه زنجیره ارزش فرش دستباف از قسمت رنگرزی و نخ ریسی به مرکز ملی فرش برمی‌گردد، تصریح کرد: موارد یاد شده در زمینه پشم و نوغان مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.

نمایشگاه فرش در جام جهانی قطر

وی از برگزاری نمایشگاه فرش ایرانی در بازی‌های جام جهانی قطر با همکاری سازمان توسعه تجارت، ارائه بسته تشویقی برای جذب دانش آموزان، ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید در زنجیره صنایع خلاق در حوزه فرش و تلاش برای تثبیت اکوسیستم فرش دستباف برای رقابت در بازارهای جهانی و وارد کردن طرح‌های خلاق و نوآورانه به بخش فرش خبر داد و گفت: یکی از تلاش‌ها در این حوزه استفاده از مکانیک در حوزه فرش دستباف بوده که در کارها از جمله شستشوی پشم، پورتال‌های خلاق طراحی می‌شود و در ایلات و عشایر استفاده می‌شود. موارد متعدد دیگری هم در حوزه صنایع دانش بنیان و خلاق در زنجیره ارزش فرش دستباف در حال برنامه ریزی است.

همچنین به گفته این مقام مسئول کانون ارزیابان فرش دستباف برای شناسنامه دار کردن و شفاف کردن فرش دستباف در سطح جهانی در حال انجام است. اخیراً هم فرش کلاردشت که در حال فراموش شدن بود، در سطح جهانی احیا شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش دستباف مهلت تعهد ارزی قانون مزاحم حوزه فرش فرش دستباف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۲۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!

تین نیوز

 

دبیر کل انجمن کشتیرانی: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است.

به گزاش تین نیوز به نقل از نبض بازار، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در خصوص قرارداد مابین ایران و هندوستان برای توسعه بندر چابهار ضمن برشمردن مشکلات و موانع پیشرفت این پروژه گفت: در ابتدای امر ما باید به فعالیت طرف هندی در بندر چابهار توجه کنیم. طبق قرارداد امضا شده مابین طرفین، وظیفه طرف هندی سرمایه گذاری در چابهار برای توسعه فعالیت بندری بوده نه تامین بار، پس اگر قرار باشد سرمایه گذاری صورت بگیرد و درنهایت نتیجه مطلوبی نداشته باشد، قطعا برای طرفین قرارداد خصوصا طرف خارجی، صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال باید قید شود در مقابل، طبق امضای قرارداد مابین ایران و هندوستان، قرار بر این بوده که هندوستان چیزی حدود ٢٢٠ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کند در حالی که بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده، هندی ها کمتر از یک چهارم مبلغی که تعهد داده بودند در چابهار سرمایه گذاری کردند. جالب اینجاست که نصف بیشتر همین یک چهارم هم مبلغ تجهیزاتی است که هندی ها وارد چابهار کرده اند.

تحریم های اقتصادی بزرگترین مانع پیشرفت توسعه بندر چابهار است

مسعود پل مه در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بندر چابهار برای بالابردن سرعت تخلیه کشتی ها، به تجهیزات راهبردی نیاز دارد. متاسفانه در این قرارداد و پروژه شاهد هستیم که شرایط و تجهیزات لازم برای پیشبرد به گونه ای رقم نخورده که علاوه بر انتفاع کشور ما در این بخش، طرف مقابل نیز سودی از بندر چابهار ببرد.

وی گفت: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف قرارداد بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است. آن ها اعتقاد دارند بخاطر وجود تحریم های سنگین، قادر به انتقال تجهیزات به بندر چابهار نیستند. مورد دوم، گردش تجاری پایین بندر چابهار است. مشخص است که طرفین قرارداد یعنی هندی ها با این اوضاف و اوضاع برای ورود سرمایه به کشور و بندر چابهار به صرافت و تکاپو نمی فتند و همین موضوعات باعث می شود که قرارداد توسعه آنگونه که انتظار داریم پیش نرفته است.

سرمایه گذاران داخلی به راحتی می توانند جایگزین طرف هندی شوند

پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر و از زمانی که این قرارداد مابین ایران و هندوستان بسته شد و اهمال های فراوانی از سوی هندوستان انجام گرفت، ماهم کوتاهی کردیم و به این فکر فرو نرفتیم که جایگزین خارجی داشته باشیم یا از پارامتر ها و آلترناتیو های داخلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم. کما اینکه الان سرمایه گذارانی هستند که حاضرند جایگزین طرف هندی شوند و در نهایت مدیریت لازمه را در به سرانجام رساندن کار به خرج بدهند.

پل مه ضمن اشاره به اهمال دولت در عدم توسعه بندر چابهار عنوان کرد: قطعا نمی توانیم از نقش دولت در توسعه یافتگی بندر چابهار غافل شویم، کم کاری دولت در احداث زیر ساخت های لجستیکی و اتصال ریل از بدیهی ترین کار هایی بود که باید دولت برای پیشبرد این امر انجام می داد، ولی متاسفانه هنوز اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است. امن ترین، ارزان ترین و بدیهی ترین سیستم حمل و نقل در حوزه جغرافیایی شرق و جنوب شرقی کشور می تواند ریل باشد. متاسفانه زمان مشخصی نیز برای بهره برداری از ریل در این مسیر توسط دولت برنامه ریزی نشده است.

فعالیت اقتصادی در بندر چابهار توجیه ندارد

وی عنوان کرد: در کنار همه این مسائل نواقص دیگری نیز داریم. ما برای فعالیت بخش خصوصصی کامیون دار و متصدی باید شرایط مطلوب محیطی و زیستی را تامین بکنیم. اگر بندرچابهار را با بندر عباس یا بندر امام خمینی از لحاظ امکانات رفاهی، در دسترس بودن بار و بسیاری مزایای دیگر مقایسه کنیم، طبیعی است که وقتی کامیونی به سمت چابهار می رود توجیه اقتصادی برای آن ندارد و سعی می کند حمل و نقل و بار خود را به سمت بندر های امام و بندرعباس ببرد.

مسعود پل مه در پایان عنوان کرد: این مواردی که گفته شد عواملی است که می تواند ناکارآمدی و اهمال را در بندر چابهار افزایش بدهد و شرایط را برای اینکه این بندر بتواند تاثیر حداقلی بر اقتصاد کشور داشته باشد، دیگر فراهم نباشد. بدیهی است که ما با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی کشور از هر فرصتی برای توسعه چابهار بهره ببریم. اگر بندر چابهار و یا پروژه های سواحل مکران فعال شود حلقه های متعددی از زنجیره تامین بوجود خواهد آمد. وقتی کشتی های بزرگ و اصلی در بندر چابهار پهلو بگیرند، تخلیه و بارگیری کنند، قطعا ما نیاز به عوامل خدمات بندری داریم، بسیاری از تجار به چابهار نقل مکان می کنند، برای بارگیری و انتقال نیاز به کامیون داریم، در رن هایت تولید ثروت آنجا در بازه زمانی کوتاهی شکل خواهد گرفت. طبیعی است همین انتفاع به اکثریت مردم نیز خواهد رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۰ مصدوم بر اثر تصادف زنجیره‌ای در محور بستان آباد - تبریز
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • شرایط سخت رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ تعهد محضری و ضمانت می گیریم
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی
  • ۹۶ درصد اشتغال تعهد شده در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است