Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا اشرفی روز چهارشنبه در شصتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر اهواز در صحن علنی این شورا، با تاکید بر حمایت محیط زیست خوزستان از مدیریت شهری برای دریافت عوارض آلایندگی از شرکت‌های مسقر در این شهر افزود: تخلیه نخاله‌های ساختمانی، ورود فاضلاب و رهاسازی زباله‌ها در حاشیه رودخانه کارون نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رودخانه کارون در هر یک از شهرهای دیگر کشور بود به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای درآمدزدایی استفاده می‌شد اما این رودخانه برای اهواز تنها به یک منظر ناخوشایند تبدیل شده است.

اشرفی با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی در کنار پسماند شهری یکی از چالش‌های مهم شهر اهواز است افزود: حجم بالای نخاله‌های رها شده در سطح اهواز ناشی از نبود توجه به این زمینه در مدیریت شهری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی اهواز سال‌هاست که گریبان این شهر را گرفته و مربوط به یک سال نیست گفت: وضعیت پسماند در شهر اهواز از مرحله جمع آوری، انتقال تا دفن دارای ایرادهای بسیار زیادی است.

هزینه ۱۱ هزار میلیارد ریالی شرکت فولاد خوزستان برای جلوگیری از آلایندگی

وی صنایع و خودروها را ۲ عامل مهم آلایندگی هوا دانست و افزود: سهم هر یکی از این منابع در اهواز در گزارش علمی دانشگاه شهید چمران مشخص شده است که شرکت‌های نفت و گاز کارون، فولاد خوزستان و کربن از اصلی‌ترین منابع آلودگی شهر اهواز در بخش صنایع هستند.

اشرفی با اشاره به پیگیری انجام شده برای کنترل فلرها (گازهای همراه نفت) افزود: پس از سال‌ها پیگیری، جمع‌آوری فلرهای گازی در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه قراردادی برای کنترل فلرهای شرکت نفت و گاز کارون امضا شده است که بر این اساس تمام گاز این فلرها به عنوان خوراک در دستور کار شرکت مارون قرار گرفته است.

وی گفت: شهر اهواز در بخش نفت و گاز از ۲ شرکت نفت و گاز مارون و کارون تاثیر پذیری دارد که بر اساس شاخص‌های استاندارد محیط زیست، سهم هر یک از شهرستان‌های تاثیرپذیر از فعالیت این شرکت‌ها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد در اهواز ساخته نشده بود ولی قرار گرفتن کنونی این شرکت در شهر به دلیل توسعه اهواز به سمت این شرکت بوده است افزود: شرکت فولاد خوزستان هم اکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال برای کنترل آلودگی‌های این شرکت در دستور کار دارد که این رقم با بررسی‌ محیط زیست تایید شده است.

اشرفی، با بیان اینکه شرکت فولاد برای حل مشکلات محیط زیستی اهواز اعلام آمادگی کرده است گفت: ۲۰۰ هکتار زمین خالی با کاربری فضای سبز در حاشیه شهر اهواز وجود دارد که شرکت فولاد آمادگی خود را برای تبدیل این زمین به فضای سبز اعلام کرد ولی مدیریت شهری هیچ استقبالی از این پیشنهاد نکرد.

نقش درخت کنوکارپوس در تنگی نفس شهروندان همچنان مبهم است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: نقش درختان کنوکارپوس در تنگی نفس مردم اهواز در نخستین بارندگی پاییز همچنان محل ابهام است و از نظر شخص بنده هیچ استدلال قطعی در این زمینه وجود ندارد.

اشرفی  با بیان اینکه کاشت درخت کنوکارپوس در اهواز در سال های اخیر تقریبا صفر شده است گفت: کنوکارپوس درخت شهری نیست و هزینه مدیریت شهری را بسیار بالا می‌برد به گونه‌ای که سهم این درخت در تخریب زیرساخت‌های شهری بسیار زیاد است.

سوزاندن بقایای نیشکر مصداق آلایندگی هوا است ولی از نظر قانون نه

وی سوزاندن بقایای نیشکر در واحدهای کشت و نیشکر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی متعهد شده بود از سال ۹۷ برداشت سبز خود را افزایش دهد اما هم اکنون تنها ۳۵ درصد از این برداشت به صورت سبز برداشت و بقیه آن سوزانده می‌شود.

اشرفی ادامه داد: بدون شک سوزاندن بقایای نیشکر مصداق آلایندگی هوا است و این در حالی است که طبق قوانین موجود، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را نمی‌توان جزو شرکت‌های آلاینده در نظر گرفت که اعتراض خود را به دستگاه‌های متولی در این زمینه اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مفتوح بودن طرح دعوا از شرکت کشت و صنعت نیشکر به دلیل آلایندگی هوا در دستگاه قضایی افزود: طرح دعوا از این شرکت در دستگاه قضایی توسط محیط زیست دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: گام نخست احداث تصفیه خانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با پیگیری صورت گرفته انجام شده و در روزهای اخیر به بهره برداری رسیده است و در صورت تایید عملکرد این تصفیه خانه تا یک ماه آینده توسط محیط زیست، احداث فاز دوم این تصفیه خانه نیز شروع خواهد شد.

چرایی تعلل در اعلام تعطیلی ناشی از گرد و غبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به دلایل نبود تصمیم گیری در مورد تعطیلی هنگام وقوع گرد و غبار گفت: تصمیم گیری و پیش بینی رفتار گرد و غبار اقدامی بسیار سخت و پیچیده و نیازمند تجهیزات ویژه است.

اشرفی با بیان اینکه توده‌های گرد و غبار به ۲ شکل سیستمی و همرفتی است، ادامه داد: در تمام مواردی که توده‌های گرد و غبار به صورت سیستمی بوده است با رصد حرکت این توده توسط تصاویر ماهواره‌ای، تصمیم لازم و به موقع گرفته می‌شود که حداقل در یک سال گذشته مشکلی در پیش بینی درست این نوع توده‌های گرد و غبار وجود نداشته است.

اشرفی ادامه داد: گرد و غبار سیستمی قابل پیش‌بینی است ولی شرایط برای پیش بینی توده‌های گردو غبار همرفتی متفاوت است.

وی افزود: چیزی که مورد انتقاد مردم در ماه های اخیر نسبت به تصمیم دیرهنگام محیط زیست برای تعطیلی ناشی از گرد و غبار بوده مربوط به توده‌های همرفتی است چرا که پیش بینی این توده بسیار سخت است.

اشرفی ادامه داد: توده گرد و غبار هفته‌های اخیر که از نوع همرفتی بود که ساعت هفت صبح شاخص گرد و غبار در خرمشهر ۸۰ بود و این شاخص در کمتر از ۴۵ دقیقه به ۲ هزار و ۸۰۰ افزایش یافت و این نشان از دلایل سختی پیش بینی این نوع توده‌ها شده است.

تالاب شادگان برای اکتشاف نفت خشک نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به ادعای یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز مبنی بر خشک کردن چند هزار هکتار از تالاب شادگان برای اکتشاف نفت، گفت: ادعای خشک کردن چند هزار هکتار تالاب شادگان برای اکتشاف نفت نادرست است.

وی تاکید کرد: اکتشاف نفت در تالاب شادگان صورت می‌گیرد ولی هیچ عرصه‌ای از این تالاب برای اکتشاف خشک نشده است و سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت و حساسیت این موضوع را دنبال می کند.

اشرفی شرایط کنونی تالاب شادگان را ناشی از تامین نشدن حقابه خوزستان دانست و گفت: مطالعات علمی توسط دانشگاه شهید چمران تدوین و این مطالعه در کارگروه ملی نیز بررسی و حقابه رودخانه‌ها و تالاب های خوزستان به طور مشخص تعیین شده است ولی در عمل وزارت نیرو حقابه تلاب‌ها را نمی‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: حقابه تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه ۲۴ مترمکعب بر ثانیه است ولی به دلیل شرایط خاص رودخانه کرخه،هم اکنون ۲۰ مترمکعب بر ثانیه از این سد رها می‌شود

که به دلیل برداشت آب در بالادست تالاب، در عمل هیچ آبی از کرخه به این تالاب نمی‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کرخه، هم اکنون برای خشک نشدن بستر رودخانه کرخه، آب از رودخانه دز به سمت کرخه هدایت شده است.

وی افزود: برای تامین حقابه تالاب شادگان با توجه به شرایط خاص این تالاب، سهمیه پنج مترمکعب آب از رودخانه کارون به شادگان تخصیص داده شد.

مخالفت جدی محیط زیست با ساخت سد مارون ۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز مخالفت جدی نسبت به احداث سد مارون ۲ گفت: احداث این سد به طور قطع در مناطق پایین دست تاثیر گذار است و با مدیریت آب جلوی سیل در پایین دست رودخانه‌ مارون گرفته می‌شود که با این اقدام به طور قطع در تامین نشدن حقابه‌های پایین دست چالش ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تکمیل سد مارون ۲ از تمام ظرفیت های قانونی از جمله ظرفیت نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد شد که با اقدام‌های انجام شده در روند احداث این سد تا حدودی وقفه ایجاد شده است.

وی با اشاره به ضرورت جا به جایی شرکت های صنعتی به خارج از محدوده شهر اهواز گفت: جا به جایی شرکت کربن به خارج از شهر اهواز قطعی است و در شهرک صعتی شماره پنج زمینی برای این شرکت در نظر گرفته شده است ضمن اینکه شرکت لوله سازی نیز در حال جا به جایی به خارج از اهواز است.

تمام پسماندهای بیمارستان اهواز بی خطر سازی می‌شود

وی در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز پیرامون وضعیت نابسامان پسماند بیمارستانی گفت: پسماندهای عفونی به ۲ دسته پسماند بیمارستانی و پسماندهای عفونی کلینیک‌ها تقسیم می شوند که هم اکنون پسماند عفونی تمام بیمارستان های اهواز بی خطرسازی می شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: پیش از این جمع آوری پسماند عفونی کلینیک‌ها با شهرداری اهواز بود که امسال با همکاری سازمان نظام پزشکی، مدیریت پسماند عفونی به عهده نظام پزشکی قرار گرفت.

اشرفی ادامه داد: با ۲ شرکت بخش خصوصی توسط نظام پزشکی برای جمع آوری، بی خطرسازی و دفن پسماندهای عفونی به صورت بهداشتی برای شرق و غرب اهواز قرارداد بسته شده است.

فلرهای گازی شرکت نفت و گاز کارون در سه سال جمع آوری می‌شود

وی شهرستان اهواز را دارای بیشترین سهم از عوارض آلایندگی نفت و گاز کارون دانست و گفت: انتظار این است که حداکثر در مدت سه سال آینده در شرکت نفت و گاز کارون تمام فلرهای آلاینده کنونی جمع آوری و مدیریت شوند تا یکی از دغدغه های اصلی شهروندان اهواز در این زمینه برطرف شود.

اهواز اولویت توزیع بنزین یورو ۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان آلودگی ناشی از خودروها را یکی از منابع آلایندگی اهواز دانست و گفت: کیفیت خودروها و نبود برنامه‌های مدیریت ترافیکی در شهر اهواز در سال های گذشته موجب شده تا تاثیرپذیری شهر اهواز از آلودگی ناشی از حمل و نقل درون شهری روند افزایشی داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت آلایندگی هوای اهواز با هماهنگی انجام شده با شرکت پخش فرآورده های نفتی، استفاده از بنزین یورو ۴ در شهر اهواز به عنوان اولویت دنبال شده است که استفاده از این نوع بنزین نقش مهمی در کاهش آلاینده‌ها به ویژه آلاینده‌های گوگردی داشته است.

اشرفی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری اهواز در مدیریت حمل و نقل و ناوگان اتوبوسرانی از نظر کمی و کیفی بسیار ضعیف است، افزود: اتوبوس گازی و برقی در اهواز وجود ندارد و این ضرورت وجود دارد برای کاهش آلودگی ناشی از حمل و نقل، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از نظر کمی و کیفی در دستور کار مدیریت شهری باشد.

وی با انتقاد از پدیده شهر فروشی در اهواز به عنوان یکی از عوامل ترافیک شهری و آلایندگی گفت: ترافیک شهری اهواز موجب افزایش آلایندگی شهری می‌شود که انتظار این است با جلوگیری از تراکم فروشی، کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلایندگی هوا محقق شود.

کانون ۱۳۰ هزار هکتاری بحرانی ترین کانون گرد و غبار اهواز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، وقوع پدیده گرد وغبار را ناشی از ۲ کانون داخلی و خارجی آن دانست افزود: هفت کانون داخلی در خوزستان وجود دارد که کانون جنوب شرق اهواز با مساحت ۱۳۰ هزار هکتار بحرانی ترین کانون است که اهواز تحت تاثیر عمده این کانون است.

وی ادامه داد: کاشت نهال در عرصه ۳۰ هزار هکتاری برای کنترل کانون گرد و غبار جنوب شرق اهواز در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۲۵ هزار هکتار از این طرح به عرصه سبز تبدیل شده است ضمن اینکه تثبیت ۱۰۰ هزار هکتار دیگر نیز اقدام شده است.

وی عامل اصلی گرد و غبار در کانون های داخلی و خارجی را تغییرات اقلیمی و کمبود بارندگی دانست و گفت: بارندگی های خوب سال های ۹۷ و ۹۸ در کشور موجب پر آب شدن تالاب ها شد که این موضوع موجب شد تا وقوع گرد و غبار در خوزستان تا سال ۱۴۰۰ بسیار اندک شود.

تالاب شادگان و هورالعظیم مستعد تبدیل به کانون گرد و غبار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر اینکه تامین حقابه تالاب ها باید به عنوان مطالبه عمومی مردم خوزستان تبدیل شود گفت: اگر حقابه ۲ تالاب بین المللی هورالعظیم و شادگان در خوزستان تامین نشود این تالاب ها مستعد تبدیل به کانون های گرد و غبار هستند.

اشرفی علاوه بر تامین نشدن حقابه تالاب ها، برخی تصمیمات مدیریتی را عامل تشدید کانون های گرد و غبار دانست و افزود: احداث بندهایی بر روی ۲ هور منصوره و شریفه و قطع شدن حقابه این ۲ هور موجب شد تا این هورها به عنوان ۲ کانون گرد و غبار تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه هشت هزار میلیارد ریال برای کنترل گرد و غبار کانون جنوب شرق اهواز تخصیص شده است، گفت:در چند ماه گذشته دیپلماسی کشورهای درگیر گرد و غبار شروع و ارتباطات بین المللی برای ایجاد هم‌افزایی میان کشورهای مختلف برای ایجاد عزم بین المللی برای کنترل گرد و غبار آغاز شده است.

ورود روزانه ۲۲۰ هزار مترمکعب پساب فاضلاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۲۲۰ هزار متر مکعب پساب آلوده وارد کارون می‌شد گفت: سال ۹۷ تصفیه خانه شرق اهواز با ظرفیت ۱۱۲ هزار متر مکعب اگر چه به بهره برداری رسید ولی به دلایل مختلف از جمله اجرا نشدن خط فاضلاب، هیچ پسابی وارد این تصفیه خانه نشد.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام شده و تکمیل تصفیه خانه شرق اهواز، حدود ۷۰ هزار مترمکعب از پساب شرق اهواز به سمت این تصفیه خانه هدایت شد و تا ۶ ماه آینده کل فاضلاب شرق این شهر اهواز به این تصفیه خانه هدایت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: تصفیه خانه غرب اهواز از طریق فاینانس داخلی تامین اعتبار شده است و احداث این تصفیه خانه در سه سال در دستور کار قرار گرفته است که با این اقدام‌ها تا سه سال آینده شاهد ورود هیچ گونه فاضلابی به رودخانه کارون نخواهیم بود.

وی با اشاره به تغییر قوانین آلایندگی افزود: براساس قانون جدید، شرکت های خدماتی نیز مشمول واحدهای آلاینده می‌شوند که بر این اساس شرکت‌های آبفا در شهرهای فاقد شبکه فاصلاب به عنوان شرکت آلاینده دسته بندی می‌شوند که ابلاغ این قانون می تواند در تحرک بیشتر برای اجرای طرح‌های شبکه فاصلاب در خوزستان شود.

سایت دفن زباله صفیره یکی از کانون های اصلی آلودگی اهواز

وی سایت دفن زباله صفیره را یکی از منابع اصلی و خطرناک آلودگی شهر اهواز دانست و بیان کرد: با وجود پیگیری فراوان، تاکنون هیچ اقدام موثری برای ساماندهی سایت پسماند صفیره اهواز انجام نشده است.

اشرفی ادامه داد: بخشی از آتش سوزی در سایت صفیره به دلیل گاز متان تولیدی زباله‌ها و خودسوزی است ولی بخش زیادی از این آتش سوزی در این سایت عمدی و توسط زباله گردهاست که باید جلوی این کار گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: برای ساماندهی وضعیت سایت دفن پسماند صفیره از محل صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار با پیگیری اداره کل محیط زیست خوزستان برای شهرداری اهواز تخصیص داده شده است و امکان افزایش این اعتبار تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وجود داشت که متاسفانه تاکنون هیچ اعتباری توسط شهرداری اهواز جذب نشده است.

در این نشست اعضای شورای شهر اهواز بر حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در تحقق حق شهر اهواز برای دریافت عوارض آلایندگی از شرکت ها و دستگاه های مستقر در اهواز تاکید کردند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی عوارض آلایندگی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اهواز شهرداری اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی عوارض آلایندگی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مجلس شورای اسلامی عوارض آلایندگی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اهواز شهرداری اهواز مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان کانون گرد و غبار اشرفی ادامه عوارض آلایندگی نفت و گاز کارون تصفیه خانه شرکت نفت و گاز رودخانه کارون شهرداری اهواز گرد و غبار شورای اسلامی آلایندگی هوا تالاب شادگان میلیارد ریال شهر اهواز دستور کار توده های گرد حقابه تالاب برای اکتشاف مدیریت شهری دانست و گفت هزار هکتار برای کنترل شرکت فولاد اکتشاف نفت شرق اهواز انجام شده پیش بینی جمع آوری تالاب ها هم اکنون توده ها شرکت ها سال ها سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۳۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در خرمشهر با شاخص ۱۱۱ و در ایستگاه‌های استانداری و نیوساید اهواز به ترتیب‌های ۱۳۲ و ۱۱۱ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
همچنین وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، ایستگاه حفاری و پست برق شماره سه اهواز، بهبهان، حمیدیه، دزفول، شوش، شوشتر، کارون، ماهشهر، مسجدسلیمان و هندیجان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.
وضعیت هوای رامشیر و شادگان با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

دیگر خبرها

  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • رقابت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست