Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:44:29 GMT

نرخ جدید رب گوجه فرنگی طی روزهای آینده اعلام می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۶۸۱۴

نرخ جدید رب گوجه فرنگی طی روزهای آینده اعلام می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به انجام رایزنی برای تعیین نرخ ارشادی برای رب گوجه فرنگی طی روزهای آینده نرخ جدید رب گوجه فرنگی اعلام خواهد شد، زیرا در سال جاری قیمت گوجه فرنگی با توجه به هزینه‌های تولید بالا رفته است.

ناصر شعربافیان شب گذشته در برنامه اشاره در خصوص وضعیت تولید روغن و گرانی رب در بازار خرسان رضوی اظهار کرد: قانون انتزاع از آذر سال گذشته اجرا و بخش عمده‌ای از وظایف تولید، توزیع، تنظیم بازار، نظارت و بازرسی در حوزه بخش کشاورزی به جهاد کشاورزی محول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه اکنون در دوران گذار هستیم نیاز است تا بخشی از آیین نامه و بخشنامه‌ها در این قانون محوری احصا شود.

وی افزود: نرخ روغن چه برای تولید کننده و چه برای مصرف کننده عملا به صورت کارشناسی شده بوده و مورد تایید عموم واحدهای تولیدی روغن در کشور است. در خراسان رضوی چهار کارخانه تولید روغن وجود دارد که به فراوانی روغن تولید می‌کنند و این آمادگی را دارند که با کمترین سود برای خود و با بیشترین سود برای عرضه کننده روغن را عرضه کنند. عرضه کنندگان و شرکت‌های پخش روغن در استان با توجه به رسم خود بخشی از روغن مورد نیاز خود را گاهی از سایر کارخانه‌ها و برندهای معروف خارج از استان تامین می‌کنند ولی اکنون کارخانه‌های روغن استان امادگی لازم برای تامین روغن را برای شرکت‌های پخش با کمترین سود ممکن برای خود دارند.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مصرف روغن در جهان خاطرنشان کرد: جمع سرانه مصرف بخش‌های خانوار، صنعت و صنف در جهان به طور کلی ۱۲ کیلو گرم بوده که در کشور ما بین ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم اعلام شده است. در برخی از کالاها به دنبال افزایش مصرف و در برخی از کالاها از جمله روغن به دنبال کاهش مصرف هستیم.در کشور ما بیش از سرانه جهانی روغن مصرف می‌شود.

شعربافیان با اشاره به اینکه برای تولید در سطح کشور وابستگی زیادی به واردات روغن خام یا دانه روغنی داریم، گفت: تولید دانه روغنی در کشور پایین بوده و بنابراین روغن سویا، افتابگردان و.... ۹۵ درصد وارداتی است. قبل از ۲۲ اردیبهشت و اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها  قاچاق روغن به دلیل اختلاف قیمت این محصول با خارج از کشور زیاد بود، اما اکنون حجم قاچاق روغن قاچاق بعد از طرح مردمی سازی یارانه‌ها و.... به شدت کاهش یافته است و خروج روغن از کشور به صرفه نیست. حتی به صورت مسافری نیز این مساله صرفه اقتصادی ندارد.

شعربافیان درباره گرانی رب گوجه فرنگی در بازار تصریح کرد: رب گوجه فرنگی محصولی فصلی است. در کشور از اردیبهشت ماه برداشت گوجه فرنگی شروع می‌شود و فصل برداشت این محصول در مشهد در مرداد ماه است. همزمان با مشهد در بخش عظیمی از کشور نیز گوجه به بار آمده  و از اوایل مرداد ماه مشکل تولید گوجه نیز در کشور حل می‌شود. زمانی که فصل گوجه تمام می‌شود بخشی از تولید کنندگان این محصول را با غلظت بالا تولید می‌کنند و به شکل اسپتیک یا فله نیز وارد می‌کنند. بنابراین تولید گاهی در زمینه رب گوجه فرنگی در حجم بالا و گاهی بسیار کم است.

وی افزود: در سال قبل سقف نرخ ارشادی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی ۳۶ هزار تومان اعلام شد که البته زیر این قیمت نیز این محصول فروخته می‌شد.نرخ ۳۶ هزارتومان برای مصرف کننده آخرین قیمتی بوده که اعلام شده است. با توجه به انجام رایزنی برای تعیین نرخ ارشادی برای رب گوجه فرنگی طی روزهای آینده نرخ جدید رب گوجه فرنگی اعلام خواهد شد، زیرا در سال جاری قیمت گوجه فرنگی با توجه به هزینه‌های تولید بالا رفته است.

در ادامه علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تامین روغن و افزایش قیمت رب در بازار اظهار کرد: در سازمان صنعت و معدن و جهاد کشاورزی در بخش تولید در حوزه  محصولات کشاورزی سر و کار داریم. تا قبل از اجرای قانون انتزاع  مجموعه تامین، توزیع و نظارت تمام کالاها چه در بخش صنعتی و چه در بخشی از گروه کشاورزی بر عهده  سازمان صمت بود اما بعد از قانون انتزاع موضوعات بخش محصولات دامی و کشاورزی و کالاهای اساسی دامی به سازمان جهاد کشاورزی محول شد. درحال حاضر برخی از فرایند تولید و  واردات کالاهای اساسی و موادغذایی و مواردی از کالاهای صنعتی به سازمان صمت مربوط است.

وی در مورد قیمت مصوب روغن افزود: بحث اصلاح قیمتی روغن بر اساس سیاست جدید دولت و طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها صورت گرفت و قیمت روغن از ارز ترجیحی به ارز نیمایی منتقل شد. روغن در حال حاضر بر مبنای قیمت مصوب در احجام مختلف در بازار عرضه می‌شود. بنابراین فرایند تعیین قیمت روغن بر اساس مصوبات تنظیم بازار است. روغن در حال حاضر با قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: نیاز مصرف روغن در استان به صورت معمول ۱۲ هزار تن در سه بخش صنف و صنعت و خانوار بوده که از این میزان ۵۵۰۰ تن مصرف خانوار، بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تن مصرف صنعت و ۲۰۰۰ تن مربوط به بخش صنف است. ۵۰ درصد مصرف بخش خانوار در استان از تولیدات داخلی استان و مابقی از خارج استان تامین می‌شود. برخی از شرکت‌های پخش از خارج از استان روغن را تهیه و در سطح بازار عرضه می‌کردند. بنابراین در حال حاضر با تمهیدات در نظر گرفته و افزایش واردات روغن خام به استان تولید روغن بر اساس کفاف نیاز استان است. یکی از مشکلاتی که باعث شده روغن در واحدهای صنفی کم دیده شود این است که توان خرید بخشی از واحدهای صنفی به دلیل افزایش قیمت روغن کاهش یافته است. 

غفوری مقدم با بیان اینکه اگر بخواهیم منافع بخش مصرف کننده را تامین کنیم باید از تولید کننده حمایت شود،گفت: چهار واحد تولید روغن در استان ۵۰ درصد نیاز خانوار و بخشی از نیاز صنعت را تامین می‌کنند، اما در بخش روغن قنادی یا مارگارین ۵۰۰ تا ۱۰۰ تن نیاز ماهیانه است که از خارج استان طبق روال گذشته تامین می‌شود.

وی  در زمینه گرانی رب گوجه فرنگی بیان کرد: فرآیند قیمت گذاری روغن و رب گوجه فرنگی با هم متفاوت بوده و قیمت رب گوجه فرنگی متاثر از مولفه‌های مختلف از جمله میزان تولید و زمان تولید در فصول مختلف سال است. رب گوجه فرنگی محصولی فصلی بوده و در فصل برداشت گوجه فرنگی قیمت آن افت می‌کند. روغن دارای قیمت مصوب است ولی قیمت رب گوجه فرنگی بر مبنای قیمت تمام شده هزینه‌های تولید است. به دلیل اینکه ماده اولیه این محصول گوجه فرنگی است فصل برداشت بر قیمت رب گوجه فرنگی تاثیر دارد. در سال جاری و طی دو ماه گذشته تغییرات زیادی در قیمت مواد مورد نیاز بسته بندی و حلب این محصول ایجاد شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی روغن رب گوجه فرنگی رب گوجه فرنگی جهاد کشاورزی خراسان رضوی تولید روغن قیمت مصوب قیمت رب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، «دی جی آی»(DJI) که بزرگترین تولید کننده جهانی پهپاد است، از محصول جدید DJI Mini 4Kرونمایی کرده است. این پهپاد نسبت به نسخه پیش از خود DJI Mini4 Pro ارزان قیمت تر است و همچنین مدل مذکور دومین پهپاد مخصوص مصرف کنندگان است که در سال جاری عرضه می شود.

به نظر می رسد DJI بخش تولید پهپادهای مصرفی را به مدت 2 سال رها کرده بود اما اکنون این شرکت با عرضه 2 محصول در بخش FPV در نیمه نخست 2024 میلادی دوباره فعال شده است.

برای استفاده از پهپاد Mini 4K نیازی به استفاده از هدست نیست. منابع مختلف طی روزهای اخیر برخی تصاویر این پهپاد را منتشر کرده اند. برخی تصاویر تایید نشده از Mini 4K توسط حساب کاربری @Quadro_News در پلتفرم ایکس منتشر شده است. تصاویر مدعی شده مربوط به آمازون هستند. این تصاویر با هیچ یک از مشخصات پهپاد مطابقت ندارند هرچند اطلاعات کمی از دستگاه منتشر شده است. سیستم ثبات تصویر پهپاد مذکور در مقایسه با Mini4 Pro چندان پیشرفته نیست.

با توجه به آنکه پیش بینی می شود Mini4 Pro ارزان تر باشد، این بدان معناست که برخی سخت افزاهای به کاررفته برای سنجش همه جانبه موانع در آن حذف می شوند. همچنین نشانه هایی وجود دارد که پهپاد جدید به زودی عرضه می شود. در کنار این موارد شایعات تایید نشده ای درباره آن وجود دارد که DJI تصمیم دارد در 29 آوریل این محصول را عرضه کند.

کد خبر 6089781 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده