Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدجواد رضاپور» روز پنجشنبه در نشست بررسی وظایف ضابطی محیط بانان غرب کشور اظهار داشت: تمرد در برابر ضابط دادگستری جرم است و نباید با وجود داشتن سلاح در مواجهه و برخورد با متخلف مماشات کرد.

وی اضافه کرد: افرادی مجاز به استفاده از سلاح هستند که ضابط قضایی و دارای سلاح سازمانی باشند، همچنین دوره های بکارگیری سلاح را گذرانده و سلامت جسمی و روانی به کارگیری سلاح را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان با بیان اینکه قانون حق استفاده از سلاح را به محیط بان برای دفاع از خود داده است توضیح داد: طبق قانون یک محیط بان در صورت مواجهه با یک شکارچی مسلح یا چند شکارچی غیر مسلح که قصد حمله به او را دارند مجاز به استفاده از سلاح است.

رضاپور تاکید کرد: البته محیط بان باید ابتدا در حد امکان و پیش از استفاده از سلاح، خطر را دفع کند در غیر اینصورت چند مرحله شامل شلیک تیر هوایی، تیر کمر به پایین سپس کمر به بالا را رعایت کند.

وی گفت: محیط بان یک فرد شبه قضایی و شبه پلیسی است و در قانون ۱۲ بند به شرح وظایف به عهده محیط بان گذاشته است که مهمترین آن ضابط بودن محیط بانان است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان افزود: فصل دوم قانون آیین دادرسی کیفری وظایف کشف جرم، دستگیری متهم، تعقیب متهم و جمع آوری مدارک را بر عهده ضابطان قضایی گذاشته است.

رضاپور بیان کرد: ضابطی دارای ۲ بخش عام و خاص است که ضابطان خاص در زمان و مکان خاص یا به خاطر جرایم خاص می توانند ورود کنند.

وی ادامه داد: برای اولین بار قانونگذار محیط بان را به عنوان ضابط خاص تعیین و معرفی کرد و در این راستا باید دوره آموزشی برای محیط بان برگزار و کارت ضابطی برای او صادر کرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان گفت: محیط بانان در صورت مشاهده بروز جرمی در حوزه محیط زیست، مجاز به دستگیری، توقیف اموال، بازرسی، تفتیش و در نهایت تکمیل پرونده و معرفی متهم به مرجع قضائی هستند.

رضاپور افزود: جرم دارای ۲ بخش مشهود و غیرمشهود است و در جرائم مشهود از جمله شکار غیرمجاز و احراز تعلق آلات و ادوات شکار به متهم، محیط بانان حق دستگیری متهم، حق ضبط اموال ناشی از جرم ، حق تفتیش را دارند.

 وی با تاکید بر اینکه محیط بانان در تنظیم صورتجلسه باید بسیار دقیق عمل کنند چرا که تنظیم نادرست موجب می شود قاضی چند نوبت ضابط را احضار کند ادامه داد: درج دقیق زمان و تاریخ به حروف، نحوه اعزام خودرو و نیرو به محل تخلف، موقعیت جغرافیایی، نوع شکار و مشخصات اسلحه باید در صورتجلسه قید شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان خاطرنشان کرد: آلات و ادوات جرم از جمله سلاح باید صورتجلسه و در کمترین زمان تحویل ناجا شود و پس از دریافت رسید یک قبض تایید نیز در اختیار شکارچی قرار گیرد.

 وی اظهار داشت: باید صورتجلسه پس از تکمیل دقیق و رعایت موارد عنوان شده به امضای حاضران از جمله شکارچی برسد و در صورت تمرد و استنکاف متخلف از امضا، این موضوع نیز در صورتجلسه قید شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان تاکید کرد: در صورت دستگیری متخلف خارج از منزل و خودرو، برای تفتیش وسیله نقلیه و خانه باید از قاضی کشیک یا بازپرس هماهنگی لازم صورت گیرد.

نخستین همایش بررسی وظایف ضابطی محیط بانان هفت استان غرب کشور با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در همدان برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی شامل وظایف و حدود اختیارات ضابطان، فرآیندهای دادرسی در حیطه وظایف ضابطان، حقوق متهمان، بزه دیده و شاهد در این فرآیند، مجازات‌های مقرر شده برای متخلفان، حقوق جامعه و عامه مردم، مجازات‌های عمومی و خصوصی، انواع جرائم و تخلفات و مجازات‌های ضابطین طرح و بررسی شد.

برچسب‌ها استان همدان محیط بان سلاح گرم دادگستری کل استان همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان همدان محیط بان سلاح گرم استان همدان محیط بان سلاح گرم دادگستری کل استان همدان استفاده از سلاح محیط بانان محیط بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک

دادستان عمومی و انقلاب فردیس به شهرداری این شهر دستور داد سریعا نسبت به ساماندهی و حل مشکلات یک پارک که موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده ورود کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حسین ناصرخاکی با اعلام خبر صدور دستور به شهرداری فردیس برای ساماندهی «پارک تندرستی» در این حوزه قضایی گفت: یکی از مشکلات این شهرستان، علی رغم تراکم بالای جمعیت، کمبود فضاهای سبز است و همین موضوع موجبات محرومیت و عدم دسترسی همه شهروندان به این فضاها شده است.

دادستان عمومی و انقلاب فردیس با اعلام اینکه یکی از پارک‌های مهم این شهرستان، «پارک تندرستی» است تصریح کرد: با توجه به شرایط گفته شده و وقوع برخی بزه‌ به علت حضور اراذل و توزیع مواد مخدر، و همچنین آسیب به چندین کودک در جریان حمله سگ‌ها، به شهرداری فردیس دستور ساماندهی فوری این پارک داده شد.

وی افزود: بر این اساس شهرداری فردیس مکلف شده است ضمن محصور کردن این پارک، با استقرار نگهبان در خصوص ورود و خروج شهروندان، کنترل‌های لازم را داشته باشد تا امکان استفاده از فضاهای سبز برای همه شهروندان فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • اجرای طرح ایستگاه قانون در استان همدان
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • همایش جوانی جمعیت در سی سخت
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است