Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سپستان» گیاهی درختی، با برگ های بدون کرک و میوه ای به اندازه آلوی کوچک که مناسب رفع انواع بیماری ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس؛ گیاهان همواره از منابع اصلی تامین نیازهای اصلی بشر برای تهیه مواد غذایی، داروها و... بوده درحالی که استفاده از گیاهان به عنوان منابع دارویی در قالب داروهای مختلف، جوشانده ها و روغن ها و سایر موارد در طول تاریخ به خوبی توصیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله گیاهانی که در طب سنتی به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است، «گیاه سپستان» است.

سپستان دارای خواص درمانی فوق العاده ای است که بیش از 300 نوع گونه مختلف در سرتاسر جهان دارد، ارتفاع درخت سپستان به 3 تا 8 متر می رسدکه دارای برگ های کرک دار و پرز مانندی است، قسمت های مختلف این درخت از جمله پوست، برگ، شیره، میوه و ریشه خواص دارویی بسیاری داشته و در طب سنتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

سپستان، درختی است که در مناطق گرمسیری و مرطوب جنوب کشورمان رویش خوبی دارد و دارای خواص دارویی و خوراکی فراوانی است،این گیاه از تیره گل گاوزبان که میوه آن به صورت خوشه انگور ،بیضی شکل و زرد رنگ درشت و کوچک مشابه آلو و گیلاس است که در اواخر فصل بهار شروع به ثمر دادن می‌کند و میوه‌ آن نیز از اواخر مرداد ماه تا شهریور می‌رسد.

سپستان خواص دارویی بسیار بالایی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف می‌شود و خشک شده آن برای تهیه داروهای گیاهی، برای بیماری های کلیوی و  ناراحتی‌های دستگاه تنفس و سرفه بسیار مفید است.گذاشتن میوه در دهان و نیز نوشیدن جوشانده آن سینه و گلو را نرم می‌کند و سوزش مجاری ادرار را نیز تسکین می‌‏دهد.

 

این گیاه دارویی نیز برای درمان بیماری هایی همچون گلودرد، سردرد، سرفه و میکروب زدایی در بدن استفاده می‌شود.میوه درخت سپستان دارای آهن و آنتی اکسیدان است و بخاطر دارابودن لزجی (چسبندگی) برای دفع انگل در معده بویژه برای کودکان بسیار مفید و  برای کسانی که  مشکل یبوست دارند، روان کننده خوبی به شمار می رود.

هرچند باید توجه داشت که از زمان‌های قدیم تاکنون برخی آوازخوان‌ها و مداحان برای بازشدن صدا و سینه خود از این میوه به صورت دم کرده استفاده می‌کردند.از جوشانده این گیاه برای برطرف کردن اسهال نیز استفاده می کنند درحالی که سپستان می تواند فشار خون را کاهش دهد.

جوشانده پوست این درخت نیز برای رفع سوء هاضمه و کاهش تب موثر است،پودر این درخت را به شکل موضعی برای برطرف کردن قارچ های پوستی استفاده می کنندالبته مصرف این گیاه را برای بیماران ریوی و طحال نیز تجویز می کنند.

با این وجود نیز برگ های پودر شده این گیاه را به شکل موضعی برای تسکین سردرد و التیام جراحات به کار می برند،هرچند از مهم ترین خواص این گیاه می توان به برطرف کردن گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و ضد سرفه بودن این گیاه اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۹۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی

محمد مهدی برومندی در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه مشکلات منطقه میمند در دست بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: طی جلسات آتی مشکلات این منطقه بررسی می‌شود.

او افزود: بخش کشاورزی امروز در نوک جنگ اقتصادی قرار دارد و اهداف دشمن سفر‌ها های مردم است همچنین کشاورزان سخت کوش ما غذای سالانه کشور را تامین می‌کنند همچنین بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات است.

برومندی با بیان اینکه استان فارس از لحاظ کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و در این بخش بهای سنگینی را داده است، ادامه داد: ۱۲ درصد غذای کشور توسط استان فارس تامین می‌شود و ۳۶۰ هزار هکتار باغ و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول باغبانی، فارس را در رتبه اول باغبانی ایران قرار داده است که فرصت‌های بسیاری را به همراه دارد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکخ همه باید با تعامل در حل مشکلات سهیم باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه باغبانی ۲۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود و سهم گیاهان دارویی نیز قابل توجه است. 

بنابه گفته این مقام مسئول، ۵۰۰ هزار تن گیاهان دارویی سالیانه از مزارع کشورمان برداشت می‌شود و ۳۰ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی بوده که ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در فارس است و در میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی داریم که محصول بسیار ارزشمندی است.

او تاکید کرد: امروز گردش مالی دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار در زمینه گیاهان دارویی است که سهم کشور ما در این گردش مالی کمتر از ۱ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد باید به یک کشاورزی مدرن برسیم.

برومندی با بیان اینکه گیاهان دارویی پایه مواد غذایی، دارویی و بهداشتی قرار می‌گیرد، گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که فرصتی بسیار مغتنم است و ۳۶۰ گونه گیاه دارویی منطقه میمند دارد که می‌تواند هر کدام پایه دارو باشد.

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارت خانه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در وزارت خانه جهاد کشاورزی به سمتی می‌رویم که از مدرن‌ترین روش‌ها در اسانس گیری استفاده کنیم و ابر پروژه‌ای تعریف کردیم که عصاره بل کیفیت لازم را برای عطر تولید کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت