Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، میراث‌های فرهنگی و هنری در طول قرون به آیندگان منتقل می‌شود دارای ارزش معنوی زیاد بوده و بر پشتوانه‌های فرهنگی هنری گذشتگان بنا شده است. صنایع‌دستی روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و در روزگاران کهن، به‌عنوان صنعت تمام‌عیار عهد خویش حضور داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صنایع‌دستی، سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله هستند که هیچ‌گاه از گزارش پیام خود دست نمی‌کشند و درواقع تجلی‌گاه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از هنر و خلاقیت اقوامی است که با این صنایع سروکار دارند. 

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی اصلی صیانت، احیا و ترویج هنرهای دستی و سنتی همواره با مشارکت هنرمندان در تلاش بوده تا روح هنر در استان حتی با شرایط دشوار غیرقابل‌پیش‌بینی، همواره جاری باشد، با وجود شرایط فعلی کشور به دنبال شیوع کرونا و آسیب‌های اقتصادی وارده به بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت واحدهای تولیدی صنایع‌دستی استان به‌دشواری اما با عزم و اداره همیشگی هنرمندان در حال تداوم بود، به‌طوری‌که تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد صدور و تمدید ۲۵۷۸ پروانه تولید انفرادی و کارگاهی و همچنین صدور ۳۱۲ کارت شناسایی از سوی معاونت صنایع‌دستی استان در راستای فراهم‌سازی بستری مناسب برای فعالیت هنرمندان بودیم. 

آموزش مستمر، لازمه رواج و حیات هنرهای دستی و سنتی

تقویت و ترویج صنایع اصیل دستی و سنتی می‌تواند بر رونق چرخه اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد و جانی تازه بر قوای دستان هنرمندان بخشد. فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای تقویت هنرهای سنتی و دستی در شهرها و روستاها موجب تولید اشتغال و همچنین گسترش کارگاه‌ها شده و سبب جذب نیروهای جوان و مستعد در حوزه صنایع‌دستی می‌شود. 

آموزش رایگان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان طی سال گذشته نیز با استقبال قابل‌توجه هنرجویان در سطح تمامی شهرستان‌ها و روستاهای استان قرار گرفت بطوریکه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۴۸۸ هنرجو حوزه صنایع‌دستی در سطح استان تحت آموزش رایگان حضوری و غیرحضوری مراکز خصوصی مورد قرارداد با معاونت صنایع‌دستی قرارگرفته‌اند؛ هم‌چنین در راستای ارتقای سطح دانش هنرمندان صنایع‌دستی تعداد ۳۸۵ نفر از شاغلان در این حوزه در دوره‌های دانش‌افزایی شرکت کردند. 

فراهم‌سازی تسهیلات حمایتی از صنایع‌دستی از محل تبصره ۱۸

برابر برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام‌شده در راستای حمایت از فعالان صنایع‌دستی، هنرمندان از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰.۵۹۱۰۰ میلیون ریال دریافت کرده‌اند، همچنین برای افراد پشتیبان مشاغل خانگی و مستقل تسهیلاتی بالغ‌بر ۱۳۵میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال پرداخت شده است. 

از مهم‌ترین اقداماتی که میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی طی سال گذشته در راستای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی استان در دستورکار قرار داد، معرفی جامع آثار هنری هنرمندان برای کسب نشان ملی مرغوبیت بود که در این راستا ۲۰ اثر هنری موفق به کسب این نشان شدند. 

بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع‌بومی و دستی آن است، هنرهای سنتی مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات، آداب، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است، لذا با توجه به اینکه آذربایجان شرقی دارای هنرهای اصیلی است که در تاریخ قدمتی بلند دارند، احیا و باز زنده‌سازی هنرهای فراموش‌شده از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود که این اداره‌کل طی سال ۱۴۰۰ به بررسی یک پرونده از هنرهای کهن آذربایجان پرداخته است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز آذربایجان شرقی صنایع دستی صنایع دستی سفیران فرهنگی شیوع کرونا هنرهای سنتی و دستی در شهرها اشتغال هنرجویان آداب و رسوم صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۹۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، مریم حاجی‌ابراهیمی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته ۴۳ دوره و کارگاه آموزشی صنایع‌دستی در قالب آموزش شاغلان و دوره‌های آموزشی ترویجی کوتاه‌مدت برای ۸۳۹ نفر اجرایی شد. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان افزود: از این تعداد دوره آموزشی، ۲۸ دوره در حوزه آموزش شاغلان صنایع‌دستی برای ۶۱۰ هنرمند ازجمله رنگرزی سنتی، رودوزی‌های سنتی، زنجیره ارزش خرد، توانمندسازی فعالان صنایع‌دستی، آسیب‌شناسی صنایع‌دستی، بازاریابی دیجیتال، بازرگانی و صادرات، استانداردسازی، طراحی ظروف موزه‌ای رشته سفال و فلز، جایگاه سفالینه‌های منقوش جرجان در دوران معاصر، طراحی محصول سوزن‌دوزی ترکمن و… برگزار شد. او خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵ دوره آموزشی عمومی صنایع‌دستی هم برای ۲۲۹ علاقه‌مند به صنایع‌دستی در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چرم و تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، ابریشم‌بافی، نساجی سنتی در رده‌های مقدماتی و پیشرفته اجرایی شد. حاجی‌ابراهیمی گفت: در سال ۱۴۰۲ هنرمندان شاخص و توانمند استان در راستای توسعه و ترویج این هنر صنعت به آموزش صنایع‌دستی به‌صورت مجازی هم پرداختند. او افزود: در سال جاری اجرای دوره‌های آموزشی در رشته‌های اولویت‌دار و سایر رشته‌های صنایع‌دستی استان بر اساس ظرفیت‌سنجی به ترتیب اولویت در شهرها و روستاهای استان، خصوصاً شهر و روستاهای ملی به‌منظور برندسازی جغرافیایی و مکانی موردتوجه قرار می‌گیرد.

       

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برنامه‌ریزی برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی گردشگری