Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله حسنی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: استان زنجان ۸۳۹ هزار هکتار اراضی بخش زراعی، باغی و گلخانه‌ای، صنایع غذایی و تبدیلی، آبزی‌پروری و دامی دارد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان ۱۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: سالانه ۳ میلیون تن محصولات زراعی و باغی در استان تولید می‌شود که معادل ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۵ درصد محصولات کشوری در این عرصه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ارزش تولیدات کشاورزی استان زنجان ۱۸۳ هزار میلیارد ریال است و به طور متوسط هر کشاورز سالانه ۱۸۳ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

حسنی جمعیت حوزه دامی استان را یک میلیون و ۹۱۳ راس اعلام کرد و ابراز داشت: از این تعداد دامداری‌های کوچک ۲۰۹ واحد، صنعتی ۳۸۳ واحد و طیور ۳۲۷ واحد است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین تجهیز شده است، گفت: از ابزارهای تشویقی برای ارتقای این مهم در استان استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، به اجرای طرح حدنگاری و رفع تداخل اشاره کرد و ابراز کرد: حدود ۳۵۳ هزار هکتار در استان حدنگاری انجام گرفته که جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه هستیم.

حسنی به سند سازگاری با کشت آبی اشاره کرد و افزود: همه ساله ۵۰ هکتار از اراضی کشت برنج کم شده و به کشت‌های جایگزین اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: کشت برنج در مزارع استان زنجان امروز ازسه هزار و ۲۰۰ هکتار سال ۹۷ به دو هزار و ۸۵ هکتار رسیده است و اعتقادی به ممنوعیت کشت برنج نداریم؛ چرا که ما الان هیچ خدماتی به لحاظ کود و تسهیلات به برنج‌کار اختصاص ندادیم و محدودیت‌هایی که قانون لحاظ کرده را نیز اعمال کرده‌ایم اما به دنبال رفع برخی از این محدودیت‌ها نیز هستیم.

ما در موضوع آب مورد ظلم واقع شدیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، به احداث پروژه‌های بزرگ سد و آبخیزداری در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: ما در موضوع آب مورد ظلم واقع شدیم و میزان آب تاسیسی استان زنجان کم است و ما مخالف صرفه‌جویی در آب نیستیم.

حسنی به مصرف آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: در خصوص مصرف آب، آمار و اطلاعات مدون و دقیقی در دسترس نیست. حدود یک میلیون مترمکعب استحصال آب در برداشت آب زیرزمینی است که ۳۰۰ هزار مترمکعب آن برداشت غیرمجاز است و از طرفی مقدار آبی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرید، مقدار مشخصی بوده و کشاورز متناسب با آن و با اطلاع از شرایط اقدام به کشت محصول می‌کند و کشاورزان اطلاع کاملی در خصوص اینکه کشت چه محصولی به صرفه است، دارند.

وی یاد آورشد: در بحث الگوی کشت کشاورزی هشت محصول اساسی در سطح برنامه‌های کشوری را دنبال می‌کنیم که شامل گندم، جو، سویا، پنبه، کلزا، عدس و ذرت‌های دامی بوده و در بحث محصولات جالیزی نیز سبزی سیفی بیشتر کشت گلخانه‌ای مورد تاکید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: به دلیل برداشت زیاد آب در سال‌های گذشته، امروز با بیلان منفی آب روبه‌رو هستیم که یکی از راهکارها این است که کشت زمین را به گلخانه تبدیل کنیم.

حسنی افزود: سند سازگاری با کم‌آبی طراحی شده که دستگاه‌های مختلف، وظایفی را در این زمینه بر عهده دارند.

کد خبر 5516095

منبع: مهر

کلیدواژه: روح الله حسنی جهاد کشاورزی زنجان کشاورزی بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی بیرجند اردبیل ویروس کرونا آمار کرونا ایلام مشهد جهرم کشاورزی اصفهان صنایع دستی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ

هوشنگ میرزایی گفت: این اراضی به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال روز گذشته در قالب یک مانور اجرایی و با حکم قضایی در روستای «ازنق» واقع در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ آزاد سازی و به عرصه تولید بازگشت.

وی اظهار کرد: آزاد سازی این اراضی در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی انجام شد.

میرزایی گفت: در این اراضی ۱۰۹ قطعه دیوارکشی به تعداد ۱۰۹ مورد به طول حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر ، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد سه مورد به مساحت حدود ۳۲۰ متر مربع ، انباشت مصالح ساختمانی ۱۹ ، محوطه سازی ۱۲ مورد به مساحت حدودیک هزارو ۹۵۰ مربع ، استخر ۲ مورد به مساحت حدود ۹۰ مترمربع و آلاچیق ۲ مورد به مساحت ۳۰ متر مربع تخریب و رفع اثر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین