Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اختصاص این وسعت برای پرورش میگو از سوی متقاضیان در مجتمع گمیشان، در مزارع ۲۰ تا ۱۰۰ هکتاری است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان شیلات برآورد می کنند امسال با توجه به نظارت دقیق و وجود شرایط مساعد، حدود پنج هزار تُن محصول میگو برداشت و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این در حالی است که سال زراعی قبل، مقدار هزار و ۵۰۰ تُن میگو از ۸۰ مزرعه پرورش اختصاص یافته، تولید و روانه بازار و بیشتر خارجی شده بود.

پیشتر شاپور فکوری رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان دامپزشکی گلستان در زمان آبگیری مزارع میگو در گمیشان به خبرنگار ایرنا گفت:  گلستان به عنوان تنها استان پاک کشور از لحاظ بیماری لکه سفید برای پرورش میگو به شمار می رود و تولید میگو در مجتمع گمیشان طی ۲ سال اخیر بدون رخداد این بیماری استان پیش بینی می شود استقبال برای گسترش سطح پرورش افزایش یابد.
 شروع ذخیره سازی پست لارو و پرورش میگو در مجتمع گمیشان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز و تا میانه تیرماه ادامه و برداشت محصول هم از شهریورماه آغاز و اواسط مهر ماه پایان می یابد.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، برای پرورش میگو در هر هکتار نزدیک به ۲۵۰ هزار بچه میگو نیاز است که امسال تامین ۲۵ درصد بچه میگو برای پرورش در مجتمع گمیشان در استان و بقیه از جنوب کشور به استان انتقال داده می شود.

میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی بوده و به طور عمده طول دوره تولید این محصول ۱۲۰ روزه است، طبق آمار موجود از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان در شرایط عادی به طور متوسط ۳.۵ تن محصول در هکتار برداشت می شود.
پرورش میگو در خطه گلستان از دهه ۷۰ آغاز شد و ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش دوچندان کرد و به مرور طی یک دهه اخیر با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، اکنون ظرفیت پوشش اجرای این طرح در مرحله اول برای آماده سازی و سرمایه گذاران در فضایی به مساحت چهار هزار هکتار فراهم است.

برچسب‌ها استان گلستان میگو جهش تولید گمیشان سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان میگو جهش تولید استان گلستان میگو جهش تولید گمیشان سازمان شیلات ایران مجتمع گمیشان پرورش میگو برای پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی

رحیم زاده با بیان اینکه کشت پاییزه کلزا در آذربایجان شرقی از ۲۰ شهریور آغاز می شود و تا نیمه اول مهر ماه ادامه خواهد داشت گفت: کلزا محصولی راهبردی است که کشت آن به صورت قراردادی در استان انجام می‌شود. 

وی افزود: پیش بینی می‌شود از کشت پاییزه امسال حدود ۵۶۰۰ تن کلزا برداشت شود. 

عباسی رئیس جهادکشاورزی جلفا گفت: یکی از طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی توسعه کشت دانه روغنی کلزاست و کشت این محصول به سبب بهره‌وری بیشتر، رشد در فصل بارش باران، نیاز کمتر به آبیاری و خرید تضمینی آن در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

 وی افزود: کشت بیش از ۸۵ هکتار دانه روغنی کلزا در مزارع شهرستان جلفا که در این فصل به مرحله گلدهی رسیده علاوه بر جلوه طلایی و طبیعت بی‌نظیر منطقه بر حاصلخیزی و بهره‌وری مزارع شهرستان نیز افزوده است. 

عباسی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا که هر سال در اواسط شهریور کشت می‌شود و برداشت آن خرداد سال بعد صورت می‌گیرد گفت: در سال زراعی امسال در ۸۵ هکتار از اراضی زراعی شهرستان دانه روغنی کلزا کشت شده و با توجه به مطلوب بودن مزارع کلزا پیش بینی می‌شود امسال شاهد برداشت بیش از ۴ تن محصول در هر هکتار از مزارع شهرستان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مزارع گندم برای بهره‌وری بیشتر نیاز به تناوب کشت دارند از مدت‌ها قبل کشاورزان به دنبال کشت جایگزینی بودند که بتواند از زمین بهره مناسبی بگیرند و از این رو برای تولید پایدار گندم کشت دانه روغنی کلزا توصیه می‌شود زیرا این محصول در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان