Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حدیث تشبیه حدیثی از پیامبر اسلام(ص) است که در آن امام علی(ع) در برخی فضائل به پیامبران(ع) تشبیه شده است، گفت: بر اساس این حدیث، فضائلی همچون علم آدم(ع)، تقوا و صلح‌جویی نوح(ع)، حلم ابراهیم(ع)، هیبت موسی(ع)، زهد داوود(ع) و عبادت عیسی(ع) برای امام علی(ع) ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام علی بیرانوند، در گفت‌وگو با ایسنا، در شرح حدیث تشبیه، اظهار کرد: در حدیث تشبیه آمده است: «رسول اللّه(ص) : مَن أرادَ أن ینظُرَ إلی آدَمَ فی عِلمِهِ، وإلی نوحٍ فی فَهمِهِ، وإلی إبراهیمَ فی حِلمِهِ، وإلی یحیی بنِ زَکرِیا فی زُهدِهِ، وإلی موسَی بنِ عِمرانَ فی بَطشِهِ، فَلینظُر إلی عَلِی بنِ أبی طالِبٍ؛ پیامبر خدا(ص) : آنکه می‌خواهد به دانش آدم، فهم نوح، حلم ابراهیم، زهد یحیی بن زکریا و توانمندیِ موسی بن عمران بنگرد، باید به علی بن ابی طالب نگاه کند».

وی با اشاره به اینکه حدیث تشبیه یا حدیث اَشباه حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که در آن امام علی(ع) در برخی فضائل به پیامبران(ع) تشبیه شده است، اضافه کرد: بر اساس این حدیث، فضائلی همچون علم آدم(ع)، تقوا و صلح‌جویی نوح(ع)، حلم ابراهیم(ع)، هیبت و زیرکی موسی(ع)، زهد داوود(ع) و عبادت عیسی(ع) برای امام علی(ع) ذکر شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این حدیث با عبارات گوناگون در منابع شیعه و اهل سنت از صحابه پیامبر(ص) همچون عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود، ابوالحمراء و انس بن مالک نقل شده است، افزود: از دیدگاه علمای شیعه، حدیث تشبیه به برابری امام علی(ع) با پیامبران(ع) در صفات مذکور و افضلیت او دلالت دارد، از این رو آن‌ را دلیلی بر امامت و خلافت امام علی(ع) دانسته‌اند و گروهی نیز آن را دلیلی بر برتری امام علی(ع) بر پیامبران(ع) - به جز پیامبر اسلام(ص) - شمرده‌اند.

بیرانوند با اشاره به اینکه این حدیث از نظر علمای شیعه، معتبر است؛ اما عده‌ای از اهل سنت آن را نپذیرفته‌اند، ادامه داد: عبارت حدیث به حسب پیامبرانی که امام علی(ع) به آنها تشبیه شده، مختلف است، در برخی منابع، امام علی(ع) به پیامبران اولوالعزم و نوح(ع) تشبیه شده است.

وی اظهار کرد: در بعضی منابع اهل سنت مشابهت حضرت علی(ع) با آدم، نوح، ابراهیم، یحیی و موسی(ع) ذکر شده و در مناقب ابن مغازلی، فقط تشبیه به آدم و نوح بیان شده و در برخی نقل‌ها، علی(ع) به هیبت اسرافیل، عظمت جبرئیل و رتبه میکائیل نیز تشبیه شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه گفته شده براساس حدیث تشبیه، ‌ امام علی(ع) متخلق به اخلاق انبیاء و متصف به صفات اصفیاء بوده است، گفت: محمدبن یوسف گنجی شافعی، از عالمان شافعی مذهب قرن هفتم قمری، در توضیح وجوه شباهت گفته است وجه شباهت علی(ع) به علم آدم(ع) به این خاطر بود که طبق آیه ۳۱ سوره بقره با این مضمون «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ؛ و [خدا] همه [معانی] نام‌ها را به آدم آموخت‌ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست می‌گویید از اسامی این‌ها به من خبر دهید» علی(ع) نیز عالم به همه چیزهر حادثه و واقعه‌ای بود، وجه تشبیه امام علی(ع) به حضرت نوح(ع) در حکمت یا حکم این است که امام علی(ع) همچون نوح(ع) با کافران سرسخت و سخت‌گیر و با مؤمنان مهربان بود و از آنجا که حضرت ابراهیم(ع) در قرآن به حلم توصیف شده، علی(ع) در بردباری به او تشبیه شده است.

بیرانوند اضافه کرد: احمد بن محمد عاصمی، از عالمان اهل سنت در قرن چهارم و پنجم قمری، در کتاب «زین الفتی» پس از نقل حدیث تشبیه، شباهت‌های مختلف امام علی(ع) به آدم، نوح، ابراهیم، یوسف، موسی، داوود، سلیمان، ایوب، یحیی، عیسی(ع) و پیامبر اکرم(ص) را ذکر و شرح داده و علامه مجلسی نیز در کتاب بحارالانوار، احادیث و وجوه اشتراک و مساوات علی(ع) با فضائل انبیاء را تحت بابی با همین عنوان نقل و بیان کرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گروهی از علمای شیعه، حدیث تشبیه را دلیلی بر برتری امام علی(ع) نسبت به سایر مردم شمرده و از این ‌آن‌را دلیل بر امامت و خلافت او دانسته‌اند، تصریح کرد: برخی حدیث تشبیه را دلیلی بر برتری امام علی(ع) نسبت به پیامبران(ع)، غیراز پیامبر اسلام(ص)، شمرده‌اند، زیرا امام علی(ع) دارای ویژگی‌های خاص هریک از پیامبران است و کسی که دارای همه فضائل باشد، افضل از کسی است که برخی از آنها را داراست.

بیرانوند با اشاره به اینکه حدیث تشبیه در آثار متعددی مورد بحث قرار گرفته است، تصریح کرد: میرحامد حسین جلد شانزدهم از کتاب «عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار» را به بررسی سندی و دلالی این حدیث اختصاص داده و این جلد به صورت مستقل و با عنوان «خلاصه عبقات الانوار؛ حدیث تشبیه» با تلخیص و تصحیح سید علی حسینی میلانی و ترجمه مرتضی نادری منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام علي ع پیامبر اسلام علامه مجلسی مدرس حوزه و دانشگاه پیامبر اسلام ص تشبیه شده پیامبران ع امام علی ع اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، در سال گذشته صنعت برق کشور شاهد رشد قابل توجه شمار مشترکان در بخش‌های مختلف بود و بر اساس آمار و ارقام موجود تعداد شمار مشترکان به طور میانگین نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۲.۵ درصدی داشت.

بر همین اساس شمار مشترکان بخش خانگی از ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار نفر با ۲.۳ درصد افزایش به ۳۲ میلیون و ۳۵۱ هزار مشترک تا پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

همچنین شمار مشترکان بخش عمومی نیز با ۳.۵ درصد افزایش به ۱ میلیون و ۹۷۷ هزار مشترک رسید.

در بخش کشاورزی نیز تعداد مشترکان این بخش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳.۵ درصدی داشت و بر اساس گزارش‌ها ۱۸ هزار مشترک در این بخش به تعداد مشترکان برق دار افزوده شد.

در بخش صنعت بر اساس آمار و ارقام موجود ۹ هزار انشعاب برق جدید برای واحدهای صنعتی صادر شد تا شمار کل مشترکان بخش صنعت کشور به ۲۷۷ هزار واحد برسد.

برای مشترکان بخش تجاری نیز در سال گذشته ۱۵۹ هزار انشعاب برق صادر شد و شمار مشترکان این بخش با ۳ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون ۴۴۶ هزار مشترک رسید.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد کل مشترکان صنعت برق نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۲.۵ درصد افزایش از ۳۹ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر به ۴۰ میلیون و ۵۹۳ هزار مشترک رسید.

این گزارش حاکی است در سال ۱۴۰۲ در مجموع برای کل مشترکان ۳۳۳ میلیارد و ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق تأمین شد که ۵۰.۵ درصد آن در بخش‌های مولد یعنی بخش کشاورزی و صنعت مصرف شد.

کد خبر 6089775 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • حمله مشترک سرایا القدس و کتائب الانصار به اسراییل
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • استوری مشترک مربیان و بازیکنان پرسپولیس؛ به جنگیدن ادامه می دهیم!
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب