Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه موقت تهران در سخنرانی خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران (۲۷ خرداد ماه) که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه ما در مبارزه با فساد و جلوه‌های آن، بسیاری از مواقع موفق نمی‌شویم و به نتیجه نمی رسیم، گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهرداری‌ها از این مصادیق است. از سال ۴۵ این ماده کمیسیون وارد قانون شهرداری شده و دایره فعالیت آن به حوزه ساخت و ساز ساختمان و تا تغییر کاربری زمین‌ها بر می‌گردد که حسب ظاهر یک ماده قانونی است اما تخلفاتی در بسیاری محورها صورت می‌گیرد و آن تخلفات در این کمیسیون مطرح می‌شود و بیش از نیمی از پرونده‌ها با جریمه مالی بسته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، پول حاصل از کمیسیون ماده صد شهرداری پول کثیفی است و وارد مدیریت شهری شده، گفت: بسیاری از سرمایه داران از ابتدا به قصد تخلف در ساخت و ساز وارد این کار شده و با پرداخت ماده صد شهرک‌ها و ساختمان‌های آنچنانی می‌سازند؛ این کار آن‌ها ظاهرا قانونی است اما این مسأله ریشه دار است و حادثه متروپل ریشه در این مسأله دارد.

متاسفانه تخلفات در ساخت و ساز یکی از منابع درآمدی برای شهرداری‌ها شده است و بروز تخلفات عمدی در ساخت و ساز‌های شهری را تشدید نموده‌است.

طریقه وصول این درآمد‌ها از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در شهرداری‌ها است و کمیسیون ماده ۱۰۰ در واقع بزرگ‌ترین مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است.

وظیفه این کمیسیون رسیدگی به تخلفات در حوزه ساخت و ساز بوده و مقصود از تخلفات در این ماده عدم اخذ پروانه و یا ساخت و ساز خلاف پروانه صادر شده است.

البته اگر سازنده بعد از اینکه بنا ساخته شد بخش دیگری را به ساختمان و بنا اضافه کند نیز در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

براساس مادۀ ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدودۀ خدماتی باید قبل از ساخت‌وساز از شهرداری‌ها پروانۀ ساختمان بگیرند و شهردار‌ی‌ها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند.

در صورت خلاف این ماده، جلوی آن‌ها گرفته می‌شود و عاملان برای رسیدگی به کمیسیون مادۀ ۱۰۰ ارجاع داده می‌شوند.

نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، نماینده شورا اسلامی و نماینده شهرداری اعضای تشکیل دهنده کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری هستند.

نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضاء انجمن (شورای اسلامی) شهر به انتخاب انجمن اشورا، تعیین می‌شوند. نماینده شهرداری در این کمیسیون حق رای ندارد و تنها برای بیان توضیحات حاضر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران در این بخش از خطبه ها از دولت، مجلس و قوه قضائیه خواست با سرعت و قاطعیت ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها را اصلاح کنند.

صاحب خانه ها توقعات اضافه از مستأجران نداشته باشند؛ در اینگونه پول ها برکتی نیست
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در بخش پایانی خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به رشد خارج از قاعده اجاره مسکن و ودیعه‌ها و آثار آن بر زندگی مردم گفت: خبر خوبی که شنیدیم این است که بسته مناسب و جدیدی تنظیم شده و قرار است در جلسه سران قوا و ستاد اقتصادی دولت مطرح شود. آرزو داریم این مسأله برطرف شود. توقعات عجیب و غریب در ودیعه و اجاره بها غیر قابل پذیرش است. این پول‌ها تمیز نیست و خرج دوا و درمان می‌شود.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت که شما فکر می‌کنید در این پول برکت هست؟ املاکی‌ها طرف مستأجران را بگیرند و شفیع نیکو باشند و اجاره را پایین بیاورند. دستگاه قضایی نیز برای حکم دادن در این پرونده‌ها مراعات کنند تا این سختی‌ها بگذرد و روزهای بهتر در پیش باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: امام جمعه موقت تهران کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری شهرداری ها ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۵۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام احمد نظری امام جمعه موقت شاهرود گفت: معلم تراز انقلاب اسلامی فردی است که مخاطب خود به ویژه نسل جوان و دانشجویان را به علم، تقوا، تربیت و آن‌چه مورد رضایت خدا در همه عرصه‌ها است، دعوت کند.

وی به ۱۲ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر اشاره کرد و گفت: کارگران رزمندگان عرصه اقتصادی هستند و کارگری مجاهدت در راه خدا است.

امام جمعه موقت شاهرود به سفر آیت الله رییسی رئیس جمهور به استان سمنان در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: ۳۳ درصد از مصوبات این سفر به شهرستان شاهرود اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه مسوولان این مصوبات را برای مردم تبیین کنند، ابراز کرد: مردم شاهرود تا ۶ ماه آینده میزان جذب اعتبارات این سفر را از مسوولان پیگیری می‌کنند

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • خاتمی: بازی با ایران بازی با دم شیر است / عملیات وعده صادق نشان داد که دوران موشک پایان نیافته است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است