Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@08:38:08 GMT

زمزمه فرازهای دعای کمیل در مدینه النبی+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۷۸۴۲

زمزمه فرازهای دعای کمیل در مدینه النبی+تصاویر

نخستین مراسم پرفیض دعای کمیل پنجشبه شب با شرکت پرشور زائران ایرانی در کنار مرقد پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و ائمه بقیع در مدینه منوره برگزار شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زائران ایرانی که از اوایل این هفته وارد مدینه؛ شهر پیامبر رحمت شده‌اند در نزدیکی بارگاه رسول اکرم(ص) و مرقد ائمه مظلوم بقیع (علیهم السلام) دعای روحبخش و عرفانی کمیل را با نوای میثم مطیعی زمزمه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که درسالن هتل موفنبیک مدینه برگزار شد، قاسم رضیعی، ازقاریان ممتاز کشورمان با تلاوت آیاتی از قرآن کریم ، فضایی روحانی و معنوی به جلسه بخشید و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر صمدی یزدی، خطیب بعثۀ مقام معظم رهبری با بیان روایتی از امام صادق(ع)  حج را موجب تقویت تقوای انسان دانست.

وی با بیان اینکه این تقوا می‌تواند انسان را پس از اعمال و مناسک حج از گناه دور نگه می دارد و او را حفظ می‌کند، گفت:حج موجب بردباری و صبوری فرد می‌شود و مقاومت او را در برابر مشکلات افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حج می‌تواند به تحول در زندگی فردی و اجتماعی انسان منجر شود،  اظهار داشت: زائری که به حج مشرف می‌شود در طول سفر، حسن خلق و رفتار نیکو را فرا می‌گیرد و این امر موجب نهادینه شدن رفتار نیکو در فرد و ترویج آن در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام صمدی در ادامه حجاج را به بهره برداری از فرصت معنوی سفر حج و زیارت اماکن مقدس در سرزمین وحی و انجام فرایض دینی توصیه کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) به امام حسین(ع)  فرمودند که هر کس من یا پدر یا برادرت یا خودت را زیارت کند  به گردن من حق پیدا می‌کند. هر دید یک بازدید دارد و برای بازدید هنگام مرگ به دیدارش خواهم رفت و شفاعت او را خواهم کرد.

وی خطاب به حجاج گفت: خداوند سفری پرفیض را نصیب شما کرده است و بر اساس آیات قرآن، احادیث و روایات ائمه معصومین هرکس استطاعت داشته باشد و حج را ترک کند و انجام ندهد مسلمان از دنیا نمی‌رود.

وی افزود: در کنارحج خداوند، نعمت زیارت 6 معصوم ، در رأس آنها حضرت محمد خاتم پیامبران(ص) و حضرت زهرا(س) و چهار معصوم دیگر را به ما ارزانی داشته است و حجاج باید لحظه لحظه های این سفر را ازدست ندهند.

در ادامه این مراسم، حاج حمید رمضان‌پور از ذاکران اهل بیت به نوحه سرایی و مناجات خوانی پرداخت  و سپس در حالی که تمامی سالن مملو از جمعیت بود زائران ایرانی همراه با نوای  میثم مطیعی، از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) فرازهای دعای روحبخش کمیل را زمزمه کردند وبه مناجات با پروردگارخویش پرداختند.

بر اساس این گزارش، با توجه به استقرار حجاج کشورمان در چند هتل در مدینه، آیین‌های مشابهی نیز پنج شنبه شب(26 خرداد ماه)  در سایر هتل‌ها با حضور مسافران سرزمین وحی برگزار شد.

گفتنی است در حال حاضر بیش از 6 هزار زائر ایرانی خانه خدا در مدینه منوره حضور دارند.

حضور زائران در حرم نبوی و جنت‌البقیع + تصاویرحضور زائران ایرانی در شهر پیامبر و حرم نبوی با دل‌هایی لبریز از عشق به رحمت‌للعالمین + تصاویراعزام بیش از 3400 زائر در دومین روز از عملیات اعزام زائران

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زائران دعای کمیل حج تمتع زائران دعای کمیل حج تمتع زائران ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»

مسلمانان همه ساله برای به جا آوردن یکی از مهمترین آداب اسلامی راهی عربستان می‌شوند تا وظیفه واجب دینی خود را به جا بیاوردند؛ حال هر کدام از این زائران با آداب و رسوم متفاوتی بسته به جغرافیای محل زندگی خود به این سفر بدرقه می‌شوند که در ایران «چاوشی‌خوانی» یکی از راه‌های قدیمی بدرقه زائران خانه خدا است.

به گزارش ایسنا، اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه، از بامداد دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه از سرگرفته شده است و از ۲۴ اردیبهشت هم حاجیان حج تمتع به مکه اعزام خواهند.

درحقیقت ایران از سال ۱۳۹۴ به دنبال وقایعی که برای برخی زائران در فرودگاه جده رخ داد، عمره را تعلیق کرد. با ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، دو کشور برای بازگشت زائران ایرانی به عمره توافق کردند. قرار بود نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با اعزام حدود ۷۰ هزار نفر، عمره بار دیگر برای زائران ایرانی برقرار شود، که طبق اعلام سازمان هواپیمایی به دلیل صادر نشدن مجوزهای پرواز و وجود برخی مشکلات فنی، این سفر به تعویق افتاد. تا آن زمان حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر برای سفر عمره ثبت‌نام و هزینه را واریز کرده بودند، که با تعلیق عمره، سازمان حج و زیارت با حفظ اولویت اعزام، پول این زائران را برگرداند.

کاروان‌های عمره حدودا ۸۵ نفره خواهد بود و پیش‌بینی سازمان حج و زیارت، اعزام حدود پنج‌هزار نفر در قالب ۶۰ کاروان بود، ‌که اکنون گفته می‌شود جمع کمتری اعزام می‌شوند.

برای اعزام کاروان‌های عمره یک بازه زمانی ۱۰ روزه درنظر گرفته شده است، که پروازهای آن از بامداد دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه با اعزام روزانه دو کاروان آغاز می‌شود و آخرین پرواز رفت عمره ۱۳ اردیبهشت‌ماه خواهد بود. نخستین پروازها از بامداد دوشنبه و از دو فرودگاه تهران و مشهد انجام می‌شود و از آنجا که اعزام کاروان‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، بازگشت عمره‌گزاران ایرانی به کشور، پیش از آن تاریخ برنامه‌ریزی ‌شده است.

حال اکنون که زائران ایرانی به سمت سرزمین وحی عازم می‌شوند، نگاهی خواهیم داشت به یکی از نسخه‌های چاوشی خوانی برای زائران سفر حج.

چاووشی یا چاوشی (در زبان محلی چوش)، آواز مذهبی شیعی به‌ویژه بدرقه یا پیشواز زائران اماکن زیارتی است. رسم چاوش‌خوانی برای زائرین کربلا یا مشهد از دوره صفویان و قاجاریان مرسوم شده و در سده اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

چاووش‌خوانی به‌طور معمول در دستگاه «چهارگاه» از موسیقی ردیف ایرانی است و بدون همراهی ‌ساز، اجرا و به‌طور معمول توسط چند نفر خوانده می‌شود. دو یا چند خواننده اشعار چاووشی را با آوازی مشخص بین یکدیگر مبادله می‌کنند و به هم جواب می‌دهند. حتی ممکن است زنان نیز در این هم‌خوانی با مردان همراه شوند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • (عکس) تصاویری دیده نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش
  • (تصاویر) تصاویری دیده‌نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش
  • ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز