Web Analytics Made Easy - Statcounter

طالب خالویی گفت: طرح مطالعات جامع کاهش و کنترل آلودگی هوا در شهر کرمان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد تدوین و همچنین کانون های داخلی منشا گرد و غبار نیز مطالعه و شناسائی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طالب خالویی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که در ایجاد گرد و خاک‌ها چه با منشأ داخلی چه با منشأ خارجی عواملی از جمله سد سازی ها، خشک کردن تالاب‌ها، عدم تامین حقابه آنها، از بین بردن دشت‌های سیلابی رودخانه‌ ها، از بین بردن کشاورزی و عدم مدیریت صحیح در ساخت سازه‌های عمرانی و موانع انسان ساخت مانند جاده‌ها و تاسیسات، سبب تشدید این پدیده در یک دهه اخیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طرح جامع کنترل آلودگی هوا کرمان با همکاری دانشگاه مشهد تدوین شده است

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: طرح مطالعات جامع کاهش و کنترل آلودگی هوا در شهر کرمان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد تدوین و همچنین کانون های داخلی منشا گرد و غبار نیز مطالعه و شناسائی شده است؛ به همین منظور طرح احیای مناطق در راستای مقابله با فرسایش و به منظور کاهش کانون های ریزگرد داخلی در حال انجام است.

وی افزود: هر چند نمی‌توان برای کل مساحت کانون‌های داخلی استان یک راهکار را مورد استفاده قرار داد؛ اما عملیات تثبیت شن های روان و مهار کانون های بحرانی فرسایش بادی، از طریق نهال کاری، بذرکاری، مدیریت هرز آب ها، تله های رسوبگیر، مدیریت منابع جنگلی و ساماندهی چرای دام و بازنگری و تهیه طرح های مطالعاتی و از طرفی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری از طریق ادارات منابع طبیعی راهگشا خواهد بود.

خالویی در خصوص پیوست زیست محیطی پروژه هایی همانند بام کرمان و انتقال آب از هلیل رود عنوان کرد: مجتمع گردشگری بام کرمان به مساحت 9 هکتار در سال 94 در کارگروه کارشناسی اداره کل مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به ضوابط و قوانین و مقررات مربوطه مجوز احداث آن صادر شده است.

سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی دارای پیشرفت فیزیکی بوده

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص پروژه سد صفارود و خط انتقال آب آن از سرشاخه های هلیل رود ابراز کرد: تونل انتقال آب صفارود در کارگروه کارشناسی اداره کل مطرح شده و با توجه به تصمیمات کارگروه مذکور مجوز احداث آن در سال 93 صادر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم رعایت برخی ملاحظات زیست محیطی ابلاغی و شروط مجوز صادره از سوی مجری طرح، ادامه اجرای پروژه خط انتقال مورد تأیید این اداره کل نبوده و بارها موضوع در دستگاه قضایی پیگیری شده است.

خالویی افزود: ضمن اینکه سد صفا رود بدون اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی دارای پیشرفت فیزیکی بوده و در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سال 98  مقرر شده مجری طرح گزارش ارزیابی یکپارچه در خصوص سد و خط انتقال آب ارائه دهد که هم اکنون گزارش مربوطه در سازمان مرکزی در دست بررسی بوده و تاکنون مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

تشریح وضعیت مالچ پاشی در استان کرمان

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در رابطه با انجام مالچ پاشی در نقاط مختلف استان تصریح کرد: بر اساس جز (3) بند (ه) تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کشور، استفاده از مالچ پاشی با مواد نفتی جهت عملیات مقابله با حرکت ماسه های روان را منوط به اخذ موافقت سازمان حفاظت محیط زیست بوده است و این اداره کل نیز طی مکاتباتی با ادارات کل منابع طبیعی شمال و جنوب استان خواهان توقف عملیات مالچ پاشی تا اخذ نظر صریح ستاد ملی مقابله با گرد و غبار شده است.

وی افزود: همچنین موضوع انجام عملیات خاک پوش سازگار با محیط زیست و مورد تائید سازمان در کارگروه بررسی مواد تثبیت کننده خاک سازمان نیز مطرح و در حال بررسی است.

خالویی در پاسخ به این سوال که آیا کارخانجات فولاد آیا پیوست زیست محیطی دارند، بیان کرد: کارخانجات فولاد و نورد و شکل دهی با ظرفیت های مشخص، بر اساس آخرین مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست در مرحله مکان یابی و امکان سنجی مشمول ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی بوده، که پس از ارائه گزارش مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید گزارش مجوز ارزیابی طرح صادر شده و نظارت های لازم در حین اجرا و پس از بهره برداری بر طرح ها از سوی این اداره کل صورت می گیرد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه برنامه حفاظت از جانوران به دو صورت کلی و جزئی مطرح است، اظهار کرد: در شیوه کلی برنامه های حفاظتی در قالب پروژه های کلان طراحی، پیشنهاد و اجرا می شود به عنوان مثال ممانعت از چرای بی رویه دام در مناطق تحت مدیریت و جلوگیری از شکار بی رویه در گروه برنامه‌های کلان حفاظت است.

وی ادامه داد: در بحث گونه‌های شاخص نظیر خرس سیاه و پلنگ آسیایی مطابق برنامه عمل ابلاغی پروژه هایی به صورت تخصصی تر پیشنهاد و اجرا می شود نظیر تکثیر و تقویت طعمه در زیستگاه، کاهش تعارض حیوانات با افراد محلی، فنس کشی محدوده ها با خطر بالا.

خالویی تصریح کرد: زیست بوم های استان در صورتی که در زمره مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست باشند به معنای دیگر در زمره مناطق چهارگانه باشند، در قالب مطالعات تحلیلی و جامعه انجام شده برنامه های متعددی را در اوضاع و شرایط بهینه تجربه خواهند کرد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: به عنوان مثال تعامل و همکاری با جوامع محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت چرا، مدیریت آتش سوزی ها و عملیات اطفاء حریق، حفظ تنوع ژنتیکی، جلوگیری از شکار بی رویه و غیر قانونی از جمله برنامه های حفاظتی است که متناسب با نوع منطقه پیشنهاد و اجرا می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کرمان با همکاری دانشگاه کنترل آلودگی هوا زیست محیطی انتقال آب مالچ پاشی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید شهند در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته معلم و تقدیر از دغدغه مندی اساتید و نخبگان دانشگاهی نسبت به مقوله حفظ محیط زیست گفت: سوم تا نهم اردیبهشت در تقویم کشور به عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده است و برنامه‌های مختلفی طی این هفته با شعار " مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین"توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی انجام می‌شود که هدف نهایی این برنامه‌ها افزایش آگاهی و ارتقا حس مسئولیت پذیری نسبت به حفظ محیط زیست و زمین پاک است و همانگونه که در شعار امسال نیز آمده است این مهم با مشارکت و نقش‌آفرینی مردم و پیگیری و انجام دقیق مسئولیت‌های قانونی دستگاه‌های دولتی محقق می‌شود.

وی افزود: آلودگی‌های پلاستیکی در سراسر جهان تبدیل به یک تهدید محیط زیستی شده است و از سال ۱۹۵۰ که پلاستیک برای نخستین بار و با توجیه حفاظت از محیط زیست معرفی و تولید شد، تاکنون ۸ میلیارد تن پلاستیک در جهان تولید شده که تجزیه آنها در طبیعت صد‌ها سال زمان می‌برد.

شهند ادامه داد: کشور ما هفدمین کشور دنیا در زمینه تولید پلاستیک است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد استفاده از پلاستیک از سوی جامعه هستیم که این موضوع نیازمند اصلاح سبک زندگی و به حداقل رساندن مصرف پلاستیک به ویژه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مسائل موجود در حوزه محیط زیست استان با اصلاح و تجدید نظر در رویه‌های موجود در حوزه کشاورزی رفع می‌شود، عنوان کرد: مطابق آمار‌های ارائه شده، قریب به یک میلیون تن ضایعات کشاورزی در استان تولید می‌شود که این مقدار بسیار قابل تامل است و سلامتی محیط زیست استان را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. 

شهند ادامه داد: در مواردی شاهد این هستیم هزینه‌ای که از قبال تولید این محصولات برای محیط زیست استان با مصرف منابع اب و خاک و آلودگی‌های ناشی از آن ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از درامدی است که کشاورز کسب می‌کند و بدین ترتیب ادامه این روند توجیه علمی و منطقی ندارد.

وی با بیان اینکه مساله حفظ محیط زیست اساسا موضوعی فرهنگی – اجتماعی است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در کنار وظیفه نظارتی و برخورد‌های قانونی، آموزش‌های محیط زیستی را در راستای ارتقا و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در شهرستان‌های سراسر استان دنبال می‌کند و رویکرد این اداره کل، مردمی سازی حفاظت از محیط زیست است.

در ادامه نشست اعضای حاضر نیز به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در خصوص چگونگی مدیریت پسماند‌ها و ضایعات به ویژه در بخش کشاورزی پرداختند.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی