Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق یکی از برنامه‌هایی بود که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به‌کار تحقق آن را در چهار ساله نخست این دولت وعده داده بود.

دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور و باتوجه‌ به حساسیت این موضوع، وزارت نیروی از همان روزهای ابتدایی شروع به کار دولت سیزدهم برنامه‌ مدون و منسجمی را برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.

بر اساس برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه، مقرر شده تا در طول چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق شود . این میزان افزایش ظرفیت در سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و به‌نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.

تأمین ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی

باتوجه‌ به اینکه در حال حاضر حدود ۹۲ درصد انرژی سالیانه تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، ازاین‌رو برنامه ۱۵ هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

نگاهی به آخرین وضعیت طرح‌های در حال ساخت این بخش نشان می‌دهد که در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، کمک به کاهش خاموشی‌ها در تابستان سال جاری و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور، برنامه ساخت ۲۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت چهار هزار و ۲۷۰ مگاوات برای دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته که از این میزان تاکنون ۱۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۲ هزار و ۳۲۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان خرداد امسال در مجموع ۵۲۰ مگاوات و در تیرماه سال جاری ۶۱۲ مگاوات واحدهای حرارتی جدید وارد مدار شده و بقیه واحدها نیز تا انتهای تابستان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

نزدیک به یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات برنامه افزایش توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی قرار دارد که تاکنون ۷۵۴ مگاوات از این برنامه تحقق‌یافته و ۳۵۹ مگاوات دیگر هم در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ۳۰۰۰ مگاوات افزایش یافت

براین‌اساس و در جهت طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال ، تا کنون در مجموع بیش از سه‌هزار مگاوات از طریق ساخت ۲ هزار و ۳۲۴ مگاوات نیروگاه جدید، ۶۵۴ مگاوات ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است و بقیه ظرفیت پیش‌بینی شده در این بخش نیز تا انتهای تابستان عملیاتی خواهد شد.

صنعت برق حرارتی به‌منظور آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال حدود ۹۵ هزار مگاوات نیز برنامه تعمیراتی برای واحدهای تولید برق حرارتی پیش‌بینی کرده است که با اتمام اقدام‌های انجام شده در این بخش، نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید خواهند بود.

برچسب‌ها علی اکبر محرابیان نیروگاه حرارتی انرژی برق شبکه سراسری برق کشور وزارت نیرو دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اکبر محرابیان نیروگاه حرارتی انرژی برق علی اکبر محرابیان نیروگاه حرارتی انرژی برق شبکه سراسری برق کشور وزارت نیرو دولت سیزدهم نیروگاه های حرارتی ظرفیت نیروگاه مگاوات نیروگاه تابستان امسال افزایش ظرفیت دولت سیزدهم هزار مگاوات برق حرارتی تولید برق برق کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نیروگاه ۵ مگاواتی در تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی نیروگاه ۵ مگاواتی شرکت ایدم تبریز که قادر است برق مصرفی شرکت ایدم و طرح‌های توسعه آن را تامین کند با سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

 استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این نیروگاه با اشاره به ناترازی انرژی در صنعت استان ساخت نیروگاه به دست متخصصان داخلی در شرکت ایدم را یک کار ابتکاری و گره‌گشا خواند که می‌تواند الگویی برای صنایع دیگر استان باشد.

رحمتی ایدم را یکی از مجموعه‌های بزرگ، اثرگذار و منحصربه‌فرد در صنعت حمل و نقل کشور دانست و افزود: با توجه به اوضاع نامناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نیاز مبرم کشور به نوسازی این ناوگان افزایش تولید این شرکت در سال جهش تولید موجب امیدآفرینی و افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد.
 
وی همچنین بر ارتقای توان موتور‌های تولیدی و کاهش مصرف سوخت در تولیدات شرکت ایدم تاکید کرد و گفت: برای توسعه بازار‌های صادراتی که نسخه نجات این شرکت است باید کیفیت تولیدات را ارتقا دهیم.
 
مدیرعامل شرکت ایدم تبریز  گفت: هدف‌گذاری این شرکت برای سال ۱۴۰۳ تولید ۱۴ هزار دستگاه انواع موتور و ۶ هزار دستگاه کاتالیست در مجموع به ارزش ۹۶ میلیون یورو است.
 
زینالی افزود: با راه‌اندازی تنها مرکز آزمون آلایندگی موتور‌های دیزلی کشور در ایدم از خروج سالانه حداقل ۵ میلیون یورو از کشور جلوگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح نیروگاه پنج مگاواتی در تبریز
  • افتتاح نیروگاه ۵ مگاواتی در تبریز
  • مشترکان بد مصرف برق هزینه ۵ برابری تولید را باید بپردازند
  • ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تسریع شود
  • جزئیات افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور
  • ۴۶ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد
  • تابستان منهای خاموشی
  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در مارس ۲۰۲۴