Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، وزارت نیرو برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و کمک به کاهش خاموشی‌ها در تابستان برنامه افزایش پنج هزار و ۳۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی برای دوره اوج بار امسال را در دستور کار قرار داده که تاکنون بیش از سه هزار مگاوات از این برنامه محقق شده است.

 افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق یکی از برنامه‌هایی بود که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به‌کار تحقق آن را در چهار ساله نخست این دولت وعده داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.

به همین منظور و با توجه‌ به حساسیت این موضوع، وزارت نیروی از همان روزهای ابتدایی شروع به کار دولت سیزدهم برنامه‌ مدون و منسجمی را برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یادشده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.

بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده این وزارتخانه، مقررشده تا در طول چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق شود. این میزان افزایش ظرفیت در سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و به‌نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.

تأمین ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی

با توجه‌ به اینکه در حال حاضر حدود ۹۲ درصد انرژی سالیانه تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، ازاین‌رو برنامه ۱۵ هزار مگاواتی در نظر گرفته‌شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

نگاهی به آخرین وضعیت طرح‌های در حال ساخت این بخش نشان می‌دهد که در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، کمک به کاهش خاموشی‌ها در تابستان سال جاری و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور، برنامه ساخت ۲۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت چهار هزار و ۲۷۰ مگاوات برای دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته که از این میزان تاکنون ۱۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۲ هزار و ۳۲۴ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان خردادماه امسال درمجموع ۵۲۰ مگاوات و در تیرماه سال جاری ۶۱۲ مگاوات واحدهای حرارتی جدید وارد مدار شده و بقیه واحدها نیز تا انتهای تابستان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

نزدیک به یک هزار و ۱۱۳ مگاوات برنامه افزایش توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی قرار دارد که تاکنون ۷۵۴ مگاوات از این برنامه تحقق‌یافته و ۳۵۹ مگاوات دیگر هم در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ۳۰۰۰ مگاوات افزایش یافت

بر این ‌اساس و در جهت طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال تاکنون درمجموع بیش از سه هزار مگاوات از طریق ساخت ۲ هزار و ۳۲۴ مگاوات نیروگاه جدید، ۶۵۴ مگاوات ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است و بقیه ظرفیت پیش‌بینی‌شده در این بخش نیز تا انتهای تابستان عملیاتی خواهد شد.

صنعت برق حرارتی به‌منظور آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال حدود ۹۵ هزار مگاوات نیز برنامه تعمیراتی برای واحدهای تولید برق حرارتی پیش‌بینی کرده است که با اتمام اقدام‌های انجام‌شده در این بخش، نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید خواهند بود.


انتهای پیام/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ظرفیت نیروگاه های حرارتی مگاوات نیروگاه تابستان امسال افزایش ظرفیت دستور کار دولت سیزدهم هزار مگاوات برق حرارتی تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیش ‌از یک‌درصدی تولید انرژی ‌الکتریکی در نیروگاه شهیدرجایی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ جواد دوستی، معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه در تشریح این خبر گفت: در اولین ماه امسال، به میزان ۸۳۵میلیون و ۷۰۵هزار کیلووات ساعت انرژی خالص در واحدهای سیزده گانه این نیروگاه، تولید و به شبکه سراسری تحویل شده است.

معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه در ادامه بیان کرد: از این میزان انرژی تولیدی، ۴۴۲میلیون و ۵۷۸هزار کیلووات ساعت انرژی در ۹واحد گازی و بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی و ۳۹۳میلیون و ۱۲۷هزار کیلووات ساعت انرژی در چهار واحد ۲۵۰مگاواتی این نیروگاه تولید شده است که با این میزان، تولید انرژی‌الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی ۱.۴درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

نیروگاه شهیدرجایی به‌عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور، با دارا بودن ۱۳واحد بخاری وسیکل ترکیبی، سالانه حدود ۱۲میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899102

دیگر خبرها

  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • رشد بیش ‌از یک‌درصدی تولید انرژی ‌الکتریکی در نیروگاه شهیدرجایی
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال