Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:02:06 GMT

بیش از یک هزار هکتار زمین زراعی نقده زیر کشت کلزا رفت

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۹۸۱۵

بیش از یک هزار هکتار زمین زراعی نقده زیر کشت کلزا رفت

رسول هاشم پور  روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاشت محصول کلزا در مزارع این شهرستان در حال انجام است.

وی در خصوص آمادگی برای برداشت محصول گندم از مزارع افزود: ۹۱  کمباین برداشت شامل کمباین‌های بومی و مهاجر در امر برداشت گندم از مزارع این شهرستان بکارگیری شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی نقده گفت: در راستای پشتیبانی و حمایت از توسعه کشت دانه‌های روغنی، انواع مختلف بذر و انواع کود شیمیایی و  سم علف کش در بین کلزا کاران شهرستان توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشم پور یادآور شد: عملیات نظارت بر برداشت و کنترل ریزش توسط ناظران برداشت نظام مهندسی کشاورزی به همراه اکیپ‌های نظارت مراکز جهادکشاورزی و اکیپ نظارت مدیریت شهرستان صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: کار خرید تضمینی محصول نیز توسط پنج مرکز خرید انجام خواهد گرفت که طی روزهای آتی کار تحویل آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا،  نقده دارای ۲۰ هزار و ۳۹۶ هکتار زمین زراعی آبی، ۲۹ هزار و ۳۲۵ هکتار زمین دیمی، هفت هزار و ۶۰۶ هکتار زمین باغی و ۴۲ هزار هکتار اراضی ملی است.

شهرستان ۱۲۷ هزار نفری نقده با ۹۲ روستای تابعه در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی نقده آذربایجان غربی برداشت محصول کلزا اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی نقده آذربایجان غربی وزارت جهاد کشاورزی نقده آذربایجان غربی برداشت محصول کلزا اراضی کشاورزی هکتار زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان از پیشتازی این شهرستان در استان همدان در کشت کلزا خبر داد.

سجاد محمداصغری با اشاره به افزایش سطح زیرکشت کلزای شهرستان تویسرکان اظهار کرد: سطح زیرکشت کلزا مزارع شهرستان تویسرکان در سال گذشته ۲۶۵ هکتار بود که در سال‌جاری به ۷۳۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت کلزا در استان همدان در سال‌جاری به شهرستان تویسرکان اختصاص دارد، افزود: برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی در افزایش این میزان سطح زیرکشت کلزا در شهرستان تأثیر بسزایی داشته است.

محمداصغری با اشاره به اینکه محصولی چون کلزا جایگاه ویژه‌ای در حوزه اصلاح الگوی کشت دارد،  یادآور شد: کم‌آب‌بر بودن، مقاومت نسبت به سرما و بهترین گیاه در تناوب با گندم و جو را می‌توان از جمله مزایای کشت این محصول دانست.

وی در ادامه تأکید کرد: محصول کلزا، عاملی به منظور کنترل بیماری پاخوره گندم است از همین رو کاشت در تناوب گندم سبب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد این محصول می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان، محمداصغری، اجرای کشت قراردادی را عاملی مؤثر در افزایش سطح زیرکشت محصول کلزا در شهرستان دانست و گفت: توسعه هر چه بیشتر سطح زیرکشت کلزا در تویسرکان در دستور کار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • قلع و قمع تصرفات غیر قانونی در آباده
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان