Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@22:06:35 GMT

واردات 3/3 میلیارد دلاری ذرت در سال 1400

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۰۹۵۹

واردات 3/3 میلیارد دلاری ذرت در سال 1400

تأمین نهاده‌های دامی و تزریق این نهاده‌ها به بازار این روزها به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است به طوری که این وزارتخانه با این اقدامات به دنبال ثبات در بازار گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات است.

روزنامه ایران:دولت سیزدهم علاوه بر تأمین نهاده‌های دامی و تسهیلات حمایتی فراوان برای دامداران و مرغداران، توزیع نهاده‌های دامی از طریق سایت بازارگاه برای همه دامداران و توزیع دامدار کارت برای تأمین نهاده‌های دامی روستاییان و عشایر را در دستور کار قرار داد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است، این محصول در حال حاضر در سامانه بازارگاه به قیمت 12 هزار و 100 تومان به ازای هر کیلو گرم به فروش می‌رسد، دولت سیزدهم نیز طی 10 ماه اخیر میزان واردات آن را افزایش داده است و مقادیر زیادی از این محصول در سال‌جاری یا به کشور وارد شده یا بارگیری و در گمرکات منتظر ترخیص است تا دامداران مشکلی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود نداشته باشند. میزان واردات ذرت در دولت سیزدهم با رشد 85 درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است به طوری که ایران در سال 1392 حدود یک میلیارد و 820 میلیون دلار صرف واردات ذرت برای تأمین نهاده دامی دامداران کرد که این میزان در سال گذشته به 3 میلیارد و 336 میلیون دلار رسید. از طرف دیگر میزان واردات ذرت در دولت سیزدهم با رشد 53 درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است به طوری که ایران در سال 1392 حدود 6 میلیون و 354 هزار تن ذرت برای تأمین نهاده‌های دامی به کشور وارد کرد که این میزان در پایان سال گذشته به 9میلیون و 739 هزار تن رسیده است.


واردات بیش از 4 میلیون تن نهاده دامی به کشور از ابتدای سال
در سال گذشته تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام کشور خرید و تأمین ۳.۲ میلیون تن نهاده‌های دامی بود، ولی با این حال ۵.۹ میلیون تن حواله برای خرید نهاده‌های دامی صادر کرد تا دامداران با مشکل زیادی روبه‌رو نشوند.
اما در سال‌جاری آنطور که محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به «ایران» می‌گوید: واردات همه نهاده‌های دامی از جمله ذرت هیچ گاه متوقف نشده است به طوری که از ابتدای خرداد تاکنون نیم میلیون تن نهاده بارگیری و وارد کشور شده است لذا دامداران نگرانی از تأمین نهاده‌های دامی نداشته باشند. وی پیش از این گفته بود که شرکت پشتیبانی امور دام طی دو ماهه ابتدای سال ۳.۵ میلیون تن نهاده و ۷۵۰ هزار تن دانه سویا خریداری کرده است، به همین دلیل روزانه 40 هزار تن نهاده دامی وارد و در سراسر کشور توزیع می‌شود.


نهاده دامی هست، به شایعات فضای مجازی توجه نکنید
مجتبی عالی  نیز در این باره گفت: طی روزهای اخیر ۳۰ هزار تن ذرت با نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد کشور شده است. به گفته او، نهاده‌های دامی همچون کنجاله سویا، جو و ذرت مربوط به نهاده‌های خریداری شده فروردین و اردیبهشت است که با نرخ مصوب در سامانه بارگذاری می‌شود. عالی می‌گوید: طی روزهای اخیر ۹ هزارتن ذرت از بندر شمالی امیرآباد بارگیری شد و روزانه بارگیری کنجاله و جو از بنادر جنوبی انجام می‌شود و تمامی بارهایی که مرغداران و دامداران مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی طلبکار هستند، تا دو هفته آینده به دستشان می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: در بنادر جنوبی عملیات ورود و ترخیص نهاده‌های ذرت وکنجاله سویا در حال انجام است و دامداران به شایعات فضای مجازی مبنی بر کمبود نهاده‌های دامی توجه نکنند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تأمین نهاده های دامی برای تأمین نهاده میلیون تن نهاده دولت سیزدهم نهاده دامی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۰۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: یک میلیون هکتار از مجموع ۲.۷ میلیون هکتار مراتع استان ییلاقی است که با صدور مجوز دامداران سالانه از این مراتع بهره برداری می کنند.

  مسعود شفیعی   افزود: مراتع استان یا روستایی و یا ییلاقی هستند در مراتع روستایی شروع فصل بهره برداری از ۱۵ اردیبهشت و مراتع ییلاقی از ابتدای تیرماه است که قبل از فرا رسیدن فصل بهره برداری مجوزها تمدید و دامها در عرصه ها مستقر می شوند.

وی اظهار کرد: مراتع روستایی استان از وضعیت بهتری برخوردار هستند چرا که دور از دسترس دامداران و روستاییان هستند و شرایط اب و هوایی اجازه چرای دام زودتر از زمان مقرر را نمی دهد.

شفیعی افزود: اغلب مراتع ییلاقی استان در نوار مرزی واقع شده اندو کنترل براین مراتع توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی نیز انجام می شود و این موجب شده تا ییلاقات فرصات برای بازسازی داشته باشند.

وی اضافه کرد: سعی می شود تا ظرفیت مراتع به روزرسانی شود و مجوز های صادر شده به نسبت تولید علوفه مدیریت می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: از بهره برداران درخواست می شود از چرای زود هنگام در مراتع خودداری کنند چرا که در چرای دام قبل از زمان مقرر مراتع خیس است و باعث می شود تا پوشش گیاهی از ریشه خارج شده و آسیب جدی هم به خاک و هم به پوشش گیاهی وارد شود.

وی اضافه کرد: تعیین حدود مراتع برای دامداران نیز انجام می شود چرا که جمعیت بهره بردار نسبت به سطح مراتع بیشتر است و ۱۲۰ هزار نفر بهره بردار دارای مجوز در این زمینه وجود دارد.

 

دیگر خبرها

  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد