Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران بر این باورند که منشاء همه‌گیری طاعون بیوبونیک (خیارکی) موسوم به مرگ سیاه در بیش از ۶۰۰ سال پیش را کشف کرده‌اند. مرگ سیاه به مرگ میلیون‌ها نفر در اروپا، آسیا و شمال آفریقا منجر شد.

به گزارش بی بی سی؛ فاجعه مرگ سیاه در اواسط قرن چهاردهم یکی از مهم‌ترین رویدادهای بهداشتی در تاریخ بشر است که در برخی نقاط، بخش بزرگی از جمعیت را از میان برد و تحولات اقتصادی و اجتماعی عمده‌ای را در پی آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما علیرغم سال‌ها تحقیق، تا کنون مشخص نشده که منشا همه‌گیری طاعون کجا بود اما حالا بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است که این بیماری در دهه ۱۳۳۰ میلادی از قرقیزستان در آسیای مرکزی شیوع پیدا کرد.

گروه پژوهشی متشکل از پژوهشگرانی از دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند، موسسه ماکس پلانک و دانشگاه توبینگن آلمان نمونه‌های دی‌ان‌ای را از دندان اسکلت‌ها در گورستان‌های نزدیک دریاچه ایسیک کول در قرقیزستان استخراج و بررسی کرده‌اند.

این گورستان به این دلیل انتخاب شد که شواهد تاریخی حاکی از آن بود که در سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ میلادی، تعداد مردگان دفن شده در این محل افزایشی غیرعادی داشت.

به گفته دکتر ماریا اسپیرو، پژوهشگر دانشگاه توبینگن، گروه تحقیقاتی دی‌ای‌ان هفت اسکلت را بررسی کردند.

آنها دندان‎‌های اسکلت را انتخاب کردند زیرا به گفته دکتر اسپیرو، تعداد زیادی رگ خونی در دندان وجود دارد و این امکان را می‌دهد تا پژوهشگران بتوانند عوامل بیماری‌زا را که ممکن است باعث مرگ شده باشد در این نمونه‌ها مشخص کنند.

این گروه تحقیقاتی توانست در سه نمونه، باکتری عامل طاعون یا یریسنیا پستیس را پیدا کند.

دکتر فیلیپ اسلاوین، استاد تاریخ در دانشگاه استرلینگ، درباره این کشف گفته است «مطالعه ما به یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین ابهامات تاریخ پاسخ می‌دهد و مشخص می‌کند که شوم‌ترین و بدنام‌ترین قاتل انسان‌ها کی و کجا شروع شد.»

البته نتیجه‌گیری این پزوهش محدودیت‌هایی داشته که از آن جمله می‌توان به کوچک بودن نمونه مورد بررسی اشاره کرد.

دکتر مایکل نپ، استاد دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، که در این پژوهش نقشی نداشت، آن را «واقعاً ارزشمند» دانسته اما خاطرنشان کرده است که «داده‌های بیشتر و متنوع‌تر در مورد نمونه‌های مورد استفاده چه افراد، چه زمان‌ها و چه مناطق لازم است تا واقعا روشن کند که یافته‌های ارائه شده در این پژوهش واقعا معنادار است.»

نتیجه این پژوهش تحت عنوان «منشا مرگ سیاه در ارواسیای مرکزی قرن چهاردهم» در نشریه علمی نیچر منتشر شده است.


طاعون خیارکی چیست؟
طاعون یک بیماری عفونی بالقوه کشنده است که توسط باکتری یرسینیا پستیس ایجاد می‌شود. این باکتری در برخی از حیوانات - عمدتا جوندگان - و کک‌های آنها زندگی می‌کند.

طاعون بوبونیک یا خیارکی شایع‌ترین شکل بیماری برای انسان است. این بیماری از آن جهت خیارکی نام گرفته که باعث تورم دردناک غدد لنفاوری کشاله ران یا زیر بغل شده شده که حالتی شبیه خیار دارد.

بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در سراسر جهان ۳۲۴۸ مورد ابتلای به این بیماری از چهل کشور گزارش شد که ۵۸۴ مورد به مرگ فرد مبتلا انجامید..

از نظر نام‌گذاری تاریخی، اینکه این بیماری معمولا به سیاه شدن قانقاریا و مرگ اعضای بدن، مانند انگشتان دست و پا منجر می‌شود آن را اصطلاحا "مرگ سیاه" نام داده‌اند.

تماشاخانه قهرمانان را در ایران خانه نشین می‌کنند، در خارج از ایران روی دست می‌برند/ ۸۹ روزه‌ها چرا دو سال جنگیدند؟ (فیلم) ببینید| مهارتی عجیب در شکار/ سوسکی که موقع شکار چراغ‌هایش را خاموش می‌کند فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مرگ سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مواد موجود در عسل به صورت طبیعی، دهان، دندان و روده را محافظت و ضد عفونی می کند و باعث سفیدی طبیعی دندان ها نیز می شود؛ عسل تنها ماده غذایی شیرین جهان است که علاوه بر مصرف به عنوان یک ماده غذایی بسیار لذیذ، موجب زیبایی، انرژی و شادابی نیز می شود.

بیشتر بخوانید: پرورش زنبور عسل در خراسان شمالی فایده موم عسل برای دندان

مصرف موم عسل برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی و پلاک دندانی سودمند است؛ غلظت های مختلف عصاره موم عسل، باعث توقف رشد و یا نابودی میکروب های اصلی ایجاد پوسیدگی و پلاک دندانی موسوم به باکتری «استرپتوکوکوس موتانس» می شوند.

قندهای موجود در عسل با شیرینی فراوانی که دارند به دندان ها هیچ صدمه ای نمی زند، بلکه می تواند آن ها را سفید و لثه ها را محکم سازد؛ چنانچه شکر مدتی در دهان بماند به وسیله باکتری تجزیه شده و موجب ایجاد اسید لاکتیک در دهان می شود که برای دندان ها مضر است، اما عسل بر خلاف شکر چون دارای یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی است، هیچ گونه اسیدی در دهان تولید نکرده و دندان ها را ضد عفونی می کند، به همین دلیل مصرف آن برای دندان ها، به ویژه در اطفال نه تنها هیچ ضرری نداشته بلکه مفید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229074 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن | می‌خواستم شوهر خوبی نصیبم شود اما این مرد...
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود