Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@00:18:48 GMT

مردم‌محوری؛ اولویت مدیریت شهری در طرح‌های تفصیلی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۱۳۷۹

مردم‌محوری؛ اولویت مدیریت شهری در طرح‌های تفصیلی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با تاکید بر اینکه طرح‌های تفصیلی به‌عنوان سند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرها شناخته شده است و ذیل طرح‌های جامع قرار می‌گیرد، طرح تفصیلی سندی است که افق توسعه شهر برای چندین سال را ترسیم می‌کند، بر همین اساس تهیه و تدوین آن باید با دقت انجام شود.

حسین حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آسیب‌های طرح‌های تفضیلی در مشهد، اظهار کرد: تراز منفی مالی و فیزیکی از آسیب‌های این نوع طرح‌ها است، این امر مهم موجب کاهش میزان تحقق‌پذیری و اجرایی شدن طرح می‌شود، البته باید توجه داشت که مدیریت‌های شهری هیچ‌گاه نگاه درآمدی به آن‌ها ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جلب مشارکت مردم برای تدوین طرح‌ها در از بین بردن آسیب‌ها مؤثر است، ادامه داد: به منظور پرهیز از آسیب‌هایی باید به سمت جلب مشارکت مردم برای تدوین طرح‌ها پیش برویم و پشتوانه مردمی را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: امیدواریم طرح‌های تفصیلی حوزه شمال شرق مشهد که در حال تهیه شدن است، با تکیه بر اصول کارشناسی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و جلب مشارکت ذی‌نفعان انجام شود تا بتوان طرحی کاربردی‌تر، مبتنی بر نیازهای مردم و با تراز مالی و فیزیکی مطلوب را تدوین کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های مشهدالرضا (ع)، اگر فرآیندهای تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی را به درستی و بر اساس اصول کارشناسی پیش ببریم، می‌توان این تراز را به سمت صفر و حتی مثبت سوق داد.

طرح‌های تفصیلی سند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرها است

حسامی با تاکید بر اینکه طرح‌های تفصیلی به‌عنوان سند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرها شناخته شده است و ذیل طرح‌های جامع قرار می‌گیرد، گفت: طرح تفصیلی سندی است که افق توسعه شهر برای چندین سال را ترسیم می‌کند، بر همین اساس تهیه و تدوین آن باید با دقت بسیار زیادی همراه باشد و ابعاد مختلف فنی، شهرسازی، زیست‌محیطی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در آن لحاظ شود.

وی در خصوص اطلاعات موجود در طرح‌های تفضیلی، اظهار کرد: با وجود اهمیت بالای طرح‌های تفصیلی به طور گسترده شاهد این هستیم که اطلاعات مورد استفاده برای تهیه این طرح‌ها، گاهی مربوط به ۱۰ سال قبل است و داده‌هایی قدیمی ملاک و مبنای تصمیم‌گیری برای شهرها و کلانشهرها می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه لازم است پیش‌بینی و تأمین کاربری‌های خدماتی مورد نیاز مردم در طرح‌های تفصیلی که مشاوران روی آن‌ها مشغول کار هستند، لحاظ شود، ادامه داد: طرح‌های تفصیلی باید مردم‌محور و مبتنی بر خواست، نیاز و اولویت‌های مد نظر مردم باشد.

وی تصریح کرد: با وجود این تأکیدات و سیاست‌های تدوینی، برخی مواقع شاهد این هستیم که طرح‌های تفصیلی ابلاغی نه‌تنها نیازی از مردم را برطرف نمی‌کند، بلکه مشکلاتی را نیز برای آن‌ها ایجاد می‌کند که موضوع بسیار نامطلوبی است.

کد خبر 580030

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مصوبات شورای ششم برنامه ریزی شهری پروژه هاي عمراني خدمات شهری پروژه های نیمه تمام پروژه های شهری مدیران شهری بهره برداری از پروژه های عمرانی توسعه شهری افتتاح پروژه های عمرانی ساماندهي شهري طرح تفضیلی کلانشهر مشهد بودجه و اعتبارات درآمد پايدار شهری بودجه 1401 توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد عضو شورای شهر مشهد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طرح های تفصیلی آسیب ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی مطرح کرد: تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی استان با هدف تحقق اهداف شعار سال به پایان رسید.

حیدر فتح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برنامه راهبردی، عملیاتی و تحولی استان با هدف ارتقای سهم ارزش افزوده، شاخص‌های توسعه انسانی، تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل، تکمیل زنجیره ارزش و تامین، خلق مزیت پایدار، نرخ مشارکت اقتصادی، اعتماد و سرمایه اجتماعی و تعادل‌گرایی در توسعه استان تدوین شده است.

وی افزود: در تهیه و تدوین این برنامه استانداری آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های استان، همچنین اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی استان مشارکت داشتند.

وی تشریح کرد: برخورداری از مدل مفهومی و عملیاتی، چارچوب روش شناسی، قابلیت سنجش پذیر مولفه‌های مطرح شده در برنامه، تدوین و ارائه برنامه تحولی توسط دستگاه‌ها، ترسیم برنامه زمانی پایش و ارزیابی و تحقق اهداف برنامه، نگاه سیستمی در تدوین اجزای برنامه و قابلیت محاسبه داده-ستانده و ارزش به تفکیک بخش‌های کلان اقتصادی، شیوه‌های تامین منابع و الگوی مشارکت بخش خصوصی و عمومی در اجرای برنامه وجه تمایز این برنامه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارائه ساختار برنامه تحولی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی در حضور استاندار و سایر اعضای شورای برنامه ریزی و تصویب ساختار برنامه در شورای برنامه ریزی به عنوان بالاترین نهاد در تسهیل‌گری توسعه به برنامه ضمانت اجرایی بخشیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، وی اعلام کرد: با اجرا و پایش این برنامه در طول سال، شاهد تحقق رشد اقتصادی و ارتقای سهم ارزش افزوده استان در کل کشور تا پایان سال خواهیم بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم الصاق پیوست‌های فرهنگی و امنیتی در طرح تفصیلی شهری
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • چرا مافیای خودرو جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم