Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@05:25:24 GMT

صدور ۳۶ هزار پروانه چرای دام در خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۱۶۴۶

صدور ۳۶ هزار پروانه چرای دام در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مرتع سرزمینی است که دست کم مدتی از سال دارای پوشش گیاهی خودرو باشد و ممکن است از دو نوع مرتع طبیعی و مصنوعی تشکیل شده باشد.

وی افزود: پروانه چرای دام مجوزی است که با در نظر گرفتن ظرفیت مرتع، فصل چرا، مدت و سابقه بهره‌برداری به‌نام شخص واجد شرایط برای تعلیف دام در یک دوره و با توجه به عرف محل در یک مرتع با محدوده مشخصی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع، تصریح کرد: همه دارندگان پروانه چرای دام در مراتع باید تا پایان سال جاری طرح مرتعداری تهیه کنند در غیر اینصورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به شکل موقت و یکساله صادر شده باطل و حق بهره‌برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

نصرآبادی یادآور شد: یکی از برنامه‌های محوری و اولویت‌های سازمانی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع است زیرا در صورت مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع‌طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت و احیای مراتع دارند، خاطرنشان کرد: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره‌برداران، دامداران و مرتع‌داران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی ظرفیت‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

نصرآبادی تأکید کرد: بهره‌برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم‌گردی و گردشگری و زنبورداری دام اقدام کرده تا علاوه بر حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی به معیشت خود نیز سر و سامان بدهند.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار و ۲۰۸ خانوار خراسان‌جنوبی پروانه چرای دام دارند و بهره‌بردار مراتع استان محسوب می‌شوند که باید تا پایان سال برای پرداخت عوارض معوقه و امسال پروانه خود اقدام کنند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: پرونده دامداران متوفی هم باید تا پایان مرداد امسال به یک فرزند و یا همسر متوفی‌ منتقل شود و در غیر این‌صورت پروانه باطل و چرای‌ دام در مرتع‌ غیر مجاز بوده و شامل‌ جریمه و مراتب قانونی خواهد شد.

نصرآبادی تصریح کرد: حق پرداخت تمدید پروانه چرای دام به ازای‌ هر واحد دامی ۲ هزار ۵۰۰ تومان برای استفاده یک سال است که به حساب خزانه دولت واریز شده و در راستای اصلاح مرتع هزینه می‌شود.

وی با اشاره به ۶۰۰ هزارتن تولید علوفه خشک در مراتع خراسان‌جنوبی، یادآور شد: روزانه به‌طور متوسط هر واحد دامی ۳ تا ۴ هزار تومان از مرتع‌ استفاده علوفه دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ۹ میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار اراضی ممیزی خراسان‌جنویی در اختیار دامداران استان قرار دارد.

انتهای پیام/۶۹۰۱۴/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی پروانه چرای دام بهره برداران طرح مرتعداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۱۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فاز اول نیروگاه بادی درح به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ جواد قناعت در دیدار با سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان جنوبی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اظهار داشت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، گفت: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه گفت و متذکر شد: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد فاز بهره‌برداری شود.

به گزارش‌ایمنا؛ نیروگاه بادی درح با سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون یورویی بخش خصوصی به ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است و فاز اول پروژه شامل چهار توربین و به ظرفیت ۱۰ مگاوات، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 748437

دیگر خبرها

  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل