Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم از کاهش استقبال از کتاب‌های تخصصی دینی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: کتاب‌های دینی به دلیل دارا بودن مخاطب خاص نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند. - اخبار فرهنگی -

حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به گرانی کاغذ و تأثیری که بر بازار نشر می‌گذارد،‌ گفت:‌ متأسفانه در هفته‌های گذشته کاغذ مجدداً دچار افزایش قیمت شده است و این افزایش قیمت منجر به گرانی کتاب و کاهش مطالعه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ اخیراً دولت اعلام کرده که 20 میلیون دلار برای واردات کاغذ دولتی اختصاص پیدا کرده است که این کاغذها اگر عادلانه توزیع شوند،‌ می‌توانند تا مدتی چرخه نشر را به حرکت در بیاورند. البته ما به عنوان ناشران دینی که کتاب‌های دینی را منتشر می‌کنیم، انتظارمان  حمایت‌ بیشتر است.

خرمی تلاش دولت برای خودکفایی در حوزه تولید داخلی کاغذ را حائز اهمیت دانست و گفت:  اگر کیفیت کاغذ داخلی معقول باشد،‌ استفاده از کاغذ داخلی می‌تواند نشر را از ورشکستگی اقتصادی نجات دهد.

وی وضعیت فعلی بازار کتاب‌های دینی را در مقایسه با سال‌های قبل قدری نامطمئن خواند و اضافه کرد:‌ همه می‌دانیم که اقبال مخاطب در دنیای امروز به کتاب و کتابخوانی کاهش یافته است،‌ در این میان استقبال از کتاب‌های دینی هم کم شده است. هر چند نباید از نظر دور داشت که کتاب‌های دینی مخاطب خاص دارند و برای حیات ناشر دینی نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم.

 این کاهش استقبال در حوزه کتاب‌های تخصصی دینی در حالی رخ داده است که نسبت به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس ما با افزایش استقبال روبرو بوده‌ایم. یعنی نمی‌توان اینطور نتیجه گرفت که تمایل مردم به معنویت و مسائل عقیدتی کم شده است.

خرمی معتقد است در حوزه نشر دینی نیز شاهد برخی  تغییر کاربری‌ها در استان قم هستیم،‌ هر چند این تغییر کاربری‌ها اندک است. اما برخی از ناشران و کتابفروشان دینی استان قم شکل عرضه را تغییر دادند و به سمت انتشار رمان و داستان بعضاً با همین مضامین دینی پیش رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های دینی از اهمیت برخوردار هستند و مخاطب خاص دارند،‌ خواستار حمایت‌های بیشتر از این بخش شد و گفت:‌ نباید اجازه دهیم که نیروی انسانی و متخصص حوزه نشر به سمت مشاغل دیگر رود و یا با سال‌ها تجربه از صنف بیرون رود، چرا که خسارت بزرگی است.

1350 ناشر در استان قم فعالیت می‌کنند/ بازار نشر به دلیل کرونا با رکود شدیدی روبه‌رو شده است

خرمی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه کتاب‌های تخصصی دینی را یکی از حمایت‌های لازم برای کتاب‌های دینی دانست و گفت:‌ در دولت دهم دولت همکاری خوبی با نشر دینی داشت و ما در سال جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برای کتاب‌‌های دینی برگزار می‌کردیم،‌ اما در دولت یازدهم و دوازدهم این نمایشگاه‌ها تعطیل شد؛ اکنون نیز در تلاش هستیم تا پاییز سال جاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دینی را با کمک وزارت ارشاد برگزار کنیم.این نمایشگاه‌ها هم مسکنی برای حوزه نشر هستند و هم مخاطبان نیز با استفاده از یارانه نشر می‌توانند کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتابفروشان استان را متضرر نمی‌کند؟،‌ ادامه داد:‌ خوشبختانه اکثر کتابفروشان استان قم، ناشر نیز هستند. در عین حال طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها نیز توسط ناشر برگزار می‌شود، هر چند یارانه آن اندک است و مدت زمانش نیز در سال‌های اخیر کوتاه و کوتاه‌تر شده است اما در مجموع حمایت خوبی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات کتابفروشان استان کتاب های دینی نمایشگاه ها استان قم سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۳۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد.

علی اکبر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اظهار کرد: لایحه دولت در مورد کم کردن ساعت کار کارکنان دولت و در جهت تعالی خانواده بود تا کارمندان دولت، سازمان‌ها و نهادها بتوانند در کنار خانواده‌هایشان باشند و در این طرح ۴۴ ساعت را به ۴۰ ساعت کار با هماهنگی دولت تقلیل دادیم و قرار شد در هفته دو روز تعطیل شود.

وی افزود: در ابتدا نظر ما این بود که روزهای شنبه را همزمان با دیگر نقاط جهان تعطیل کنیم تا از نظر مبادلات اقتصادی هماهنگی داشته باشیم، اما به دلایلی تصمیم گرفته شد که این کار انجام نشود و به سمت این برگشتیم که در هفته دو روز تعطیل باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت مطابق این طرح ۴۶ ساعت به ۴۲ ساعت تقلیل داده شد و قرار شد کارکنان ۵ روز در هفته کار کنند تا هم کارکنان بتوانند در کنار خانواده خود باشند و هم راندمان کاری بالا برود و اثرگذاری کار بیشتر شود و این نگاهی بود که دولت و مجلس به این موضوع داشت؛ در نهایت باید دید نظر نهایی صحن در مورد این طرح چیست.

بسطامی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد یا خیر، گفت: لوایح بسیار زیادی در نوبت هستند و بستگی دارد که در زمان اندک باقی مانده نمایندگان با توجه به مطالبه افکار عمومی به این موضوع بپردازند یا خیر، اگرچه تلاش ما در مجلس این است که این طرح در هفته‌های آینده در دستور کار قرار بگیرد و تصویب شود.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد یعنی به نرخ ساعات کاری اضافه خواهد بود که از حقوق مستمری که قبلاً می‌گرفتند بالاتر است و این به نفع کارکنان دولت خواهد بود.

کد خبر 749971

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دنبال اعتراضات
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • عزم جدی مدیریت شهری اصفهان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران