Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@14:02:10 GMT

صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۸۰۰ میلیون دلار رسید

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۳۶۱۷

صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۸۰۰ میلیون دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، سیاوش ملکی فر در رویداد ریزالکترونیک که با حضور جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه در محل صندوق نوآوری برگزار شد گفت: در دو روز گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۶ هزار و ۸۰۰ شرکت نیز گذشته است که نیمی از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک و برق فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملکی‌فر بیان کرد: ما در صندوق نوآوری با طیف وسیعی از خدمات و ابزارهای حمایتی، چه در حوزه حمایت‌های مالی و چه در حوزه‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های متفاوت، کنار آن‌ها هستیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان چند باور غلط وجود دارد؛ شرکت‌های دانش‌بنیان صرفا شرکت‌هایی کوچک که از دانشگاه بیرون آمده و مشغول فعالیت شده، نیستند.

ملکی‌فر بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در اندازه‌ها و با تخصص‌های متفاوت در حال فعالیت در کشور هستند. سابق بر این، خاصه در شبکه بانکی کشور تصور می‌شد که سرمایه‌گذاری یا اعطای وام به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خطرپذیر است و بازپرداخت یا رسیدن به سود این شرکت‌ها غیرممکن به نظر می‌آید اما امروز می‌بینیم که یکی از خوش‌حساب‌ترین و پیش‌روترین بخش‌ها در اقتصاد کشور شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

به گفته وی، در سال گذشته آمار رسمی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.اگر از روش‌های سنتی صادرات فراتر رویم و آمار غیر رسمی صادرات را نیز به آن اضافه کنیم درمی‌یابیم که شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما در سال گذشته تا بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با بررسی آمار نشان داد که اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در ۷۰ کشور دنیا بازارهای صادراتی خود را پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما در برخی بازارهای دنیا توانسته‌اند شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را کنار بزنند و این بازارها را به تصرف خود درآورند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: پیشتر این حرف در کشور مطرح می‌شد که در جهان توسعه‌یافته برای حمایت از فناوری، صندوق‌های VC پا گرفته‌اند اما در کشور ما هنوز شیوه‌های سنتی حمایتی وجود دارد. امروز باید این خبر را بدهم که در ایران نیز صندوق نوآوری به طراحی و ایجاد صندوق‌های VC دست یافته و همواره در توسعه‌ آن‌ گام‌های متوالی و متفاوت برمی‌‎دارد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند با حمایت‌های این صندوق به صادرات دست یابند. ما در بخش خدمات توانمندسازی صندوق بسیاری از مسیرهایی که منجر به صادرات شوند را برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کردیم. پذیرش هیات‌های تجاری در صندوق نوآوری که موسوم به «یک‌شنبه‌های صادراتی» است و ما از آن به «صادرات بدون ویزا» یاد می‌کنیم از جمله همین اقدامات است. هیات‌های تجاری، چه در بخش خصوصی و چه در بخش‌های دولتی، در بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا به ایران می‌آیند و با زیست‌بوم نوآوری و توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا می‌شوند و در همین راستا در رویدادهای یکشنبه‌های صادراتی با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی وارد مذاکره و انعقاد قرارداد می‌شوند.

او یادآور شد: صندوق خود را متعلق به شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ نمی داند بلکه در پی آن است که خدمات خود را در دسترس همه شرکت‌ها، چه در مرحله جنینی باشند و چه در مرحله بلوغ، قرار دهد. ما سعی می‌کنیم از مرحله پیدایش تا ورود آن‌ها به بورس در کنارشان باشیم و اخیرا نیز تلاش کرده‌ایم تا با ارتباط با دانشگاه‌های کشور زنجیره شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایران را توسعه بیشتری دهیم.

معاون توسعه‌ صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با برشمردن خدمات دیگر این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توانمندسازی آنها خبر از آن داد که امسال هر شرکت‌ دانش‌بنیانی می‌تواند تا سقف یک میلیارد تومان از خدمات مختلف صندوق در حوزه توانمندسازی بهره‌مند شود.

دانش‌بنیان‌ها شانه‌به‌شانه اقتصاد کشور پیش می‌آیند

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی،در این رویداد ابراز امیدواری کرد: در ایران آینده درخشانی را می‌بینیم و به زودی به آن خواهیم رسید؛ علیرغم سم‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها آینده بسیار خوبی بر ما متصور است.

وی افزود: یک درصد جمعیت دنیا در ایران قرار دارد و ۹ درصد منابع جهان نیز در اختیار کشور ماست. ما بدهی خارجی نداریم و این موهبت بسیار بزرگی است. از سوی دیگر کشور ما با میانگین جمعیت ۳۳ سال سن از سرمایه بسیار بزرگی برخوردار است و آینده از آن کشور ماست.

منادی سفیدان خبر داد: میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۸.۴ میلیارد بود و میزان وارد نیز به ۸.۱ میلیارد رسیده و این یعنی تراز تجاری کشور مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان شانه‌به‌شانه اقتصاد کشور پیش می‌آیند و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تاکیدات بر توسعه آن‌ها نیز بیش از پیش فزونی یافته است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس، گفت: با ابزارها و امکاناتی که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و با تلاش‌های همه‌جانبه‌ای که صندوق نوآوری انجام می‌دهد می‌توان به توسعه بیش از پیش اقتصاد دانش‌بنیان امیدوار بود. قانون جهش تولید دانش بنیان موانع پیش‌بینی شده را در اینباره رفع کرده است.

منادی سفیدان تاکید کرد: بر اساس این قانون، هیچ دستگاه دولتی حق واردات محصولی را که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌سازند، ندارد.

کد خبر 5517337 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت دانش بنیان صادرات دانش بنیان حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون نوآوری فناوری فضایی تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان انگلیس گوگل فناوری نانو فیس بوک اتحادیه اروپا اقتصاد دیجیتالی ایرانسل معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان دانش بنیان شرکت ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سال های اخیر منجر به پیشرفت های قابل توجه در صنایع مختلف شده است. در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان در کارخانه نوآوری آزادی (شعبه پارک فناوری پردیس) با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء توانسته است محصولی را در حوزه حمل و نقل به بازار عرضه کند.

آیه غفرانی هم بنیان گذار این شرکت دانش‌بنیان در خصوص ایده اولیه تأسیس این مجموعه گفت: این شرکت از سال 1401 فعالیتش را در مرکز نوآوری دیجی‌کالا (دیجی‌نکست) واقع در کارخانه نوآوری آزادی آغاز کرده است. با وجود چالش های گسترده و متنوع در حوزه حمل و نقل،  تمرکز خود را بر حل مشکلات این حوزه با استفاده از فناوری های نو قرار داده که در نهایت منجر به تولید پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل شد.

وی افزود: پلتفرم مدیریت ناوگان با هدف کاهش هزینه و ریسک شرکت‌های پخش و حمل و نقلی، خدمات متنوعی را ارائه کرده است. این خدمات شامل یک پلتفرم جامع نرم افزاری در کنار انواع مختلف و متنوع ماژول‌های سخت افزاری می‌باشد. هدف اصلی ما، ایجاد یک بستر یکپارچه، هوشمند و مطمئن برای شرکت‌ها و سازمان‌هاست که بتوانند بهره‌وری فرایندهایشان را بهبود داده، کیفیت خدماتشان را بالا برده و با ابزارهای مختلفی که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم هزینه‌های مربوط به سوخت، نگهداری تعمیرات و خسارات تصادفات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

غفرانی همچنین در خصوص امکانات این پلتفرم گفت: امکانات ارائه‌شده توسط سیستم مدیریت ناوگان شامل ۲ بخش نصب و راه‌اندازی ماژول‌های متنوع سخت افزاری و امکانات گسترده نرم افزاری است.

وی گفت: ماژول‌های سخت افزاری شامل نصب انواع مختلف ردیاب به منظور نظارت بر موقعیت لحظه‌ای خودرو و راننده، قفل هوشمند درب کابین، پایش اطلاعات مهم از کامپیوتر خودرو، پایش لحظه‌ای دما و رطوبت کابین جهت زنجیره حمل سرد و نصب دوربین کابین جهت رصد کامل و دقیق رخدادهای داخل کابین و جاده به صورت همزمان است.

هم بنیان گذار مجموعه کارپو ادامه داد: این شرکت توانسته است در کمتر از ۱ سال از آغاز فعالیت خود، عنوان دانش‌بنیان را کسب کرده و به عضویت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پارک فناوری پردیس در بیاید.

وی در خصوص برنامه های این شرکت در سال 1403 نیز گفت: این شرکت در ۲ سال اول تاسیس خود، تمرکز خود را صرفاً برروی نیازسنجی بازار و توسعه محصول گذاشت. اما در سال جدید برنامه ما ورود جدی به بازار در کنار توسعه و ارتقاء همیشگی محصول است.

غفرانی در پایان، حضور در کارخانه نوآوری آزادی را موجب تسهیل برخی از فرایندها مانند کسب برخی مجوزها، ارتباط راحت‌تر با بازار، شبکه سازی گسترده و حضور در محیطی پویا برشمرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور