Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی، تحریم‌هایی‌علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند، تحریم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدید شامل شرکت‌های پتروشیمی ایران از جمله مارون، خارک و فن آوران ایران می شوند. بر این اساس دو شخص حقیقی و ۹ شرکت با ادعای فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم شده اند.

سوابق تاریخی نشان می‌دهد که اعمال تحریم‌ها بر صادرات محصولات پتروشیمی موضوع تازه ‌‌‌ای نیست و این تحریم ‌‌‌ها از سال 1389 با تحریم صادرات محصولات شیمیایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده و تاکنون در دوره‌‌‌ های متفاوت تشدید شده است.

در شهریورماه 99 نیز وزارت خزانه ‌‌‌داری آمریکا ۶ شرکت پتروشیمی را به دلیل همکاری با شرکت پتروشیمی تریلاینس در ایران و نقض تحریم‌‌‌ های ایران به فهرست تحریم‌‌‌ های خود اضافه کرده بود.

نقش موثر شرکت های پتروشیمی در تعادل بازار ارز

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی، درباره وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی کشور می گوید: پتروشیمی صنعت پیشرو و مزیت اصلی کشور است و شرکت های پتروشیمی از ابتدای سال 3 میلیارد و 270 میلیون دلار در سامانه نیما عرضه داشته اند و پیش بینی می‌شود امسال در مجموع حداقل 15 میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها به کشور وارد شود.

مهدوی افزود: خوشبختانه چشم انداز صنعت پتروشیمی در کشور روشن است و رشد قابل توجه ارز آوری این صنعت صرفا به دلیل افزایش نرخ های جهانی نبوده بلکه هم میزان تولید و هم میزان صادرات محصولات پتروشمی افزایش قابل توجهی داشته و این روند افزایشی امسال با ورود واحدهای جدید به مدار تولید تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی میان بانک مرکزی و شرکت های پتروشیمی  در راستای انجام وظیفه و کمک به اقتصاد ملی در شرایط جنگ اقتصادی وجود دارد از حمایت های رییس کل بانک مرکزی تشکر کرد و گفت: در حال حاضر هیچ واردکننده‌ای معطل ارز نیست و در بسیاری مواقع شرکت های پتروشیمی خریداری برای ارز خود ندارند و در صف منتظر می‌مانند تا ارزشان را به نرخ نیمایی بفروشند و معلوم نیست این نرخ ها در بازار آزاد چه منطقی دارد.

وی تاکید کرد: تصمیم بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز توسط صرافی ها و صادرکنندگان یک گام رو به جلو بود و باید کاری کنیم تا موانع کمتر شده و صادرکنندگان راحت تر ارزهای خود را به بازار عرضه کنند. در واقع باید تلاش شود تا بازار ساختگی ارز که برخی به آن بازار سیاه هم می گویند کوچک شود. 

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: امیدواریم با نگاه جدید بانک مرکزی به حوزه واردات و صادرات در راستای کشف قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا بزودی شاهد آثار مثبت باشیم و بازار به تعادل مناسبی برسد.

به گزارش فارس، کارشناسان اقتصادی معتقدند، تحریم‌های جدید امریکا علیه صنعت پتروشیمی کشور، بر میزان فروش و صادرات این شرکت ها تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت. زیرا این تحریم ها در یک دهه گذشته وجود داشته و این شرکت ها راه دور زدن تحریم ها را به خوبی آموخته اند و با تحریم های جدید نیز با مشکلی مواجه نخواهند شد.

منبع: فارس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو صنعت پتروشیمی شرکت های پتروشیمی پتروشیمی ایران صنعت پتروشیمی داری آمریکا وزارت خزانه بانک مرکزی تحریم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۵۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دو پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی

به گزارش «تابناک»، «وحید فروغی زاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پروازهای صبح ایران ایر (هما) و آسمان از مقصد تهران به ایلام و بلعکس با توجه به شرایط ناپایدار جوی و کاهش دید افقی لغو شد.

وی افزود: امروز یک پرواز فوق العاده از شرکت ایرلاین پویا نیز در فهرست برنامه های پروازی فرودگاه شهدای ایلام قرار دارد که هنوز لغو یا انجام آن از سوی این شرکت هواپیمایی اعلام نشده است.

فروغی زاده یادآور شد: هفته گذشته نیز شرایط نامساعد جوی باعث لغو پرواز شرکت ایران ایر به ایلام شد.

وی ادامه داد: مسافران پیش از مراجعه به فرودگاه برای اطلاع از انجام پروازها با سامانه‌های ۶۸۰۰ و ۱۹۹ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، به پیش بینی کارشناسان هواشناسی، بارش باران از شامگاه یکشنبه تا اواخر وقت سه شنبه هفته جاری آسمان استان را تحت تاثیر ناپایداری های جوی قرار می دهد.

از روز دوشنبه هفته گذشته تا شنبه هفته جاری جو استان شاهد بارش های تند رگباری بهاری بوده است و این بارش ها همچنان تا روز سه شنبه تداوم دارد.

در حال حاضر ۱۲ سورتی پرواز از سوی شرکت های هواپیمایی ماهان، ایران ایر و آسمان در مقصد تهران - ایلام فعالیت دارد.

شرکت هواپیمایی پویا نیز هشت سورتی پرواز فوق العاده برای این مسیر برنامه ریزی کرده است که امروز و پنجشنبه هفته جاری آخرین سورتی های این شرکت در استان انجام می شود.

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • لغو دو پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی
  • رویداد صدرا به دنبال همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ همدان
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟