Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@21:03:38 GMT

صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده صنعت سنگ

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۷۸۵۸

صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده صنعت سنگ

زارع گفت: تولید کارخانه‌های مشهد دراین بخش نسبتاً بالا، اما کیفیت ماشین‌آلات بسیار پایین است.

مدیر یکی از واحد‌های سنگ‌بری در مشهد با ابراز نگرانی از فروختن ثروت طبیعی و ملی به صورت خام و البته بهای ناچیز گفت: درصورت وجود ماشین‌آلات مدرن و فناوری برتر، توان و تجربه ایرانی‌ها در فراوری سنگ دست کمی از کشور‌های خارجی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: چنانچه مسئولان دولت و متولیان امر در این بخش سرمایه‌گذاری لازم و کافی انجام دهند، درآمدی به مراتب بیشتر از بسیاری از صنایع را به ارمغان خواهد آورد که این به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

مدیر یکی از واحد‌های سنگ‌بری در مشهد گفت: چنین کشور‌هایی سنگ‌های معادن ایران را بسیار ارزان خریداری کرده و پس از فراوری با چندین برابرسود با نام خود به دیگر نقاط جهان و حتی خود ایران صادر می‌کنند.

او گفت: حمایت نکردن دولت از این سرمایه ملی در کنار دیگر مشکلات مانع بسیاری از پیشرفت‌ها در ارائه کیفیت برتر سنگ شده است.

مدیر یکی از واحد‌های سنگ‌بری در مشهد گفت: در ایران استان‌های مطرح در این صنعت انگشت شمارند، اگرچه در استان اصفهان این صنعت تا حدودی با استاندارد‌های جهانی برابری می‌کند، اما در خراسان و مشهد که قطب این صنعت است ضعف این موارد مشهود است.

نبود صنایع تبدیلی و پایین‌دستی

رئیس انجمن سنگ خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی و پایین‌دستی از مشکلات مهم و حلقه مفقوده توسعه صنایع معدنی در خراسان رضوی است، گفت: بخش عمده‌ای از سنگ‌آهن و مواد معدنی استخراجی در استان به صورت خام به سایر نقاط کشور و حتی دیگر کشور‌ها ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید

سنگ اندازی بخشنامه‌ها بر معادن سنگ خراسان رضوی/ خروج ایران از بازار جهانی با تعرفه‌های سنگین صادراتی

محمد امیری گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار استان در زمینه سنگ‌های معدنی از نظر ذخایر و استخراج مواد معدنی در سطح منطقه، کشور و جهان، اما نبود صنایع پایین‌دستی و فراوری به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

او گفت: یکی از الزامات در صنایع این است که سازوکاری اتخاذ کنیم تا سرمایه و انتقال فناوری محقق شود از طرفی برای ظهور و بروز در بازار‌های صادراتی باید شاهد نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات باشیم.

رئیس انجمن سنگ خراسان رضوی گفت: لازمه این صنعت به‌روزرسانی فناوری و تقویت مبانی رشد اقتصادی است که در این زمینه نیازمند حمایت دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های ارزی و بانکی هستیم.

امیری گفت: دو سال پیش با نامه دادستانی مجوز یکی از معادن مهم این منطقه را دیگر تمدید نکردند و تعطیل شد که حدود۳۰درصد از مشتریان استان به دیگر استان‌ها و ازجمله اصفهان کوچ کردند.

نگرانی از تمدید مجوز‌ها

او گفت: اگر هرکدام از این معادن باقی‌مانده تعطیل شوند، نیمی از سنگ‌بری‌ها در شهر مشهد تعطیل خواهند شد.

رئیس انجمن سنگ خراسان رضوی بحث‌های مالیات، دارایی، قطعی‌های مکرر برق و بی‌ثباتی بازار را از دیگر مشکلات صنعت سنگ استان ذکر کرد و گفت: عمده مشکل این صنعت در استان در تأمین مواد اولیه و تعطیلی معادن است که اگر چند معدن باقی‌مانده هم مجوزشان تمدید نشود و تعطیل شوند بیش از ۵هزار شغل در اطراف مشهد از بین خواهد رفت.

او گفت: حتی محیط زیست هم با اذعان به اینکه معادن ما از نظر محیط زیستی هیچ مشکلی ندارند، اما به دلیل اینکه مسکن‌وشهرسازی وجود این معادن را در داخل شهر تشخیص داده و دادستانی هم برای آن نامه زده است، مجوز‌ها را تمدید نمی‌کنند و سبب تعطیلی و بیکاری بسیاری شده‌اند.

او گفت: هرچند ماشین‌آلات ما فرسوده است و نیازمند به‌روزرسانی هستند، اما صنعت سنگ یک صنعت خودساخته‌ای است که پیش از هرچیزی باید فضای امنی برای کسب‌وکار آن ایجاد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماشین آلات مدرن اقتصاد کشور سنگ خراسان رضوی ماشین آلات سنگ بری او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۷۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، جواد محجوبی در نشست با صنایع مشمول، با بیان اینکه ۳۱ واحد صنعتی و معدنی دارای ۳۱ منبع آبی در استان شامل اجرای بند ع تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ می شوند، گفت: صنایعی که مصرف آب آنها از منابع آبی سطحی یا زیرزمینی بالای ۱۰ لیتر بر ثانیه، معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب در سال است، باید از منابع آبی جایگزین استفاده کنند.

وی افزود: حجم آب آزاد شده این صنایع معادل یک سوم حجم آب مصرفی کل صنایع استان است و با توجه به اعلام وزارت نیرو، بسیاری از این صنایع مشمول باید تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ از آب غیر متعارف استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: آب غیرمتعارف شامل پساب و آب دریا است و تعداد اندکی از صنایع که امکان بهره مندی از خط اول انتقال آب خلیج فارس در کمترین زمان ممکن را داشتند، در پایان اسفندماه سال گذشته، آب متعارف آنها از مدار مصرف خارج و از آب دریا بهره مند شدند.

محجوبی تصریح کرد: حجم آب آزاد شده به سایر واحد های صنعتی اختصاص نمی یابد، آزادسازی آب حاصل از بازتخصیص تنها با هدف مصرف در بخش شرب و بهداشت و کمک به تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی صورت می گیرد.

کد خبر 6092266

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • افغانستان،حسرت ما و جام جهانی
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است