بیقانونی در تولید و پخش «شهرک کلیله و دمنه»
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۸۵۶۴
ساترا در نامهای که ۲۴ اردیبهشت به علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمنت فرستاده از بازبینی تدوین اولیه پنج قسمت اول این سریال و مخالفت با صدور پروانه انتشار آن خبر داده است.
به گزارش مشرق، شبکه نمایش خانگی، یک ظرفیت رسانهای بزرگ است که میتواند به کمک مجموعه رسانههای موجود کشور بیاید و بخشی از مسؤولیت پیام رسانی سالم به خانوادهها و ایجاد سرگرمی سازنده را به دوش بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در روزهای گذشته بریده ویدئوی یک دقیقهای از سریال نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» اثر مرضیه برومند در شبکههای اجتماعی منتشر و پربازدید شد که حواشی فراوانی به دنبال داشت.
در این ویدئو، دو شخصیت زن و مرد با ادبیاتی زشت درباره ادامه رابطه و ازدواج صحبت میکنند و در آن، شخصیت مرد، موضعی منفی نسبت به ازدواج دارد و آن را پرتگاه میداند، در حالی که شخصیت زن از حرفهای او ناراحت میشود و گریه میکند. اما کسانیکه قسمتهای مختلف این برنامه را در شبکه نمایش خانگی دنبال کردهاند، میدانند مشکلات محتوایی این مجموعه به همین یک مورد ختم نمیشود. ترویج سبک زندگی غربی، رد کردن خط قرمزها به بهانه عروسکی بودن کار و استفاده پررنگ از موسیقیهای مبتذل باعث شده این مجموعه از همان ابتدا، مورد مخالفت خانوادههایی قرار گیرد که به خیال دیدن یک مجموعه عروسکی مفرح در فضایی امن و با اتکا به نام کتاب ارزشمند «کلیله و دمنه» فرزندانشان را پای دستگاههای پخش این برنامه نشاندهاند.
این مخالفتها با واکنش مرضیه برومند، کارگردان شهرک کلیله و دمنه، روبهرو شد. او که بسیاری از بچههای نسل دیروز از ساختههای خاطره انگیزش مانند «شهر موشها» و «خونه مادربزرگه» خاطره دارند، در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، آب پاکی را روی دست دوستداران دیروزش ریخت و نشان داد آن برنامهساز قابل اعتماد گذشته نیست. وی گفت: من این سریال را برای بچهها نساختم و مخاطب هدف من بزرگترها و خانوادهاند. چنانچه خود پدر و مادر تشخیص بدهند و صلاح بدانند، میتوانند اجازه دهند بچهها هم ببینند. در ابتدای سریال هم نوشتهای میآید و اعلام میشود برای ۱۲سال به بالاست. این درحالی است که موارد مورد اعتراض بهطور معمول در رده سنی بالای ۱۸سال طبقه بندی میشود.
برومند در ادامه این کلیپ کوتاه، لبخند زنان گفت: اعتراف میکنم این سریال را برای بچههای دهه شصتی، هفتادی و هشتادی که خودشان بچه دارند، ساختهام. فکر نمیکنم صحنه سیگار کشیدن یا گفتن یک جملهای که اصلا جمله خیلی بدی نیست، آسیب جدی به روح و روان بچههای شما برساند. لطفا مواظب جاهای دیگر باشید.
توافق ارشاد و ساترا
سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نام سریال شهرک کلیله و دمنه، مسؤولیت محتوای این برنامه را بهعهده وزارت ارشاد ندانست.
معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تقریبا از دو سال پیش نهتنها هیچ نقشی در عرصه تولیدات سریالها و محتوای پلتفرمها ندارد، گفت: ارشاد هیچ مسؤولیتی در نمایش آثار و نظارت بر آنها هم ندارد به همین دلیل انتظار میرود مسؤولان مرتبط در چنین مواقعی که اعتراض یا حساسیت آحاد جامعه برانگیخته شده است، شفافسازی و پاسخگویی لازم را انجام دهند و احیانا اگر قانونگریزیای از سمت پلتفرمها درخصوص نظارتپذیری رخ داده است، ضمن اطلاعرسانی به مردم از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.
هاشمی افزود: تولید و نمایش سریالهای خانگی از جمله سریال کلیله و دمنه، ذیل مسؤولیتهای ساترا و مربوط به سازمان صداوسیماست و اساسا در دو ساله اخیر هم مسؤولیت تولید و هم مسؤولیت ارزشیابی و نظارت سریالهای نمایش خانگی و پلتفرمها به سازمان صدا و سیما واگذار شده و بدیهی است هرگونه پاسخگویی و شفافسازی هم باید از طریق آن مجموعهها صورت گیرد. معاون وزیر ارشاد با اشاره به توافق نهایی میان ارشاد و ساترا و انتقال کامل مسؤولیت نظارت به این سازمان در روزهای اخیر، ادامه داد: گرچه در زمینه فعالیتهای فرهنگی و هنری، همافزایی بین ارگانها و سازمانهای مختلف موجب رشد و تعالی بیشتر در این فضا میشود اما تفکیک مسؤولیتها و پذیرش آن از سوی مدیران مسؤول نیز جزو ضرورتهای اجتناب ناپذیر است.
ساترا مجوزی برای متخلفان صادر نکرده
اما آیا ساترا در دادن مجوز به مجموعه نمایش خانگی شهرک کلیلهودمنه و برخی آثار پخش شده در این شبکه، کوتاهی کرده است؟ واقعیت این است که اصولا مجوزی برای انتشار این مجموعه از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی صادر نشده و ساترا در نامهای که ۲۴ اردیبهشت به علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمنت فرستاده از بازبینی تدوین اولیه پنج قسمت اول این سریال و مخالفت با صدور پروانه انتشار آن خبر داده است و به این ترتیب، مجموعه شهرک کلیله و دمنه نیز همانند بعضی محصولات اخیر فیلیمو و نماوا بدون اخذ مجوز از ساترا منتشر شده است.
به این ترتیب مشخص میشود در اینجا با گریز از قانون و بیاعتنایی به سازوکارهای انتشار آثار در پلتفرمها روبهرو هستیم و همچنان که برخی خبرها حکایت از این دارد که تعداد دیگری از آثار پخش شده از هیچگونه مجوزی ندارد.
منبع: روزنامه جام جم
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت شهرک کلیله و دمنه نمایش خانگی پلتفرم ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۸۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت میشود، هم کمکاریهای مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریالها و هم حذف از پلتفرمهای نمایشخانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان میدهد کشورهای منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کردهاند و شکلگیری برخی فستیوالها و جشنوارههای مرتبط در این زمینه و البته سرمایهگذاری گسترده در ساخت شهرکهای سینمایی برای تولید پروژههای مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.
البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطورههای تاریخی خود را دستور کار قرار دادهاند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربیها با فیلم «300» دست به کار میشوند و تاریخ ایران را به گونهای دیگر (تحریفآمیز) روایت میکنند و امروز هم «حشاشین» متولد میشود.
این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کمکاری مسئولین امر را نشان میداد که همتی برای سااخت سریالهای تاریخی و پرتره وجود ندارد و سالها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دستاندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیتهای تاریخی تبدیل میشود.
شاید وقت آن رسیده که ساخت سریالهای فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامهریزی کنیم تا مبدأ این شخصیتها با چهرهای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازاننکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایشخانگی و شبکههای اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرمهای نمایشخانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمدهای دیگر این ورود را تحسین کردهاند.
اما مشخص نیست چرا عدهای اصرار دارند چنین سریالهایی در سطح گستردهای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظارهگر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشینها» جزو برنامههای کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیتهایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.
به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایشخانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»
چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار میگیرند و اصطلاحاً سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.
سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»
هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیتهای مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که میتواند نقطه عطف شکلگیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟
انتهای پیام/