روایت رضا کیانیان از حرکاتی که مختص خسرو شکیبایی بود
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۰۰۰۲
به گزارش قدس آنلاین، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز رضا کیانیان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
براساس اعلام روابط عمومی موزه سینما، رضا کیانیان با بیان اینکه تمام مقالاتی که با موضوع بازیگری نوشته درباره سوالهایی بوده که در ذهنش پیش میآمده ، گفت: یادم میآید در فیلم «آژانس شیشهای» در سکانسی باید خم میشدم گلوله را برمیداشتم و نشان میدادم و عزیز ساعتی (فیلمبردار) یک دفعه قطع کرد و گفت مشکلی برای نور بوجود آمده است و آرام نزدیک گوش من گفت به خاطر نور قطع نکردم دلیلش این است که بهت بگویم چطور گلوله را بالا بیاوری تا پلان بهتر شود و در همان جا متوجه شدم که اگر از زاویه دوربین فکر میکردم متوجه میشدم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهمی که متوجه شدم این بود که باید در زمان بازی متوجه پلان هم باشم یعنی از جانب فیلمبردارهم باید فکر کنم و همین امر موجب شد تا با پنج فیلمبردار مصاحبه کردم. البته مصاحبهها بدین شکل نبود که به من فیلمبرداری یاد بدهند. آنها در ابتدا شروع به توضیح درباره فیلمبرداری و لنز و ... میکردند اما من به آنها گفتم دنبال موارد جزعیتر هستم. به عنوان مثال، وقتی چشمشان روی ویزور است چه چیزی موجب میشود که به یک بازیگر بگویند دمت گرم یا خوب بازی نکرده است. مواردی که شاید فیلمبردارها تنها در زندگی خصوصیشان برای دوستانشان تعریف کنند و هیچ وقت به عنوان خاطره باقی نمیماند.
کیانیان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اولین کلید را عزیز ساعتی در ذهن من روشن کرد با خود او گفتگو را شروع کردم و متوجه شدم در مورد مونتاژ و تدوین هم به همین شکل است و من نمیدانم که با آنها هم صحبت کردم. زمانیکه سراغ تدوینگران رفتم از آنها میپرسیدم وقتی در پشت میز موی یلا نشستید در چه مواقعی از بازیگر راضی هستید و در چه مواقعی خوشتان نمیآید. آنها هم برای من توضیح دادند که موجب باز شدن دریچه هایی در من شد که در ابتدا همه چیزهایی که آموخته بودم در مجله فیلم چاپ شد و بعد به صورت کتابی به نام بازیگری در قاب منتشر شد.
کیانیان با اشاره به نقش آفرینیهای زنده یاد خسرو شکیبایی بیان داشت: خسرو شکیایی در بازیها خیلی دستهایش را تکان میداد و به نوعی هوا را میشکافت و برای همه ما جذاب بود و آنرا دوست داشتیم. بعد از خسرو شکیبایی همه میخواستند آن حرکات دست را تکرار کنند درصورتی که آن حرکات دست تنها مختص خسرو شکیبایی است. من معتقدم وقتی یک بازیگر روی صحنه میرود نباید فکر کند که چه کاری میخواهد انجام بدهد، حرکتش را طراحی نکند و به ناخداگاه بسپارد زیرا بر اساس وجود بازیگر طراحی می کند مانند خسرو شکیبایی که دلنشین خواهد بود. در این صورت نقش آفرینیها دلنشین خواهد بود اما وقتی درباره آن فکر کنیم دیگر جذاب نمیشود.
وی با بیان اینکه بازیگر نباید سواد خود را جلوی دوربین ببرد، گفت: دوربین درواقع یک فاصله بین بازیگر و تماشاگر است و تماشاگر از چشم دوربین بازیگر را میبیند پس باید با دوربین رفیق باشیم و نخواهیم به دوربین بگوییم که چقدر سواد داریم. وقتی جلوی دوربین فکر کنیم همه چیز خراب میشود.
کیانیان با اشاره به فیلم «فرش باد» گفت: هر سال در ژاپن در فصل بهار یک کارناوال راه میافتد که ریشههای به شدت سنتی دارد و در آن یک فرشی از ایران وجود دارد و من هنوز نمیدانم فرش ایران چه زمانی وارد فرهنگ ژاپن شده است. البته شنیدم زمانی یک بازرگانی از ایران هدیهای به یک ژاپنی میدهد و وقتی دنبال مشترکات میگردند آن را پیدا میکنند. همچنین علیرضا شجاع نوری دستنوشتهای فارسی با خطی خوش که یک شعر است را به ژاپنیها دادهاند که آنرا در یک لولههای منبت کاری در داخل یک معبد نگه داشتند و در مراسمهای خاصی جایی میگذارند که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به فیلم «فرش باد» خاطرنشان کرد: در فیلم صحنهای است که دیگر فرش بافته نمیشود ، همه ناامید میشوند و بازیگر ژاپنی (تاکاآکی انوکی) این سکانس را خیلی جدی بازی میکرد به او گفتم در ایران این عصبانیت را نمیفهمند زیرا در این لحظه تو باید ناامید باشی نه عصبانی و همچنین باید بیخیال دنیا باشی و او در نهایت به همین شکل بازی کرد و خودش را در نقش رها کرد. بعدها برای جشنواره توکیو به ژاپن رفتیم همسر او من را دید و گفت تاکاآکی وقتی از ایران برگشت عوض شد و خودش را رها کرد و زندگی مان خیلی بهتر شده (با خنده)
کیانیان با بیان اینکه تاکاآکی انوکی عاشق ایران و مخصوصا اصفهان شده بود، ادامه داد: زمانی که میخواست از ایران برود میگفت مطمئن هستم یکی از اجداد من ایرانی بوده است زیرا زمانیکه وارد ایران شدم آنقدر حالم خوب شده که تصور میکنم در خانه خودم هستم.
کیانیان در پاسخ به سوال خسرو نقیبی مبنی بر اینکه در نقش آفرینیها چه چیزی برایش اهمیت دارد؟ پاسخ داد: چیزی که در نقشهایم برایم اهمیت دارد یک صحنه از خلوت آن آدم است. به عنوان مثال، در دوران سرکشی سکانسی از خلوت نقشی که قرار بود من بازی کنم وجود نداشت و من به کمال تبریزی گفتم خلوت آدمها است که طرف دیگر نقش را نشان میدهد که آنها چه کاره هستند. پیشنهاد دادم وقتی قاضی در انتها میخواهد حکم آخر را بدهد قبلش در دادگاه تنها باشد و اگر فردا می خواهد حکم را بدهد شب آنجا تنها باشد زیرا باید تصمیم بگیرد که آقای تبریزی هم پذیرفت و اینکار در واقع نوعی آرایش نقش است. در مورد همه نقشهای کوتاهی که ایفا کردم این نوع آرایشهای نقش را داشتم که بعدها دیدنی و ماندگار شد.
وی درباره فیلم ماهیها عاشق میشوند نیز بیان داشت: یادم میآید یک روز علی رفیعی گفت طرحی به ذهنش رسیده که میخواهد آن را بسازد درواقع به نوعی بازنگری زندگی خودش در قالب یک دکتر بود. آقای رفیعی علاوه بر اینکه هنرمند خوبی است آشپز حرفهای نیز است و تمامی غذاهایی که در فیلم ماهیها عاشق می شوند دیدیم کار خود او بود. رفیعی معمولا در اغلب کارهایش و حتی تئاترها تعداد زیادی پارچههای رنگی و مقداری چوب برای طراحی صحنه میآورد. گاهی استفاده از این چوبها و پارچهها آنقدر درست است که تبدیل به شیء اصلی در نمایش یا فیلم میشوند. در این فیلم هم مقداری پارچه و عتیقه جات از وسائل خانه خودش آورده بود که برای یکی از اتاقهای فیلم استفاده شد.
منبع: ایرنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: رضا کیانیان خسرو شکیبایی خسرو شکیبایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جانبازانِ «نون خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
هنرنمایی جدید معماران ایرانی در حرم امام حسین(ع)، شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران، توضیحاتی درباره آسیبدیدگی عوامل «نون خ»، فراخوان جایزه جهانی کتاب سال، یادی از رضا سیدحسینی در سالروز نبودنش،سرگذشت نخستین بازیگر زنِ سینمای ایران و... از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری ایسنا بودند.
به گزارش ایسنا، نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، میتوان امید داشت افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزههای دینی عملیاتی شود.
کدام مداحان و سخنرانان به حج تمتع ۱۴۰۳ اعزام میشوند؟
۵ نفر از مداحان و ۳ نفر از سخنرانان کشور امسال توفیق دارند تا برای اجرای مراسمهای دینی راهی حج تمتع شوند.
هنرنمایی جدید معماران ایرانی در حرم امام حسین(ع)
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از ساخت چهار شبستان جدید در طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) خبر داد.
رکورد ۲۴ ساله حج میشکند؟
شمار زائران حج در ۲۴ سال اخیر فراز و نشیبهای فراوانی را تجربه کرده و در سال ۲۰۱۲ بالاترین رکورد و در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد کمترین حضور زائران از سراسر جهان بوده است.
عربستان ۳۲۰ هزار اتاق هتل میسازد
عربستان سعودی در حال برنامهریزی برای تقویت صنعت مهماننوازی خود با ساخت ۳۲۰ هزار اتاق هتل جدید تا سال ۲۰۳۰ است.
این استقبال کم برای چیست؟
سال گذشته از ۱۲۶ بنای تاریخی که برای مرمت و احیا به مزایده گذاشته شد، حدود ۴۶ بنا به سرمایهگذاران خصوصی واگذار شد. امسال قرار است ۱۰۰ بنای تاریخی بار دیگر به مزایده برود. سطح پایین مشارکت مردم در نگهداری و زندهسازی بناهای تاریخی همواره محل بحث بوده است، اما دلیل آن چیست؟
شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بینالمللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام شد.
بهجای پادزهر فرهنگی، سم تولید میکنند!
یک منتقد درباره وضعیت آثار شبکه نمایش خانگی معتقد است: با وضعیت نابسامانی در عرصه شبکه نمایش خانگی مواجهیم. از آنجا که دچار تشتت در مدیریت و تصمیمگیریهای نظارتی مختلف از جمله مرحله پسینی و پیشینی هستیم، همه چیز در تولید محتوا شلمشوربا شده است؛ به طوریکه اغلب پلتفرمها به جای تولید پادزهر فرهنگی و هنری، به ارائه سم اجتماعی به مصرفکنندهها مبادرت میکنند.
توضیحاتی درباره آسیبدیدگی عوامل «نون خ»
مهدی فرجی تهیهکننده سریال «نون خ» راضی است که اجازه دادهاند در این مجموعه به قصه کولبرها بپردازند. او در عین حال میگوید: در این سریال به ۲ خط قرمز ـ یکی مسائل دینی و دیگری قومیتی ـ در عین حال که مراقبت کردیم، پرداختیم.
جایزه جهانی کتاب سال فراخوان داد
فراخوان سیودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.
یادمانی برای خواننده اثر ماندگار «بهار دلنشین»
یادمان زندهیاد غلامحسین بنان به مناسبت زادروز او پنجشنبه (۱۳ اردیبهشتماه) با عنوان «طنین بال قو» و در قالب بیستمین شب موسیقی ارسباران برگزار میشود.
اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند.
پیشنهادهایی برای خواندن:
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
در زمان گرفتاریها چه آیهای از قرآن را بخوانیم؟
یادی از رضا سیدحسینی در سالروز نبودنش
معلمی که هرگز به دانشجویانش دروغ نمیگوید
ماجرای نامگذاری عملیات بیتالمقدس چه بود؟
انتهای پیام