Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@19:01:27 GMT

قهوه‌خانه گنده‌لات‌های طهران

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۱۸۵۸

قهوه‌خانه گنده‌لات‌های طهران

  به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، قهوه‌خانه «رمضون‌یخی» را حاج «تقی اسماعیل‌پور» در محله هرندی راه‌اندازی کرده است. او و برادرانش به رمضون‌یخی معروف و شامل حاج حسین، حاج تقی، آقا ماشاءالله و محمد آقا بودند. تقی و حسین، از گردن‌کلفت‌های بنام تهران بودند، اما از زور بازوی خود برای دفاع از مظلوم استفاده می‌کردند؛ طوری که هنوز هم، این قهوه‌خانه مأمن در راه مانده‌ها و کسانی است که برای رفع گرفتاری خود راهی اینجا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
   قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

لوتی‌های زیادی به این قهوه‌خانه رفت‌وآمد داشتند؛ از طیب‌خان (شهید طیب حاج رضایی) معروف به حر انقلاب تا مرحوم تختی. هنوز هم بزرگان کشتی مثل «محمدرضا طالقانی» و قهرمانان تیم‌ملی به این قهوه‌خانه می‌آیند و بساط خیر و دستگیری از نیازمندان پهن می‌کنند. جهان پهلوان تختی هم در همین قهوه‌خانه زمین‌هایی را که در محله خریده بود بین فقرا تقسیم کرد تا آنها را صاحبخانه کند. هنوز در خیلی از سندهای قدیمی این محله، نام او به عنوان مالک یا اهداکننده زمین دیده می‌شود.

شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی از برنامه‌های همیشگی این قهوه‌خانه بوده و در ایام محرم، خیلی‌ها برای تماشای تعزیه‌خوانی به این قهوه‌خانه مراجعه می‌کنند. فعالیت‌های فرهنگی هم در این محل انجام شده که می‌توان به رونمایی از کتاب دروازه غار باحضور اعضای شورای شهر تهران، مدیران شهرداری و هنرمندان اشاره کرد.

بر خلاف خیلی از قهوه‌خانه‌ها، اینجا خبری از قلیان نیست. از مراجعان با چای، نیمرو، املت یا دیزی پذیرایی می‌شود و بیشتر مشتریانش را افراد مسن تشکیل می‌دهند. روی اطلاعیه‌هایی که روی دیوارهای قهوه‌خانه نصب شده، از حاضران خواسته شده تا از بحث‌های سیاسی خودداری کنند و ورود معتادان به اینجا را ممنوع اعلام کرده‌اند. این قهوه‌خانه پاتوق مبارزان انقلابی هم بوده است. لوطی‌های محله جلو در نگهبانی می‌دادند تا آنهایی که سواد داشتند، اعلامیه‌های امام(ره) را برای حاضران بخوانند.

روزگاری در زمین این قهوه‌خانه، هندوانه کاشته می‌شد تا اینکه سال۱۳۳۲ و در دوره دکتر مصدق، به‌ محل توزیع قند و شکر تبدیل شد. پس از مدتی تعطیلی، تقی رمضون‌یخی این زمین را سال۱۳۳۶ از صاحب اصلی‌اش میرزا ابوالقاسم خرید و به قهوه‌خانه تبدیل کرد.

 

این قهوه‌خانه محلی برای استراحت شاطرها و کارگران هم بوده است تا همین‌جا کار پیدا کنند. کارگرانی هم هستند که با لقمه نان صلواتی یا با پرداخت پول کم، ناهار خود را اینجا می‌خورند. در انتهای حیاط قهوه‌خانه هم، اتاقی وجود دارد که حاج تقی برای کارگرهای بی‌پناه ساخته بود. اینجا فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی هم ساخته شده که یکی از آنها بخش‌هایی از مجموعه تلویزیونی ستایش بوده است.

برپایی مراسم گلریزان، از قدیم تاکنون در این قهوه‌خانه باب بوده است. در این مراسم، لوطی‌ها و قهرمان‌های ورزشی گرد هم آمده و برای خرید خانه، جهیزیه، برپایی جشن ازدواج جوانان و... گلریزان می‌کنند. یکی از معروف‌ترین آنها، برپایی مراسم گلریزان در سال۱۳۴۶ بوده است. پس از مراسم سهراب‌کشی، حدود ۳۰هزار تومان با میانداری حاج تقی رمضون‌یخی از حاضران جمع‌آوری و به مرشد نادری، نقال قدیمی قهوه‌خانه داده شد تا خانه بخرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان حجت الله عبدالملکی جنگنده اف 14 قهوه خانه متروپل آبادان حجت الله عبدالملکی جنگنده اف 14

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۱۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت تفاوت قیمت زیاد در انواع مختلف قهوه چیست؟

به گزارش گروه بازار خبرکزاری علم و فناوری آنا،  نکته عجیب تر اینکه یک قهوه با یک اسم ثابت ممکن است تا دو برابر قیمت متفاوتی از یک قهوه فروشی به قهوه فروشی دیگر داشته باشد.

این اختلاف قیمت دلایل متنوعی دارد. در بررسی هایی که انجام داده ایم علت های اصلی این تفاوت قیمت و تنوع را پیدا کرده ایم و در این مطلب به صورت خلاصه به آنها اشاره می کنیم.

تاثیر نژاد عربیکا و روبوستا بر قیمت قهوه

اصلی ترین علت تفاوت قیمت قهوه تفاوت نژاد اصلی قهوه است. قهوه یک محصول زراعی است و دو نژاد اصلی دارد. عربیکا و روبوستا. این تفاوت به حدی زیاد است که مثل این است که سیب و گلابی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

قهوه های روبوستا قیمت بسیار پایین تری نسبت به عربیکا دارند. علت این تفاوت کشت بسیار ساده تر و کم هزینه تر قهوه های روبوستا و کیفیت پایین تر آن است. قهوه های روبوستا به آفات و تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند و باردهی بیشتری دارند.

اگر قصد خرید قهوه را دارید مقاله مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا را مطالعه کنید. در این مطلب اطلاعات خوبی برای انتخاب قهوه برای شما جمع آوری شده است.

کشور و زیر گونه های متفاوت چه تاثیری بر قیمت قهوه دارند؟

قهوه کشور های مختلف از یک نژاد اصلی مثلا عربیکا زیرگونه های متفاوتی دارند. درست مثل سیب که انواع مختلفی مثل سیب گلاب، زرد، قرمز و … دارد، قهوه نیز صد ها زیرگونه مختلف با ویژگی ها و طعم های مختلف دارد.

زیر گونه هایی که کیفیت محصول بیشتری دارند قیمت بالاتری نیز دارند و برخی از زیر گونه ها به علت باردهی کم تر و کشت سخت تر قیمت بیشتری دارند. مثلا قهوه هایی که در ارتفاعات بالاتری می رویند با کیفیت تر و کم بازده تر هستند، بنابراین قیمت بیشتری نیز دارند.

هر چه کشور تولید کننده قهوه از ایران دورتر باشد قیمت قهوه افزایش پیدا می کند. علت این امر هزینه باربری قهوه به ایران است. به عنوان مثال قهوه برزیل در محلی بسیار دورتر نسبت به قهوه اتیوپی کشت می شود و این موضوع روی قیمت این قهوه تاثیر گذار است.

درجه کیفی قهوه چگونه باعث تفاوت قیمت می شود؟

قهوه نیز مثل میوه ها درجه کیفی مختلفی دارد. قهوه های درجه یک قیمت بسیار بیشتری از قهوه های درجه چندم دارند. به عنوان مثال قهوه کلمبیا ۴ درجه کیفی مختلف دارد، سوپریمو اکسلسو، یو جی سی و کاراکل کیفیت های مختلف قهوه کلمبیا هستند. همین موضوع باعث می شود که با قیمت های مختلفی برای قهوه از یک نژاد مواجه شویم.

تولید قهوه با درجه کیفی بالاتر سخت تر است و دور ریز بیشتری دارد و این موضوع قیمت قهوه های مرغوب تر را افزایش می دهد. بسته به درجه کیفی قیمت ممکن است تا 3 برابر افزایش یا کاهش پیدا کند.

 

قهوه اسپشیالیتی چیست و چرا گران است؟

به عالی ترین کیفیت قهوه عربیکا قهوه تک خاستگاه یا اسپشیالتی گفته می شود. برای تولید این نوع قهوه از کشاورزی مکانیزه استفاده نمی شود و قهوه ها به صورت دست چین و دانه دانه از درخت گلچین می شوند.

فراوری قهوه اسپشیالتی بسیار سخت و گران قیمت است. در تولید قهوه های اسپشیالتی سختگیری بسیار زیادی وجود دارد و انجمن بین المللی قهوه بر روی کیفیت این قهوه ها کنترل دارد.

این قهوه ها به طور معمول چیزی بین ۳۰ تا ۸۰ دلار در کیلو معامله می شوند. اما جالب است بدانید در مواردی در حراج های خاص این قیمت به ۱۲۰۰۰ دلار برای یک کیلو هم رسیده است.

تاثیر نوسانات بازار جهانی بر قیمت قهوه

قهوه یک کالای تجاری است. بازاری شبیه بورس برای معامله قهوه وجود دارد و معامله گران قهوه مانند بورس بر سر قیمت ها چانه می زنند.

عرضه و تقاضای قهوه بسته به میزان تولید قهوه در هر سال است. این میزان به وضعیت تولید کشورهای تولید کننده که وابسته به مسائل مختلفی از آب و هوا گرفته تا جنگ و رشد اقتصادی است بستگی دارد.

در نهایت قیمت ها در بازار جهانی قهوه مانند سایر کالاهای تجاری در حال تغییر هستند و این تغییر قیمت خود را در میزان مبلغی که شما در نهایت برای قهوه پرداخت می کنید نشان خواهد داد.

سخن پایانی

تفاوت قیمت قهوه به علت مسائل زیادی ممکن است اتفاق بیافتند. اما این تفاوت معمولا به علت گران فروشی نیست. قهوه نیز یک محصول زراعی است و مانند سیب و انگور انواع مختلفی دارد و درست به همان دلایلی که محصولات زراعی تفاوت قیمت دارند قیمت قهوه نیز متغییر است.

علاوه بر این قهوه یک محصول تجاری نیز است و محصولات تجاری مانند نفت و شکر دارای بورس جهانی هستند و میزان عرضه و تقاضای آنها بر روی قیمت آنها در طول زمان تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت تفاوت قیمت زیاد در انواع مختلف قهوه چیست؟
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • اینجا غزه نیست؛ بمباران هم نشده است! | اینجا اوکلاهما است که خانه ها بر اثر گردباد تخریب شده اند ... + فیلم
  • ببینید | گفتگوی بامزه محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • فیلم/ گفت‌وگوی محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی