Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان امروز (یکشنبه، ۲۹ خرداد) در خصوص سفر اخیر هیاتی از این وزارتخانه به ایران توضیحاتی ارائه کرد. 

براساس اعلام وزارت انرژی طالبان،  هیأت این وزارتخانه در بیست‌وپنجمین نشست کمیساریای آب رودخانه‌ هلمند در تهران از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ خرداد و با ریاست «مجیب‌الرحمن عمر آخوندزاده» معاون این وزارتخانه حضور یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزارت انرژی دولت موقت طالبان گفته است که در این نشست با طرف ایرانی در خصوص مشکلات اجرای حقابه ایران رایزنی کرده است. 

کمیسیون آب هیرمند سالانه دو بار جلسه برگزار کرده و آخرین نشست آن با حضور مقامات دو کشور ایران و افغانستان در ولایت نیمروز برگزار شده بود. 

وزارت انرژی طالبان همچنین تاکید کرده است که در نشست اخیر در خصوص وضعیت غیرنرمال آبی سال ۱۴۰۰ با مقامات ایران گفتگو کرده و بر لزوم اجرای کامل معاهده میان دو کشور تاکید صورت گرفته است. 

پیش از این مقامات طالبان بر اجرای کامل حق‌آبه ایران و افغانستان تاکید کرده بودند.

در این راستا، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.

همچنین «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان نیز در این باره گفت که افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

به گفته وی، بر اثر خشکسالی افغانستان هم با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده و این مسأله، قابل بحث است.

سمنگانی همچنین تأکید کرد که طالبان آماده است نگرانی ایران در این زمینه را را از راه گفتگو رفع نماید.

کد خبر 684538 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و افغانستان افغانستان طالبان رود هيرمند

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و افغانستان افغانستان طالبان رود هيرمند حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه همکاری طالبان و ترکیه

به نقل از خبرگزاری باختر، حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در این دیدار درباره روابط دوجانبه، اقدامات مثبت اخیر در افغانستان و سفر هیات‌های بلندپایه سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشور‌ها به افغانستان گفتگو شده است.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان در این دیدار، موضع تجاری ترکیه در برابر رژیم صهیونیستی را ستایش کرد و درباره آغاز تجارت با ترکیه از طریق راه لاجورد و برپایی نمایشگاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان با تلاش تجار هر دوکشور سخن گفت.

جنگ اونال کاردار سفارت ترکیه در افغانستان نیز گفت که آنان از پیشرفت‌های اخیر در افغانستان خرسند هستند و دوطرف باید برای گسترش روابط افغانستان و ترکیه به شکل مشترک تلاش کنند.

وی افزود که در روز‌های آتی پرواز‌های شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» به کابل آغاز می‌شود.

در این دیدار، دوطرف با اشاره به روابط «خوب و تاریخی» افغانستان و ترکیه، بر تلاش مشترک برای دستیابی به انتظارات دو کشور تاکید کرده اند.

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!