Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@21:25:13 GMT

ضرورت تقسیم‌بندی ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۶۱۶۰

ضرورت تقسیم‌بندی ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر نمی‌توان به موضوع وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان به شکل ایده آل نگاه کنیم، می‌توان ساختمان‌ها را به دو گروه پر خطر و کم خطر تقسیم‌بندی کرد و با دسته‌بندی کردن آنها مانع تردد شهروندان و استفاده از این ساختمان‌ها شد.

‌عباس حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان و لزوم برنامه‌ریزی برای رسیدگی به این معضل، اظهار کرد: آنچه مهم است در در ارتباط با سازه این نوع ساختمان‌ها است که آیا می‌توان آن را مقاوم‌سازی کرد؟، اگر امکان مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها فراهم نباشد باید نسبت به نوسازی آنها اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مباحثی نیز مربوط به تسهیلات آتش‌نشانی این نوع ساختمان‌ها است، ادامه داد: تعدادی از ساختمان‌ها باید تاییدیه مباحث ایمنی و آتش‌نشانی را داشته باشد، بنابراین ضروری است در هر دو مورد اعلام شده برای ساختمان‌های ناایمن در شهر ساز و کارهایی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید به طور جدی‌تر تمهیداتی در ارتباط با نقل و انتقالات این نوع ساختمان‌ها در نظر گرفته شود و تاییدیه لازم برای مقاوم‌سازی آنها تعیین شود، پاسخگویی به تمام این موارد در استعلامات برای کنترل وضعیت این نوع ساختمان‌ها نیز لازم است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی که دارای دفتر فنی است، لذا شورای فنی استان می‌تواند از این ساختمان‌های ناایمن در شهر بازدید کند و آنها را از نظر استحکام بنا و تأسیسات به روز مورد بررسی قرار دهد و شرایط لازم ایمنی این نوع ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی آنها را اعلام کند، بازسازی و مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها باید در اولویت قرار گیرد و در مرحله بعد نسبت به نوسازی آن اقدام شود.

حاج رسولی‌ها در خصوص ارزیابی‌های انجام شده از وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان به این موضوع به شکل ایده‌آل نگاه کنیم، اما می‌توان ساختمان‌ها را به دو گروه پر خطر و کم خطر تقسیم‌بندی کرد و با دسته‌بندی کردن آنها مانع تردد شهروندان و استفاده از ساختمان‌های ناایمن شد.

مسئولیت ساختمان‌های ناایمن با چه دستگاهی استاست؟

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است که در شهر اصفهان ۳۰۰ ساختمان ناایمن وجود دارد، گفت: مسئولیت این ساختمان‌ها را باید اداره مسکن و شهرسازی بر عهده گیرد و گروه‌هایی تشکیل دهد که ایمن‌سازی این ساختمان‌ها را شناسایی کند و موارد پرخطر را اعلام کرده و به هیچ عنوان به آنها اجازه بهره‌برداری ندهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تنها راه مؤثر در این بخش اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن است، در حال حاضر این تعداد ساختمان ناایمن در شهر اصفهان توسط کارشناس مورد نظر تأیید شده است و البته دور از ذهن هم نیست که این تعداد ساختمان ناایمن در شهر وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قانونی برای برخورد با این ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد، ادامه داد: مسئولیت حوادث هر ساختمانی با مدیر دستگاه مربوطه است و قانون ۵۵ شهرداری‌ها در مورد ساختمان‌ها ناایمن اعمال نمی‌شود و این قانون مربوط به مشارکت است.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: راهکار حل این معضل و جلوگیری از ادامه فعالیت این نوع ساختمان‌ها در سطح شهر اصفهان این است که دفتر فنی استان تشکیل داده شود تا تیم‌های این دفتر بتوانند از این ساختمان‌ها بازدید کنند و با تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به دو گروه پرخطر و کم خطر مالکان را نسبت به مقاوم‌سازی و نوسازی آنها موظف کنند.

کد خبر 580224

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مصوبات شورای ششم کلانشهر اصفهان ساختمان ناایمن مدیریت شهری تخلفات ساخت وساز برنامه ریزی شهری مدیران شهری شهرداری اصفهان ساخت و ساز شهر خدمات شهری ایمن سازی شهر پروژه های شهری تجهیزات ایمنی توسعه شهری ساماندهي شهري زیرساخت شهری شورای ششم اصفهان عضو شورای شهر اصفهان عباس حاج رسولی ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ساختمان های ناایمن در شهر اصفهان نوع ساختمان ها ساختمان ها ساختمان ها حال حاضر تقسیم بندی مقاوم سازی سازی آنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب از ۸۰ منزل در شهر اصفهان انجام شد

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سامانه بارشی ۲۴ ساعت اخیر از نواحی جنوبی فعال شده و از نوع همرفتی است، اظهار داشت: این سامانه بیشتر، نواحی جنوب و مرکز استان را در بر گرفته است.

وی با اشاره اینکه طی شبانه روز گذشته در شهر اصفهان ۲۱ میلیمتر تگرگ و باران بارید و منجر به وقوع آبگرفتگی منازل، مجتمع‌های تجاری، معابر شهری و زیرگذرها شد، افزود: بنا بر اعلام سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان طی شب گذشته آبگرفتگی از ۸۰ منزل مسکونی در این شهر تخلیه شده و ۴۰ خودرو نیز از آبگرفتگی در زیرگذرها خارج شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: همچنین آبگرفتگی ۱۰ واحد تجاری و ۶ زیرگذر در شهر اصفهان تخلیه و برطرف شد.

سقوط ۲ خودرو در کانال‌های آب کشاورزی فوتی و مصدوم برجا گذاشت

شیشه فروش با بیان اینکه طی شب گذشته بیش از ۲ هزار و ۸۲۰ تماس تلفنی از سوی شهروندان اصفهانی برای امدادخواهی انجام شده، گفت: ۲ خودروی در حال تردد در مناطق گورت و اصفهانک در شرق اصفهان در کانال انتقال آب غرق شدند که مصدومان این دو حادثه توسط عوامل امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند اما متأسفانه یک نفر از حادثه دیدگان بر اثر غرق شدگی جان باخت.

وی به آبگرفتگی زیرگذر قلعه شور به سمت بهارستان اشاره کرد و افزود: این شرایط تا ساعتی پیش ادامه داد و تردد برای ساعاتی در این مسیر متوقف شده که با ورود عوامل مدیریت بحران و تیم‌های شهرداری و آب و فاضلاب آبگرفتگی در این مسیر تخلیه و مسیر باز شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه آبگرفتگی زیرگذرهای ارغوانیه، الرضوان و گورت و نیز شهر رویاها در شرق شهر اصفهان، تعدادی خودرو در این منطقه را گرفتار کرد، ابراز داشت: خیابان‌های شهید لاوی، حجتیه و سپهسالار، آپادانا و تعدادی از خانه‌ها و بیمارستان حجتیه دچار آب گرفتگی شدند که عوامل مدیریت بحران فوری برای ایمن سازی شبکه برق این بیمارستان اعزام شدند.

شیشه فروش با بیان اینکه اتوبان شهید همت و شهید آقابابایی اراضی معروف به کوره معک نیز نیاز به تخلیه آب داشت و انجام شد، ادامه داد: همچنین شب گذشته نشست زمین در میدان شهید قوچانی به سمت آبشار اتفاق افتاد که برای ساعتی تردد متوقف و مشکل برطرف شد.‌

امدادرسانی ۱۰۰ تیم مدیریت بحران طی ۲۴ ساعت اخیر

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های ساختمانی شهید کشوری، میدان میوه‌تربار، خیابان خواجه عمید، زیر گذر جی، سپاهان شهر، محور بهارستان و اتوبان شهید دستجردی دچار آبگرفتگی بود، اضافه کرد: طی شبانه روز گذشته بیش از یکصد تیم از عوامل آتش نشانی شهرداری اصفهان و شهرداری‌های مجاور، شرکت آب و فاضلاب، پلیس راهنمایی و رانندگی، جمعیت هلال احمر و امداد مدیریت بحران در بخش‌های مختلف خدمات رسانی کردند.

جاده قلعه شور- بهارستان نیازمند ایمن سازی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه لازم است طرح‌های ایمن سازی در شهر اصفهان و شهرهای اطراف اجرا شود، ابراز داشت: از سال گذشته تاکنون زیرگذر بهارستان اقداماتی اجرا و چاه‌های جذبی برای مدیریت روان‌آب‌ها حفر شد اما کماکان منطقه قلعه شور این مشکل ادامه داد و از این رو ضروری است که شرکت عمران بهارستان نسبت به ایمن سازی این مسیر با همکاری اداره راه اقدام کند.

طرح جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی اصفهان بازنگری شود

شیشه فروش با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان طرح هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی را تهیه کرده است، تصریح کرد: با وجود این، ضرورت دارد که مقاطع آسیب پذیر شهر که در آبگرفتگی دچار مشکلاتی می‌شود بار دیگر توسط شهرداری اصفهان شناسایی و رفع شود.

وی تاکید کرد: لازم است در هر منطقه‌ای که ساختمان سازی می‌شود مثل شهرک شهید کشوری، طرح‌های ایمن سازی در برابر سیل و جمع آوری روان‌آب‌های سطحی مطابق با طرح‌های مهندسی رودخانه انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: باید توجه داشت که شهر اصفهان گسترده است و طرح‌های هدایت آب‌های سطحی برای پیشگیری از وقوع حوادث در همه مناطق باید اجرایی شود.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: لازم است اداره کل منابع طبیعی اصفهان نیز طرح‌های مطالعاتی در بالادست حوزه قلعه شور و بهارستان انجام و سازه‌های آبخیزداری و پخش سیلاب را در این مناطق اجرایی کند.

به گفته وی، بارش‌های همرفتی و رگباری باران و تگرگ روز گذشته که بالای ۲۰ میلیمتر بوده است، درمناطق چون سهروفیروزان و تاد از توابع فلاورجان، در مناطق جبل و روستاهای اطراف آن از توابع شهرستان کوهپایه و همچنین میمه و نائین باعث آبگرفتگی منازل، طغیان رودخانه‌های فصلی و خسارت به مزارع و قنات‌ها و جاده‌ها شده است.

کد خبر 6095770

دیگر خبرها

  • از ساخت و ساز ساختمان ناایمن در کرمانشاه جلوگیری شد
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲ تهران به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود
  • تخلیه آب از ۸۰ منزل در شهر اصفهان انجام شد
  • ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریت سد و کانال در اردبیل
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند