Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@16:03:10 GMT

درمان دیسک کمر چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۶۲۲۴

درمان دیسک کمر چیست؟

سید منصور رایگانی، استاد طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «دیسک کمر و گردن چه بیماری است؟»، بیان داشت:‌قاعدتا همه افراد دیسک را در این مناطق دارند؛ یعنی فضای ژلاتینی بین دو مهره چه در کمر و چه در گردن و پشت؛ یعنی بین دو مهره که استخوانی بوده و بافت قابل انعطاف ژلاتینی وجود دارد که از قسمت حلقه خارجی دیسک و قسمت درونی دیسک تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌کار این فضای ژلاتینی این است که مهره‌ها را روی هم نگه می‌دارد و به خاطر انعطاف‌پذیری که دارد باعث می‌شود حرکات ستون فقرات صورت گیرد که باید این حرکات به صورت خیلی ملایم و نرم باشد و اجازه دهد دیسک کمر، گردن یا پشت خم و راست شود که در مجموع این را دیسک گویند.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد:‌به صورت مصطلح شایع است دردهایی که منشأ دردها،‌ دیسک است را بیماری دیسک کمر یا گردن می‌گویند؛ یعنی همان بیماری دیسک کمر و گردن است.

رایگانی ادامه داد: این بیماری در مراحل،‌سنین و انواع مختلف متفاوت است؛به طوری که برخی  اوقات این ژلاتین بین مهر‌ه‌ای به علت ضربه و تصادف به صورت پشت خروج پیدا می‌کند و این خارج شدن باعث می‌شود روی ریشه‌های عصب که عصب گردن،‌کمر و نخاع است مشکلاتی به وجود آورد که تحت عنوان علائم بیرون‌زدگی دیسک کمر و گردن آن را می‌نامیم.

وی ابراز کرد: در نتیجه بیماری دیسک کمر و گردن به علت مختلف از جمله ضایعه حرکتی،‌ تصادف، ضربه، کار سنگین، نشستن طولانی مدت و عفونت‌ها بیرون زدگی ایجاد کرده و التهاب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود عصب تحت فشار قرار گرفته و درد ایجاد کند.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی افزود:مشخصه دردهایی که به علت بیماری دیسک گردن هستند این است که درد غیر از گردن و کمر به اندام‌ها نیز سرایت و اصابت می‌کند؛ یعنی دیسک گردن اگر دچار بیماری شود به غیر از دیسک گردن در  ناحیه کتف، بین شانه‌ها و بازو، ساعد و انگشتان این درد حالت انتشاری پیدا می‌کند که همراه با گزگز، کرختی و مورمور شدن است.

رایگانی تصریح کرد: اگر درد دیسک در ناحیه کمر باشد درد به لگن، باسن، مچ پا، روی ران، رو و پشت پا و انگشت سرایت می‌کند که همراه با درد، گزگز و مورمور شدن است.

وی درباره «چگونگی درمان دیسک کمر»، گفت: اولین اقدام این است که نوع آن مشخص شود؛ به طوری که 90 درصد بیرون‌زدگی دیسک احتیاج به جراحی ندارد و با استراحت،تجویز دارو و فیزیوتراپی و توانبخشی قابل درمان است.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی ابراز کرد: البته اگر به این موارد جواب ندهد با روش‌های مداخله‌ای قابل درمان است؛ اگر به این روش‌ها نیز جواب ندهد جراحی صورت گرفته و بعد از آن اقدامات توانبخشی صورت می‌گیرد.

منبع: فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: درمان دیسک کمر دیسک کمر و گردن بیماری دیسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معجزه پاکسازی مغز با مصرف خاکشیر (فیلم) انواع چای و خواص آن را بشناسید (فیلم) خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم)

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن