Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@23:12:58 GMT

«آن سوی سفر»؛ روایتی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرضا

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۶۷۴۴

«آن سوی سفر»؛ روایتی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرضا

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، سفرهای استانی را در دستور کار خود  قرار داد و تاکنون که حدود ۱۰ ماه از فعالیت دولت می‌گذرد، ۲۵ سفر استانی توسط رئیس جمهور انجام شده است که بیست و پنجمین سفر سهم استان اصفهان شد.

قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحب‌نظران انجام شده، چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی و بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت با حضور میدانی و گفت‌و‌گوی رو در رو با مردم، دستورات ویژه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولویت‌ مصوبات سفرهای آیت الله رئیسی با پروژه‌های محرومیت‌زدایی، توسعه زیرساختی، احیای واحدهای صنعتی، رونق اقتصادی، تکمیل زنجیره تولید صنایع پتروشیمی، رفع موانع صادرات، ایجاد کریدورهای ریلی و مسیرهای آزادراهی برای اتصال به بازارهای منطقه، رفع کم آبی از طریق انتقال آب از دریای عمان، توسعه سواحل کشور و توسعه تولید در حوزه صنعت و معدن بوده است.

 

 

 

سید ابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه برای برگزاری بیست و پنجمین سفر استانی دولت با استقبال امام جمعه اصفهان، استاندار و جمعی از مسؤولان استانی وارد مرکز استان اصفهان شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و پنجمین سفر استانی رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سفر استانی به شهرضا سفر کرد و در بدو ورود به شهرک صنعتی رازی شهرضا رفت تا از نزدیک پای درددل و مشکلات صنعتگران و کارگران کارخانه‌های شهرستان شهرضا بنشیند.

 

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در دستور کار شورای عالی مناطق آزاد قرار دارد و در اولین جلسه به تصویب خواهد رسید. باید گفت که منطقه ویژه اقتصادی شهرضا بیش از یک دهه است که در پیچ و خم موانع دست‌و پاگیر و بروکراسی‌های اداری مانده است و با کش و قوس‌های فراوان و پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به ایستگاه آخر خود نزدیک می‌شود و به تصویب رسیدن این منطقه خبر خوشی بود که اسماعیلی آن را بیان کرد.

در ادامه وی با حضور در گلستان شهدا و تجدید میثاق با شهیدان و سردار شهید محمدابراهیم همت به زیارت امامزاده شاهرضا رفت.

در ادامه این سفر محمدمهدی اسماعیلی به دیدار حسینعلی شبانپور، شبان پیر شهرضایی رفت که دارای آواز خوش است و قرار شد در آینده نزدیک نشان درجه یک هنری به این هنرمند اهدا شود.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا پس از آن در فرمانداری شهرضا حضور پیدا کرد و با نمایندگان اقشار مختلف گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

حضور در شورای اداری پایان سفر اسماعیلی به شهرضا بود که در این جلسه امام جمعه، نماینده مردم در مجلس و فرماندار مهم‌ترین مشکلات شهرضا را بیان کردند و خواستار پیگیری مجدانه وزیر شدند.

 

وی در این جلسه از اختصاص ۲ میلیارد تومان از اعتبارات فرهنگی برای مجتمع فرهنگی هنری شهید مدرس شهرضا خبر داد. ماحصل این سفر و دستاوردهای آن را از فرماندار شهرضا جویا شدیم.

قول پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مشکلات صنایع شهرضا

سید امیر جعفری فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان شهرضا و دستاوردهای این سفر اظهار داشت: وزیر ارشاد با حضور در شهرک صنعتی رازی ضمن بازدید از مجموعه ترام چاپ نشستی با نمایندگان صنایع مستقر در شهرک صنعتی رازی و سایر صنایع مستقر در شهرضا داشت و مسائل و مشکلات آن‌ها را بررسی کرد که چند مشکل عمده از جمله تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش و مغایرت‌های قانونی که بین وزارتخانه‌ها بود، داشتند که وزیر قول پیگیری و مساعدت داد که از طریق وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری کند.

 

وی با اشاره به دیدار وزیر ارشاد با حسینعلی شبانپور پدر شهید محمودرضا شبانپور پیرمرد خوش صدای شهرضایی افزود: وزیر ارشاد در این دیدار از اهدای نشان درجه یک هنری به این هنرمند در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت، شرایطی فراهم خواهد شد که ایشان از خدمات مرتبط با صندوق اعتباری هنر بهره‌مند شود.

 

اولویت اول شهرضا تأمین آب شرب مردم این شهرستان است

جعفری با بیان اینکه نمایندگان مختلف اقشار از جمله عشایر، اصناف، کشاورزان با وزیر ارشاد دیدار کردند و مشکلات مربوط به هر صنف بیان شد و قول پیگیری داده شد، گفت: شورای اداری شهرستان نیز تشکیل شد و موضوع تأمین آب شرب از سوی مسؤولان شهرستان که اولویت اول شهرضا است، مطرح شد.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه مشکل آب اولین و مهم‌ترین مشکل شهرستان شهرضا است هم از نظر تأمین منابع پایدار آب، کمیت و کیفیت، اضافه کرد: آب شهرضا تنها متکی به چاه‌ها است و سال به سال کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند و هیچ منبع جایگزینی ندارد، بنابراین تکلیف آب شهرضا باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرضا زمینه توسعه عمرانی و اقتصادی این شهرستان را فراهم خواهد کرد، ادامه داد: جاده، حمایت از هنرمندان، ساخت خیمه شهدا و رفع آسیب‌ها اجتماعی از دیگر مشکلات شهرستان بود که وزیر ارشاد دستور پیگیری‌های لازم را داد و در مجموع قرار شد مشکلات شهرستان را از طریق هیأت دولت و وزرای مربوطه پیگیری کند.

 

تخصیص اعتبار در سفر وزیر ارشاد به شهرستان شهرضا

جعفری با بیان اینکه اعتباراتی به شهرستان شهرضا در این سفر برای پروژه‌های مختلف اختصاص پیدا کرد، عنوان کرد: در حوزه راهداری، زیرساخت‌ها، کشاورزی، علوم پزشکی، میراث فرهنگی، برق، فنی و حرفه‌ای، کشاورزی، بنیاد مسکن، حوزه روستایی و نیروی انتظامی اعتباراتی برای شهرضا جذب شد.

فرماندار شهرضا اضافه کرد: شهرضا به دلیل قرار گرفتن در محور شمال به جنوب کشور اهمیت بسیاری دارد، محور اصفهان به شهرضا یک جاده ملی است و سالانه شاهد تصادفات بسیاری هستیم، پروژه ۶ خطه کردن محور شهرضا به اصفهان نیازمند تزریق اعتبارات است تا هر چه زودتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی در شهرضا نیاز به روکش آسفالت دارد، گفت: در حوزه جهاد کشاورزی حمایت از دامداران و کشاورزان بسیار مهم است که در این سفر دنبال شد.

جعفری با بیان اینکه ۵۰ درصد ظرفیت شهرک رازی شهرضا فعال است و مشکل سرمایه ثابت و در گردش، آب و برق و تأمین گاز دارد و نیازمند توجه ویژه است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این شهرک تأمین برق است، در نخستین سفر استاندار به شهرضا کارگروه ستاد تسهیل برگزار شد و مصوب شد ۲ پست ۶۳ و یک پست ۲۳۰ کیلوولت به شهرک رازی اختصاص پیدا کند، اما هنوز مغفول مانده و نیاز است تأمین برق در شهرک اجرا شود.

 

رفع موانع تولید در شهرک‌های صنعتی شهرضا دنبال شد

فرماندار شهرضا با بیان اینکه رفع موانع تولید در شهرک صنعتی رازی و صنایع مستقر در شهرستان شهرضا در این سفر دنبال شد، اضافه کرد: شهرک رازی یکی از شهرک‌های نمونه در استان و کشور است و در کنار این شهرک، شهرک صنعتی سپهرآباد است و بعضی از صنایع را داریم که خارج از شهرک‌های صنعتی هستند که نیازمند سازمان مسؤول هستند و متولی ندارند.

وی عنوان کرد: شیمی پارک و منطقه ویژه اقتصادی شهرضا همه مجوزهای آن اخذ شده است، راه‌اندازی این دو منطقه در اشتغال استان و شهرستان بسیار تأثیرگذار است.

جعفری با بیان اینکه شهرضا یک شهرستان فرهنگی است و صد سال سابقه بلدیه دارد و می‌طلبد ظرفیت‌های مغفول فرهنگی در شهرضا فعال شود، عنوان کرد: قرارگاه فرهنگی شهرضا ایجاد شده است و کلیه برنامه‌های فرهگی در این قرارگاه ساماندهی و اجرایی می‌شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه یکی از معضلات شهرضا حاشیه‌نشینی و محلات خارج از محدوده است، گفت: باید آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این محلات مورد توجه واقع شود.

وی با اشاره به اینکه کار عمرانی چندین سال در امامزاده شاهرضا انجام نشده است، بیان کرد: مقرر شد خیمه شهدا در جوار امامزاده شاهرضا ایجاد شود و ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و انتظار داریم با انجام این سفر و با رایزنی وزیر ارشاد با اوقاف کمک ویژه‌ای برای ساخت این خیمه انجام شود و مکانی برای گردهمایی در این شهرستان فراهم شود.

 

به گزارش فارس، قطار سفرهای استانی همچنان پر قدرت به پیش می‌رود و مسؤولان دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده‌اند تا با سرکشی به نقاط مختلف کشور از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفته و با حضور میدانی تصمیمات دقیق و کارشناسی برای برون رفت از چالش‌ها بگیرند که ثمرات و نتایج بیشتر این مصوبات و برنامه‌ها در آینده مشخص می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرماندار شهرضا آیت الله رئیسی سفرهای استانی سفر رئیس جمهور به اصفهان شهرک صنعتی رازی شیمی پارک منطقه ویژه اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرک صنعتی رازی فرماندار شهرضا شهرستان شهرضا وزیر ارشاد سفر استانی سفر وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرح‌های در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرح‌های ملی، انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرح‌های ملی را عهده‌دار شده‌ام، تصور می‌کنم انقلاب یا دست‌کم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.

وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به‌ عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر ارزیابی‌های علمی از فرهنگ کشور می‌دانم.

جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سال‌ها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولت‌های نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرح‌های ملی شده و ساختار انجام طرح‌های ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سال‌ها انجام طرح‌های ملی از سوی نهادی انجام می‌شد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرح‌های انجام‌شده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرح‌های ملی و مجریان نیست.

وی افزود: از این‌رو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاه‌های درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرح‌ها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرح‌های ملی در متن اجرای طرح‌های ملی و کل فرآیند انجام طرح‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت‌ زمان انجام طرح‌ها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمن‌شناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاه‌های جمع‌آوری داده بود.

وی با اشاره به موضوع دل‌مشغولی نسبت به کیفیت داده‌ها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایش‌ها در جهان، دل‌مشغولی نسبت به داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرح‌های ملی برای اولین‌بار و با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های انجام پرسشنامه، همه پرسشنامه‌ها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظام‌مند شنود می‌کنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را می‌گذاریم.

جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمع‌آوری داده‌ها دائماً به‌صورت نظام‌مند پایش می‌شود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سال‌های اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایش‌های اخیر بسته به میزان حساسیت آن‌ها، به ۵۰ درصد می‌رسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایش‌ها منتشر می‌شود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شده‌اند. در گزارش‌های رسمی مرکز طرح‌های ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه می‌شود تا امکان تفسیر روشن از داده‌ها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.

رئیس مرکز طرح‌های ملی به پیمایش‌های معوق و جدید انجام‌ شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین‌ مانده وجود داشت که علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آن‌ها را به راه انداختیم که مهم‌ترین آن‌ها، موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولین‌بار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. داده‌ها و برش‌های استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استان‌ها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.

وی افزود: از دیگر پیمایش‌های بسیار مهم، «پیمایش نگرانی‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیت‌های سیاست‌گذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاست‌گذاری کشور بود. همچنین پیمایش‌های «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایش‌های دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرح‌های ملی.

جعفری بیان کرد: علاوه‌بر این موارد، پیمایش‌های معنی‌داری در سال‌های آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جمله‌اند. پیمایش‌های «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایش‌های در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آن‌ها تأمین شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرح‌های ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست‌ اجرا کردن یک پیمایش، مهم‌ترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آن‌ها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهم‌ترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت داده‌های آن طی سال‌های آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریل‌گذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غرفه فرهنگ و هنر با موضوع خلیج فارس در سیریک راه‌اندازی شد
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد
  • تغییر محمد خزاعی در سازمان سینمایی تکذیب شد
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان