Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@10:09:03 GMT

فرهنگ انفاق در جامعه تقویت شود

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۷۱۶۴

فرهنگ انفاق در جامعه تقویت شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی صبح امروز در جلسه تفسیر قرآن مسجد مهدیه با بیان اینکه در مساله مصرف، اسلام دارای شرایط و ضوابطی است، اظهار کرد: اسلام به هیچ وجه فقر را توصیه نمی‌کند و حتی اگر در جامعه‌ای فقر وجود داشته باشد آن را محکوم می‌کند.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) در مشورت‌های اقتصادی به اصحاب می‌فرمودند که برای یک سال آینده خود پس‌انداز تغذیه داشته باشید، گفت: البته آن قسمتی از مسائل زهد، تقوا و دنیاگرایی در حوزه مصرف است نه تولید، که بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه همدان با اشاره به تاکید اسلام به تولید حداکثری، یادآور شد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه فرمودند "پناه می‌برم به خدا از اینکه زندگی من در حد کفاف نباشد".

وی با بیان اینکه در روایات آمده اگر جامعه دچار فقر شود، امنیت اجتماعی و فرهنگی نیز به خطر خواهد افتاد، عنوان کرد: حد کفاف؛ یعنی فرد پول لازم برای نیازهای ضروری و لازم زندگی همانند، مسکن مناسب، موکب خوب و نیازهای روزمره داشته باشد.

شعبانی به تشریح عوامل ایجاد فقر در جامعه پرداخت و مطرح کرد: بخشی از  فقر، به خاطر کم‌کاری و مشکلاتی است که بر عهده مسئولان است بنابراین وظیفه آنها در این حوزه بسیار سنگین است.

وی افزود: حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر، توصیه اصلاح بلاد را دارند که یکی از موارد آن، توجه به مسائل مادی در جامعه است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه امام علی(ع) وجود برخی مشکلات اقتصادی در جامعه را عیب برای مسئولان می‌دانند، گفت: اینکه در کشور قیمت بازار را دلال‌ها مشخص کنند، این عیب برای مسئولان است.

وی با بیان اینکه مردم مسئولان را انتخاب کردند تا در مسیر رفع مشکلات جامعه حرکت کنند افزود: در کنار کوتاهی و اشکالاتی که به مسئولان وارد است، بخشی از مشکلات نیز به مردم و افراد جامعه بستگی دارد.

شعبانی یادآور شد: گاهی از موارد تا حرف از مردم مطرح می‌شود، اینطور گفته می‌شود که مسئولان پس چه وظیفه‌ای دارند؟ در حالی که اول وظایف مسئولان مطرح شده و سپس مردم.

وی با تاکید بر اینکه هر شهروند در جامعه دارای وظایفی است، خاطرنشان کرد: همه در برابر اتفاقات جامعه مسئول هستیم و لذا این یک وظیفه دوطرفه است.

امام جمعه همدان ادامه داد: به تعبیر امیرالمومنین(ع) بخشی از فقر در جامعه به این علت است که ثروتمندان به وظیفه مالی شرعی خود به درستی عمل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی امروز افرادی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستند، با انفاق  به جامعه و نیازمندان کمک کنند، گفت: اگر می‌خواهیم اهل انفاق شویم، لازم است نگاه به مال و ثروت را در وجود خود تصحیح کنیم.

شعبانی گفت: یکی از نگاه‌هایی که در قرآن نسبت به مال مطرح شده، این است که کسب ثروت در زندگی یک هدف است، اسلام بنا دارد این علاقه به مال و ثروت در دنیا را تعدیل کند.

وی با اشاره به آیه ۸ سوره عادیات، "وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ" خاطرنشان کرد: از لحاظ طبیعت و فطرت، انسان مالدوست است، بنابراین خداوند ثروت را مسئله‌ای قرار داده که با عبور از آن، انسان به تکامل برسد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مال‌اندوزی افراطی خیلی‌ها را در تاریخ به زمین زده است، یادآور شد: قارون حافظ و قاری تورات بود و جزء افرادی که همراه حضرت موسی(ع) از رود نیل رد شد، اما علاقه او به دنیا و ثروت باعث شد نام او در کنار فرعون، برای عبرت بشر در تاریخ قرار گیرد.

وی از کلمه انفاق به عنوان یکی از پرکاربردترین واژه‌ها در قرآن نام برد و مطرح کرد: انفاق حدود ۷۰ بار در قرآن مطرح شده که در این بین کلماتی نیز همانند صدقه یا قرض وجود دارد که به معنای انفاق هستند.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه مراد از انفاق، اعطاء کردن چیزی به دیگران است، گفت: گاهی از موارد انسان مال و ثروت خود را انفاق می‌کند و گاهی نیز از آبرو، فکر و اندیشه خود برای رفع مشکل دیگران استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از انفاق‌ها جزو واجبات هستند، یادآور شد: زکات، خمس، کفاره، نفقه به همسر، فرزندان و پدر و مادر و نفقه برای جهاد از مصادیق نفقه واجب است.

شعبانی بیان کرد: در پرداخت نفقه، اولویت با همسر است تا جایی که نفقه همسر هم واجب تکلیفی است و هم دین است که باید پرداخت شود، اما نفقه فرزندان و پدر و مادر در مراتب بعدی قرار دارد و تنها واجب تکلیفی است.

وی با بیان اینکه اگر پدر و مادری حقوق کافی نداشته باشند و فرزند آنها توانایی حمایت آنها را داشته باشد، باید این کار توسط فرزند انجام شود، گفت: در روایات داریم ائمه این دعا را زیاد می‌خواندند که "خدایا بیشترین رزق مرا در آخر عمرم قرار ده" و این تاکیدی بر این مسئله است که در دوره پیری نیاز انسان بیشتر می‌شود.

امام جمعه همدان به تشریح انفاق حرام پرداخت و گفت: انفاق حرام که خداوند در آیه ۳۶ سوره انفال به آن اشاره کرده، بعضی پول‌هایی است که انسان در مسیر معصیت آن را خرج می‌کند.

وی افزود: انفاق حرام یعنی هم پول فرد رفته و هم معصیت کرده است و لذا انسان دوجانبه آسیب می‌بیند.

انتهای پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس

کلیدواژه: انفاق در جامعه کمک به نیازمندان حل مشکلات اقتصادی امام جمعه همدان یادآور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۷۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد

علی محمد پارساییان مسئول فرهنگی سپاه الغدیر استان یزد گفت: دومین آیین تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ با حضور فعالان فرهنگی سراسر استان برگزار شد. 

او افزود: در این آیین از ۷۰ نفر از فعالان فرهنگی سراسر استان در سطوح ویژه، یک، دو و سه تقدیر شد.

مسئول فرهنگی سپاه الغدیر استان یزد ملاک انتخاب فعالان فرهنگی را رصد تمامی فعالیت‌های انجام شده در طول سال ۱۴۰۲ بیان کرد. 

پارسائیان بر اهمیت ترویج کار فرهنگی در جامعه تاکید کرد و بیان داشت: اگر فرهنگ یک جامعه درست باشد، تمامی کار‌ها تحت تاثیر این فرهنگ به خوبی پیش می‌رود و در مباحث روشنگری، امربه معروف و نهی از منکر می‌تواند موثر واقع شود.

او افزود: وقتی فرهنگ جامعه قوی و برخواسته از معنویت باشد، تمامی زوایای جامعه را در بر می‌گیرد و جامعه با شتاب بیشتری به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان
  • خدمت به مردم بالاترین جایگاه را در دین اسلام دارد
  • جنبش دانشجویان در آمریکا نشانگر بیدار شدن مردم دنیاست
  • آموزش و پرورش بسترساز توسعه جامعه است
  • ورزشکاران در فرهنگ جامعه نقش‌آفرین هستند
  • تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد
  • تأکید استاندار لرستان بر تقویت رویکرد وحدت در استان
  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود