Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری کبد چرب غیر الکلی، شایع‌ترین بیماری کبدی کودکان است. در این بیماری، سلول‌های کبد قطرات چربی بزرگی را ذخیره می‌کنند که می‌تواند بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. پزشکان مدت‌ها است که رابطه بین کبد چرب غیر الکلی و دیابت نوع ۲ را در بزرگسالان مشاهده کرده‌اند؛ اما در مورد ارتباط مشابه در کودکان بسیار کمتر شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان دیابت نوع ۲ در کودکان در ۲۰ سال گذشته دو برابر شده است. کودکان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی دارای ویژگی‌های مقاومت به انسولین هستند که یکی از ویژگی‌های کلیدی دیابت نوع ۲ است و بنابراین ممکن است در معرض خطر ابتلاء به این بیماری باشند.

دکتر جفری شومر، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما باید درک بهتری داشته باشیم که چگونه کبد چرب غیر الکلی در خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در کودکان نقش دارد تا بتوانیم فعالانه برای پیشگیری از آن تلاش کنیم.

در مطالعه جدید، محققان دریافتند که در بین ۸۹۲ کودک مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، دیابت نوع ۲ در ۶.۶ درصد از کودکان در ارزیابی اولیه وجود داشت. در پایان این مطالعه، از هر شش کودک، یک کودک به دیابت نوع ۲ مبتلا شده بود.

شومر گفت: این رقم هشدار دهنده است؛ زیرا دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان یک بیماری بسیار تهاجمی‌تر از بزرگسالان است و عوارض و پیامد‌های فوری و جدی‌تری دارد.

نویسندگان همچنین عوامل خاصی را شناسایی کرده اند که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را در کودکان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی افزایش می‌دهند:

جنسیت (زنان بیشتر در معرض ابتلاء به دیابت نوع ۲ بودند)، میزان چاقی و میزان چربی و بافت اسکار در کبد.

منبع : سایلنس دیلی

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کبد الکل دیابت کبد چرب غیر الکلی دیابت نوع ۲ دیابت نوع ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند