Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش المعلومه، گردان های حزب الله عراق در بیانیه ای در واکنش به اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد: حقایق جنایت بزرگی که دولت شر یعنی آمریکا علیه فرماندهان پیروزی "شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس" در فرودگاه بغداد مرتکب شد، هر روز روشن تر می شود و حلقه های خیانت و توطئه برخی عناصر کرد و همچنین برخی شخصیت های امنیتی عراق که در راستای منافع آمریکا در داخل فرودگاه مشغول فعالیت هستند و در جنایت های این کشور علیه ملت عراق نیز دست داشته اند را برملا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است:اطلاعاتی که مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین و جنایتکار آمریکا در خصوص جنایت ترور فاش کرد، بیانیه ها و مواضع سابق گردان های حزب الله را تایید می‌کند و نشان می دهد که متهم کردن مدیر و برخی عناصر سازمان اطلاعات عراق به دست داشتن در این جنایت از سوی این گردان ها درست بوده است.

گردان های حزب الله عراق در بیانیه خود آورده است: این رسوایی، دستگاه قضایی شجاع عراق و نمایندگان آزاده مجلس این کشور را در برابر یک مسئولیت مهم قرار می دهد تا در این راستا تحقیقات فراگیر انجام دهند و حلقه های این جنایت و شرکت کنندگان در آن و نقش مزدوران سفارت آمریکا در مدیریت عملیات ترور و جاسوسی علیه ملت قهرمان عراق را شناسایی کند و همه این امور نقض قوانین بین‌المللی به شمار می رود.

این جنبش عراقی همچنین خواستار تحویل جنایتکاران به دادگاه های ویژه به تهمت خیانت بزرگ و نقش مستقیم در اجرای جنایت شد.

بر اساس این گزارش، ائتلاف الفتح عراق نیز روز یکشنبه از گشایش بزرگ ترین پرونده تحقیقاتی در پارلمان عراق در خصوص جنایت فرودگاه بغداد (ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) خبر داد و اعلام کرد که اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا شوکه کننده بود و نشان می دهد که برخی شخصیت های عراقی در این حادثه دست داشته اند.

رفیق الصالحی، نماینده ائتلاف فتح در گفت وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: پمپئو جزئیات مخفیانه و سری درخصوص نفوذ آمریکا در عراق و میزان دخالت در امور داخلی را برملا کرد و ائتلاف الفتح اقدام به گشایش بزرگ ترین پرونده تحقیقاتی پارلمانی از طریق کمیته های متخصص کرده است تا تمام کسانی که در این جنایت دست داشته اند و با سفارت آمریکا در ارتباط بودند به دادگاه ارجاع داده شده و مجازات شوند. این تحقیقات احضار فرماندهان ارشد امنیتی عراقی را شامل می شود تا ابهامات در این خصوص برطرف شود و به طور کامل روشن شود که چه اتفاقی رخ داد و میزان نفوذ آمریکا در دستگاه های امنیتی عراق و همچنین میزان همکاری با آن ها در این جنایت چقدر است.

همچنین صفا الاعسم، مشاور نظامی عراقی در گفت وگو با این خبرگزاری گفت: اظهارات مایک پمپئو در مورد جنایت ترور فرماند هان پیروزی یک "دلیل قاطع" برای دست داشتن افرادی از داخل عراق در این عملیات ترور است و این اظهارات برای مجازات فوری تمامی کسانی که در این جنایت دست داشته اند کافی است.

 احمد الموسوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز اخیرا از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور خواست تا نتیجه تحقیقات در پرونده ترور شهید ابومهدی المهندس و شهید قاسم سلیمانی ارسال شود.

وی گفت: از الکاظمی می خواهیم که نتایج تحقیق در پرونده ترور فرماندهان پیروزی شفاف سازی شود و تاخیر در امر تعجب آور است. اکنون لازم شد که بدون هیچ تعللی طرف های مرتبط با ترور فرماندهان پیروزی افشا شوند و نتایج تحقیقات به پارلمان ارسال شود. دولت الکاظمی موظف است تا گزارشات خود در این خصوص را در سریع ترین زمان ممکن به پارلمان بفرستد و اعلام شود که کدام طرف ها در جنایت فرودگاه بغداد دست داشته اند.

بر اساس این گزارش، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا اخیرا در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه در رابطه با ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی در حمله تروریستی پهپادهای آمریکایی مدعی شد: به ما هشدار می‌دادند که اگر از برجام خارج شویم جنگ می‌شود. به ما هشدار می‌دادند که اگر سفارت‌مان را از تل‌آویو به اورشلیم تغییر دهیم، جنگ می‌شود. هشدار می‌دادند که اگر علیه ژنرال سلیمانی اقدام کنید، جنگ می‌شود. ما نه یکی، نه دوتا بلکه هر سه کار را انجام دادیم و جنگی پیش نیامد.

وی در ادامه ادعا کرد: این به آن دلیل بود که دولت آمریکا به طور واضح آماده دفاع از چیزهایی بود که برای مردم آمریکا مهم تلقی می‌شد. ژنرال سلیمانی در نقشه برای کشتن 500 آمریکایی دیگر دست داشت. ما فرصت جلوگیری از وقوع این نقشه را داشتیم و این کار را انجام دادیم.

این مقام ارشد پیشین آمریکایی که از عاملان اصلی جنایت ترور شهید سلیمانی محسوب می شود، در این رابطه که تصمیم‌گیری برای اقدام علیه سردار سلیمانی به چه میزان طول کشیده بود، گفت: ما برای مدتی بسیار طولانی جهت حفاظت از دارایی‌های‌مان در عراق و آمریکایی‌های داخل سوریه و تمام جهان کار می‌کردیم. ما اقدامات نیروی قدس را زیرنظر داشتیم. این پروژه‌ای بود که ما به طور مداوم در آن دخیل بودیم و فرصتی برای‌مان پیش آمد تا جلوی حمله‌ای آنی علیه دارایی‌ها و منابع آمریکایی و همچنین مردم آمریکا را بگیریم و رئیس‌جمهور تصمیم گرفت تا این کار را انجام دهیم.

منبع: ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: حزب الله عراق ترور سردار سلیمانی وزیر خارجه پیشین دست داشته اند پیشین آمریکا مایک پمپئو حزب الله گردان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

به گزارش همشهری آنلاین، عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است و عراق نیز به ایران نیاز دارد. به همین دلیل، هر دو کشور حساب ویژه‌ای برای توسعه مبادلات باز کرده‌اند و می‌خواهند تا سال ۱۴۰۶، ارزش تجارت دوجانبه را با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۲۰ میلیارد دلار برسانند؛ اما ایران تنها تاجر حاضر در بازار عراق نیست و برای این هدف باید با ترکیه، به‌عنوان قدیمی‌ترین رقیب و حتی چین و عربستان رقابت کند.

البته هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای تجارت ایران و عراق موضوع جدید نیست و در دهه ۹۰ چندین بار بر این هدف‌گذاری تأکید شده است. حتی در سال ۱۳۹۷، که عراق در بحث واردات از ایران، از چین نیز سبقت گرفت و به بزرگ‌ترین مشتری ایران تبدیل شد، گمان می‌شد قبل از سال ۱۴۰۰ رؤیای افزایش تجارت دوجانبه به ۲۰ میلیارد دلار محقق شود؛ اما تحقق این هدف فقط به خرید کالاهای ایرانی از عراق منوط نیست و باید مکانیسم‌های رقابتی در بازار عراق، نیاز این کشور به موازنه تجاری و خنثی کردن تبعات تحریم‌های ظالمانه غربی نیز مدنظر قرار گیرد.

چرا تجارت با عراق مهم است؟

اهمیت عراق برای ایران از چند منظر مطرح است. اول اینکه تجارت با این کشور عمدتاً توسط بازرگانان بخش خصوصی انجام می‌شود و سهم کالاهای ساخته شده و دارای ارزش‌افزوده بالا در آن زیاد است. به همین دلیل است که اهمیت تجارت با عراق، حتی از امارات که ارزش مبادلاتش با ایران به سه برابر عراق می‌رسد، بیشتر است؛ چراکه امارات برای ایران یک پایگاه تجاری است و بنا به شرایط تحریم جایگاه مهمی در تجارت با ایران پیدا کرده است درحالی‌که عراق با مبادلات مستقیم و بدون واسطه به شریک استراتژیک تجارت ایران تبدیل شده است.

بررسی آمارهای تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ حاکی از این است که از بین ۴ شریک اول تجارت خارجی ایران، تراز تجاری کشور بدون نفت، با چین، امارات و ترکیه منفی و با عراق مثبت است. در حقیقت عراق بدون احتساب نفت، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و بخش عمده تجارت ۹.۸ میلیارد دلاری با این کشور ربطی به نفت نداشته است.

نکته دیگر اینکه سهم زیادی از تجارت با عراق، مستقیم یا غیرمستقیم به بنگاه‌های کوچک و متوسط از گلخانه‌ها گرفته تا شرکت‌های تولیدی کوچک اختصاص دارد و تقویت آن به بهبود واقعی وضعیت کسب‌وکارها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ادعای عجیب مقام عراقی | عراق بدهی خود به ایران را با نفت سیاه تسویه می کند

رفع چالش‌های صادرات به عراق

بازار صادراتی ایران در عراق با چند تهدید جدی روبروست. اول تحریم‌های بانکی و اقتصادی غرب و آمریکا. دوم رقیب قدرتمندی مانند ترکیه و سوم، یک‌طرفه بودن تجارت با عراق و بی‌رغبتی آنها برای توسعه مناسبات. در مورد اول، سال‌هاست که بخش خصوصی مسیرهای ابتکاری خود را به راه انداخته اما از اواسط سال گذشته، با دونرخی شدن ارز در عراق، تجارت ایران از مسیر صرافی‌ها با چالش افزایش قیمت تمام‌شده روبه‌رو شد. در آن زمان گرچه برخی فاتحه صادرات به عراق را خواندن اما رایزنی در رأس دولت توانست به عبور تجار از این گردنه سخت کمک کند.

مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با همشهری، گفت: ترکیه قدیمی‌ترین رقیب ایران در بازار عراق است و تحولات مربوط به سهم بازار در رقابت با ترکیه اتفاق جدیدی نیست؛ اما از چندی پیش، مشکلاتی در بازار صادراتی ایران به خاطر اتفاقات ارزی عراق رخ داد که با تدابیر دولت و رایزنی‌های انجام شده به‌تدریج در حال مرتفع شدن است.

ضیغمی تأکید کرد: رسیدگی سریع به حواشی پیش‌آمده برای بازار صادراتی ایران در عراق این مسئله مدنظر رئیس‌جمهوری بود و یک هیات عالی‌رتبه نیز با همراهی وزیر امور خارجه کشورمان طی سفر به عراق با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند و مسئله در حال حل شدن است.

برآورد ضیغمی این است که ایران بازار صادرات عراق را از دست نخواهد دارد و به‌زودی توافق جامع تجاری بین دو کشور با هدف رساندن ارزش تجارت دوجانبه به ۲۰ میلیارد دلار اجرایی خواهد شد که حواشی فعلی را نیز برطرف می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه ترکیه در بازار عراق رقیب ایران بوده و خواهد بود، گفت: «طبیعتاً آنها تلاش خود را برای حضور قوی‌تر در بازار عراق انجام می‌دهند و ما هم برنامه‌ریزی‌های خود را بر مبنای منفعت دوجانبه اجرایی خواهیم کرد.»

در این میان، از سال گذشته، تلاش‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان بخش‌های خصوصی ایران و عراق آغاز شده که هدف آن؛ وارد کردن تجارت ایران و عراق به جاده دوطرفه، و متوازن‌سازی مبادلات دو کشور است. اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌تواند تجارت دو کشور را حتی به بالاتر از ارقامی نظیر ۲۰ میلیارد دلار برساند.

کد خبر 847409 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سازمان توسعه تجارت ایران تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا
  • اسموتریچ خواستار ترور رهبران حماس، نابودی کامل غزه و تحریم دولت رام‌الله شد
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو