Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@09:05:41 GMT

دومین دیوار بزرگ دفاعی جهان در ایران! + عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۰۵۴۱

دومین دیوار بزرگ دفاعی جهان در ایران! + عکس

تاریخچه دیوار گرگان مشخصات دیوار بزرگ گرگان دسترسی به دیوار گرگان

 

تاریخچه دیوار گرگان

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ برای باستان شناسان تشخیص این که قدمت دیوار دفاعی گرگان به چه زمانی بر می‌گردد، مشکل است، زیرا نام مادها، هخامنشی ها، اشکانیان و ساسانیان در میان کتاب‌های کارشناسان به چشم می‌خورد، اما شاید بتوان به طور مبهم تاریخ این دیوار دفاعی را بین سال‌های ۴۲۹ تا ۶۱۵ میلادی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر تاریخ نگاران معتقدند انوشیروان ساسانی این دیوار را بنا نهاده، اما گردیزی (تاریخ نگار ایرانی) در کتاب زین الاخبار آغاز ساخت این بنای تاریخی را به یزدگرد اول و اتمام آن را به انوشیروان نسبت می‌دهد. در برخی از کتاب‌های تاریخی دیگر تعمیر این دیوار را به مازیار فرمانروای طبرستان نیز نسبت می‌دهند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که دیوار گرگان و دیوار چین در یک زمان و برای مقابله با هجوم مهاجمانی از قبایل صحرانورد به نام هپتال‌ها از شمال ساخته شده‌اند.

مشخصات دیوار بزرگ گرگان

این دیوار که از آجر‌های سرخ رنگ ساخته شده، دقیقاً از کناره رود اترک در ساحل کمش تپه و شمال بندر ترکمن آغاز شده و به سمت کوه‌های گلیداغ امتداد یافته است. هرچند که هنوز مکان دقیق پایان یافتن دیوار مشخص نیست، اما پیش‌بینی می‌شود که در حدود رود گرگان یا قله کوه علی آباد پایان یابد. درواقع اولین بار خلبان آمریکایی که در سال ۱۳۱۶ بر فراز گرگان حرکت می‌کرد، با عکس‌های خود از منطقه متوجه شد که چنین دیواری در یک مسیر طولانی از کناره دریای خزر کشیده شده است. همین کشف اولیه بعد‌ها مبنای تحقیقات گسترده باستان‌شناسی شد. جنس دیوار از آجر، سنگ، سرب، آهک و گچ است. هرچند که در بخش‌های مختلف جنس دیوار و نوع ساخت آن کمی باهم متفاوت است. شواهد متعددی از وجود کوره‌های آجرپزی در امتداد دیوار حکایت دارد. این کوره‌ها در عمق زمین و در ابعاد ۸ در ۸ ساخته شده بودند که چند نمونه آن‌ها توسط کارشناسان کشف شده است. محققان دانشگاه ادینبورگ پس از بررسی‌های مختلف اعلام کرده‌اند که احتمالاً بیش از ده‌ها میلیون قطعه آجر بزرگ برای ساخت این دیوار استفاده شده است. وسعت دیوار و شیوه ساخت آن به گونه‌ای بوده است که بیش از ۳۰ هزار سرباز می‌توانستند روی آن مستقر شوند و به نگهبانی از مواضع، در برابر دشمن بپردازند.

دسترسی به دیوار گرگان

اگر می‌خواهید به دیدن این دیوار تاریخی و بلند بروید، ابتدا باید خود را به گرگان و از آن جا به کلاله برسانید و سپس به منطقه پیشکمر یا روستای تمرقره‌قوزی بروید. فاصله این روستا تا گرگان ۹۶ کیلومتر و تا گنبدکاووس ۱۹ کیلومتر است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دیوار گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۰۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، مستندی درباره کوین اسپیسی که خبر ساخته شدن آن نخستین بار سال قبل و پیش از تبرئه شدن او از چندین جرم جنسی در بریتانیا اعلام شد، اکنون کامل شده است.

این مستند یک مجموعه ۲ قسمتی با عنوان «اسپیسی بدون نقاب» است که به سفارش کانال ۴ در سال ۲۰۲۲ ساخته شد و اکنون قرار است در ۶ و ۷ ماه می در بریتانیا پخش شود. این مستند شامل مصاحبه‌هایی با چندین مرد است که در دادگاه بریتانیا حضور نداشتند و برای اولین بار در مورد آنها صحبت می‌شود.

گفته شده این فیلم نگاهی دقیق به مردی است که زمانی یکی از تحسین‌شده‌ترین و مورد احترام‌ترین بازیگران جهان بود. این سریال با مصاحبه‌ها و فیلم‌های آرشیوی که تا به حال دیده نشده، زندگی اسپیسی را از دوران کودکی تا موفقیت اولیه در برادوی و پس از آن تبدیل شدن وی به یک ستاره را بررسی می‌کند و به سقوط چشمگیر وی در بحبوحه اتهام‌های مربوط به رفتار جنسی نامناسب می‌رسد.

«اسپیسی بدون نقاب» به کارگردانی و تهیه کنندگی کاترین هیوود و تهیه کنندگی اجرایی توسط دوروتی برن و مایک لرنر ساخته شده است.

قرارداد چند منطقه‌ای با برادران وارنر دیسکاوری برای توزیع فیلم بسته شده و در آمریکا در مکس، در لهستان، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، آمریکای لاتین، نیوزیلند، دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد، بلژیک، هلند و استرالیا در شبکه های مختلف در دسترس خواهد بود.

تابستان ۲۰۲۳ در دادگاه سلطنتی ساوت‌وارک لندن، اسپیسی از ۹ مورد اتهام تجاوز جنسی و رفتار ناشایست تبرئه شد. این حکم پس از آن داده شد که اسپیسی در یک دعوی مدنی ۴۰ میلیون دلاری که توسط بازیگر آنتونی رپ علیه وی وارد شده بود نیز برنده شد. رپ اسپیسی را به اتهام جنسی در سال ۱۹۸۶ متهم کرد، اما هیات منصفه نیویورک این ادعا را رد کرد.

در واکنش به خبر مستند «اسپیسی بدون نقاب»، یکی از نمایندگان اسپیسی بیانیه‌ای از سوی این بازیگر برای ورایتی ارسال کرد.

در آن وی گفته است: من مفتخرم که در اولین فیلمم با برادران وارنر پس از چندین سال بازی کردم. امیدوارم آکادمی به برخی از بازیگران عالی کمتر شناخته شده توجه کند.

کد خبر 6089640

دیگر خبرها

  • مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • واحد‌های مسکن روستایی ویلایی با ظرفیت‌های مردمی ساخته می‌شوند
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا