Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی که به گفته ایران، قطار مذاکرات وین به رغم بدعهدی آمریکا از ریل خارج نشده است اما قانونگذاران کنگره آمریکا، توافق با ایران را «بعید» می‌دانند.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، امروز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بورل مبنی بر این‌که برای رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌وگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود و همچنین اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال هاست برای همه روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی این اظهارات برخی مقامات آمریکا را می‌شنوید که می‌خواهند خطای دولت ترامپ را جبران و کنشگر مسؤولی باشند و رفتارهای قانون گریزانه دولت ترامپ را در رفتار آنها می‌بینیند بیانگر این ضرب المثل است که قسم حضرت عباس را قبول کرد یا دم خروس را. دولت آمریکا بی اعتمادی جامعه جهانی را نسبت به خود باعث شده و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.
وی درباره مذاکرات وین گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار همچنان از ریل خود خارج نشده و به رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا. در این نقطه هستیم چون آمریکا از برجام یک طرفه و غیرقانونی خارج و فشار حداکثری را اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه اظهار داشت: قبل از اجلاس حکام و صدور قطعنامه ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و تطویل و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران را منتقل کردیم و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد و با این برداشت غلط و توهم که اهرم سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. الان مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سوء محاسبه داشتند و پاسخ آنها داده شد مسیر را از طریق بورل دنبال می‌کنیم.
وی همچنین گفت: اگر آمریکا بپذیرد براساس تعهداتش ذیل برجام باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که چرا ایران اینقدر فرصت به آمریکا می‌دهد؟ اظهار داشت: آمریکا بیش از حد ممکن از این ابزار تحریم در نظام بین‌الملل استفاده کرده و برخی از تحریم‌های آنها شوخی است. رفتار آمریکا در بازگشت به تعهداتش مهم است. هر یک تحریمی که آمریکا اضافه می‌کند هر چقدر شکلی، کار خودش را سخت می‌کند. عناصری در داخل آمریکا و دولت آمریکا و کاخ سفید کمر همت بسته‌اند که میراث ترامپ را حفظ کنند. قطعا نمی‌توانند میراث ترامپ را حفظ کنند و خواستار مذاکره شوند.

همه عناصر لازم برای احیای برجام در دسترس است
سه روز پیش هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، عناصر لازم برای تحقق توافق را در دسترس عنوان کرد و خواستار تعجیل در تصمیم گیری در این مورد شد.
جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئو کنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین گفت: من با همه طرف ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.
وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری نقش سازمان ملل و اتحادیه اروپا در گسترش همکاری جهانی خاطرنشان کرد: لازم است با کشورهایی که با ما اختلاف دارند هم همکاری کنیم.

طرف‌های غربی به دنبال جمَع‌بندی گفت‌وگوها هستند
رئیس هیات روسیه در مذاکرات وین، قطعنامه ضد ایرانی سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اشتباه محاسباتی دانست اما مدعی شد که طرف‌های غربی همچنان به دنبال جمَع‌بندی گفت‌وگوها هستند.
میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت؛ قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط تروئیکا و ایالات متحده ارائه شد، دلایل (کافی) را برای این باور فراهم می‌کند که آنها تلاش کردند مذاکرات وین در مورد برجام را از مسیر خارج کنند.
وی مدعی شد: اما به نظر من این یک اشتباه محاسباتی راهبردی غیرعمد بود و این کشورها همچنان به دنبال نهایی کردن موفقیت آمیز مذاکرات وین هستند.

قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را «بعید» می‌دانند
وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است.
هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».
در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده است: «سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند».
هیل در گزارش خود نوشت: «قانون‌گذاران می‌گویند دولت (جو بایدن) پیشنهادی روی میز دارد اما ایران تمایل چندانی برای استقرار مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از خود نشان نمی‌دهد، برنامه‌ای که محدودیت‌های قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌ها اعمال می‌کند».
این رسانه آمریکایی ادامه داد: « ترامپ رئیس‌جمهور سابق به طور یکجانبه ایالات متحده را از توافق سال 2015 خارج کرد؛ توافقی که یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی اوباما رئیس‌جمهور اسبق بود».
هیل در ادامه روایت خود، به تکرار ادعاها درباره آمادگی آمریکا برای توافق با ایران پرداخت اما اشاره‌ای به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران شامل تداوم کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران در دولت بایدن نکرد.
در گزارش این وبگاه آمده است: «مقامات بایدن در ماه ژانویه گفتند که در آستانه احیای توافق (برجام) هستند اما در آن زمان هشدار دادند که پذیرش آن به عهده تهران است. با گذشت چهار ماه، ایران هنوز هیچ علاقه‌ جدی به پذیرش پیشنهاد ایالات متحده و متحدان اروپایی این کشور نشان نداده است، که این بدان معنا است که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد».
«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با وبگاه هیل گفت: «من خوشبین نیستم که چنین توافقی انجام شود. دولت (بایدن) معتقد است که از نظر استراتژیک منطقی است که این پیشنهاد را روی میز نگه داریم اما از نظر من این مسیر مسیر رو به جلو نیست. این دیدگاه من است».
این سناتور ارشد ایالت نیوجرسی که در زمان دولت اوباما هم مخالف توافق هسته‌ای برجام بود و در دولت بایدن هم با این توافق مخالف است، در گفت‌و‌گو با هیل ادعا کرد: «من فکر می‌کنم در داخل ایران هم (درباره توافق برجام) درگیری وجود دارد، بنابراین هیچ مسیر روشنی وجود ندارد».
در ادامه گزارش هیل آمده است: «یک سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی که در جلسه توجیهی روز چهارشنبه دولت (بایدن) درباره مذاکرات شرکت کرد، گفت که چشم انداز توافق، "دلگرم کننده" نیست».
«جیمز ریش» سناتور ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادعا کرد که از زمان آغاز مذاکرات دولت بایدن درباره برجام او هیچ اطلاعی درباره این گفت‌و‌گوها نداشت اما حالا در جریان جزئیات آن قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: «من می‌دانم که مذاکرات در چه وضعیتی است و باید به اتمام می‌رسید. آنها (دولت بایدن) به ما قول دادند که اگر توافقی صورت نگیرد، در ماه فوریه (مذاکرات) به پایان می‌رسد».
در ادامه گزارش هیل، بار دیگر ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی درباره درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم تکرار شده و این درخواست را یکی از موانع حصول توافق نام برده است.
این رسانه آمریکایی مدعی شد: «یکی از سناتورهایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که ایران با درخواست از دولت (بایدن) برای برداشتن نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی به عنوان بخشی از هرگونه توافق هسته‌ای جدید، "خواسته غیرمنطقی" مطرح می‌کند.
این قانونگذار درباره درخواست ایران گفت: «احتمال اینکه آنها بدون دست کشیدن از آن به یک توافق دست یابند ناچیز است».

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذاکرات وین سخنگوی وزارت ایالات متحده سیاست خارجی مذاکرات وین دولت بایدن هسته ای طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در مورد خنثی سازی تحریم ها از طریق فروش بی سابقه نفت خام با کمک دیپلماسی فعال انرژی به خبرنگار قدس گفت: ایران با افزایش صادرات نفت خام خود به سطوح بی سابقه در 6 سال گذشته و جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود، با موفقیت تاثیر تحریم ها را خنثی کرده است. ایران طی سال‌ها با تحریم‌های متعددی به‌ویژه صادرات نفت خود مواجه بوده است که توانایی این کشور را برای فروش نفت خام خود در بازار بین‌المللی محدود کرده است. با این حال، ایران در سال‌های اخیر توانسته است با اعمال سیاست‌های جدید و نوین در بخش نفت و گاز بر این چالش‌ها فائق آید.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی نفت ایران، متنوع‌سازی پایگاه مشتریان آن است. ایران فعالانه به دنبال بازارهای جدید برای نفت خام خود بوده است و وابستگی خود را به خریداران سنتی کاهش داده است. ایران با کاوش در بازارهای جدید و ایجاد مشارکت های بلندمدت با خریداران، توانسته صادرات نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این رویکرد به ایران کمک کرده تا به درآمد سالانه 35 میلیارد دلاری برسد که بالاترین میزان در 6 سال گذشته است. علاوه بر این ایران با جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه میادین و زیرساخت های نفتی خود توانسته ظرفیت تولید نفت خود را افزایش داده تا بتواند تقاضای فزاینده نفت خام خود را در بازار بین المللی برآورده کند. این امر نه تنها حجم صادرات ایران را افزایش داده است، بلکه کیفیت و رقابت پذیری فرآورده های نفتی این کشور را نیز افزایش داده است.

محمودیان با اشاره به جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم ها گفت: ایران علاوه بر بازاریابی موفق نفت ایران، به نقاط عطف قابل توجهی در جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود نیز دست یافته است. علیرغم تحریم های اعمال شده بر این کشور، ایران موفق به جذب سطوح بی سابقه ای از سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خود به ویژه در صنعت نفت و گاز شده است. در سال گذشته، بخش نفت و گاز کانون اصلی سرمایه گذاری خارجی بود که مجموع آن به 5.5 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در سال های اخیر است. روند صعودی سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را می توان ناشی از تلاش دولت برای ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی دانست. دولت سیزدهم سیاست‌هایی را برای ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های خارجی در بخش انرژی اجرا کرده است. ایران با ارائه شرایط جذابی مانند معافیت های مالیاتی، اجاره زمین با یارانه و روش های تایید ساده، توانسته طیف متنوعی از سرمایه گذاران را از سراسر جهان جذب کند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: علاوه بر این، ایران در راستای توسعه مشارکت های استراتژیک با شرکت های خارجی برای استفاده از تخصص و منابع آنها در صنعت نفت و گاز کار کرده است. ایران با همکاری شرکت‌های بین‌المللی توانسته است به فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های نوآورانه برای ارتقای توان و کارایی تولید خود دست یابد. این امر نه تنها از نظر افزایش تولید نفت و گاز به نفع ایران بوده است، بلکه به رشد و توسعه کلی بازار انرژی این کشور نیز کمک کرده است.

وی افزود: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم، تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها را با رسیدن به سقف‌های فروش روزانه نفت خام در 6 سال گذشته و شکستن رکوردها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود با موفقیت به سرانجام رسانده است. ایران از طریق استراتژی‌های بازاریابی موثر، تنوع بخشی به مشتریان و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن و در نتیجه تمرکز بر بازطراحی تجارت انرژی کشور، فروش نفت خود را به زمان برجام برساند م درآمد ارزی را نیز حدود دو برابر کند. رکوردشکنی های ایران در فروش نفت خام و سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز پیامدهای مهمی برای آینده بازار انرژی کشور دارد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم