Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید محمد‌نژاد در خصوص وضعیت بازار مرغ گفت: از زمانی که قیمت مرغ اوج گرفت، در روز‌های اول خرید مرغ در استان اصفهان با کاهش چشمگیری مواجه شد و به نظر می‌رسید تنها حدود ۱۰ درصد از مردم خریدار مرغ بودند.

اگر قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب سقوط کرده به چند دلیل است از جمله، بسیاری از مردم قبل از حذف ارز ترجیحی، مرغ مورد نیاز خود را با قیمت قبلی یعنی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری کرده بودند و بعد از افزایش قیمت احتیاج به خرید مرغ نداشتند که همین مسئله دلیلی برای کاهش تقاضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته او در اوایل خرداد، چون مردم توان خرید مرغ نداشتند، تقاضا کم شد و برخی از واحد‌های صنفی مجبور به فروش مرغ با قیمت کمتر از نرخ مصوب شدند و قیمت هر کیلوگرم مرغ تا ۴۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کرد.

تا یک ماه گذشته برخی از فروشگاه‌های استان اصفهان فقط یک روز در هفته، بار سفارش می‌دادند و برخی از واحد‌های مرغ فروشی که هر روز ۲۰۰ کیلوگرم بار سفارش می‌دادند، در اوایل خرداد یک روز در میان فقط ۵۰ کیلوگرم سفارش می‌دادند، اما اکنون واحد‌های مرغ فروشی هر روز البته به مقدار کم بار سفارش می‌دهند و فروشگاه‌ها سفارش مرغ شان یک روز درمیان شده است.

به گفته محمد نژاد پیش بینی می‌شود به تدریج از تلاطم قیمت‌ها و رکود خرید در بازار مرغ کاسته شود و بازار به روال سابق بازگردد. حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه ها، افزایش یارانه‌ها اقدام درستی بود، اما باید هم به مردم بهتر اطلاع رسانی می‌شد هم قیمت‌ها به تدریج افزایش پیدا می‌کرد تا بازار دچار تنش نشود، البته که یارانه باید به همه مردم تعلق بگیرد.

برخی از واحد‌های صنفی مرغ فروشی اصفهان هم اکنون بار خود را از استان‌های شمالی یا لرستان که قیمت مرغ در آن‌ها کمتر از اصفهان است می‌آورند. البته مرغی که در استان خریداری نمی‌شود به کشور‌های دیگر صادر نخواهد شد بلکه شرکت پشتیبانی دام و طیور، این محصول مازاد را منجمد می‌کند.

او می‌گوید: در ماه گذشته، هر کیلوگرم مرغ ۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان به کشتارگاه، ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان به واحد‌های صنفی و ۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسید، اما درحال حاضر هر کیلوگرم مرغ ۲۸ هزار تومان به کشتارگاه، ۴۰هزار و ۶۰۰ تومان به واحد‌های صنفی و ۴۳ هزار و ۵۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بعد از افزایش قیمت مرغ نه تنها هیچ تخلفی از واحد‌های صنفی مشاهده نشده بلکه خیلی از آن‌ها مرغ را با قیمت کمتر از نرخ مصوب به فروش رسانده اند.

نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان در رابطه با آینده بازار مرغ گفت: افزایش یا کاهش قیمت مرغ فعلا مشخص نیست و قیمت‌ها بستگی به اوضاع و احوال بازار دارد، اما به نظر می‌رسد تا اواسط تیر قیمت‌ها تغییر نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مرغ واحدهای صنفی ارزترجیحی کیلوگرم مرغ واحد های صنفی قیمت مرغ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم پیش‌نگر در سراشیبی

 امتداد - تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه به ۲۳.۸درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۰.۷واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه گذشته است. وضعیت تورم تولیدکننده که به‌عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود، نشان از روند کاهشی ولی کند انتظارات تورمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه به ۲۳.۸درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۰.۷واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه گذشته است. وضعیت تورم تولیدکننده که به‌عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود، نشان از روند کاهشی ولی کند انتظارات تورمی دارد.

علیرضا کتانی:  بانک مرکزی به تازگی آمارهای تورم تولیدکننده را به‌روزرسانی کرده است. طبق این آمارها، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه به ۲۳٫۸درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۰٫۷واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه گذشته دارد.  تورم ماهانه تولیدکننده نیز در فروردین‌ماه طبق آمارهای اعلامی برابر با ۱٫۳درصد است. روند کاهشی تورم تولیدکننده پس از عبور از قله ۱۰۳٫۱درصدی این متغیر در اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ آغاز شد و تا فروردین‌ماه امسال ادامه داشته است. وضعیت تورم تولیدکننده که به‌عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود، نشان از روند کاهشی ولی کند انتظارات تورمی دارد.

تورم فروردین‌ماه

طبق اعلام بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه۱۴۰۳ برابر با ۲۳٫۸درصد شده است. همچنین تورم سالانه تولیدکننده نسبت به ۱۲ماه مشابه سال پیش از آن برابر با ۳۱٫۲درصد بوده است. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که تورم ماهانه تولیدکننده برابر با ۱٫۳درصد بوده است. مقایسه تورم نقطه به نقطه تولیدکننده فروردین‌ماه۱۴۰۳ با ماه پیشین نشانگر کاهش ۰٫۷واحد درصدی این متغیر در این ماه نسبت به ماه قبل دارد. مدتی پیش بود که مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده فروردین‌ماه۱۴۰۳ را نیز اعلام کرد. طبق آمارهای مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه فروردین ماه برابر با ۳۰٫۹درصد بوده است که حاکی از کاهش ۱٫۳ واحددرصدی این متغیر در مقایسه با ماه قبل دارد. بررسی این دو آمار نشانگر این است که تورم مصرف‌کننده نیز همگام با تورم تولیدکننده در حال کاهش است.

بررسی روند بلندمدت تورم

از زمان آغاز اجرای طرح کنترل ترازنامه‌ای در سال۱۴۰۰، نرخ رشد نقطه به نقطه سطح عمومی قیمت‌های تولیدکننده به تدریج از قله ۱۰۳٫۱درصدی عبور کرد و روندی کاهشی به خود گرفت. این کاهش تا رسیدن تورم نقطه به نقطه تولید به ۲۳٫۸درصد در فروردین۱۴۰۳ ادامه یافت. به نظر می‌رسد نقطه اوج این روند که در اردیبهشت۱۴۰۰ رخ داده بود به سبب اثرپذیری شدید تورم تولید از نرخ ارز اتفاق افتاده است. با این حال پس از اجرای طرح کنترل ترازنامه‌ای و بروز روند کاهشی رشد نقدینگی نرخ تورم تولید نیز روندی کاهشی را به خود گرفت. در کنار این امر، ثبات نسبی نرخ رشد ارز را نیز باید یکی از عوامل موثر بر کنترل تورم تولید دانست. تورم مصرف‌کننده نیز روندی مشابه را از زمان اجرای کنترل ترازنامه‌ای طی کرد.  با این حال از خردادماه۱۴۰۱ و با اعلام حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از بسیاری از کالاها تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده با جهش مواجه شد و در سطح بالاتر از ۴۰درصد ایستاد.

روند افزایشی نرخ رشد نقطه به نقطه سطح عمومی قیمت‌های مصرف‌کننده تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ادامه یافت و در این ماه با رسیدن نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۵٫۵درصد این متغیر در قله دست‌کم ۱۲ساله خود ایستاد. پس از عبور از قله اردیبهشت‌ماه، با توجه به ثبات نسبی نرخ رشد ارز و کاهش نرخ رشد نقدینگی، روند نزولی تورم مصرف‌کننده نیز بار دیگر آغاز شد. روند نزولی نرخ تورم مصرف‌کننده تا فروردین‌ماه امسال نیز ادامه یافت و در این ماه به ۳۰٫۹درصد رسید. این رقم پایین‌ترین نرخ تورم مصرف‌کننده از مردادماه۱۳۹۹ محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در کف ۴۵ماهه خود قرار گرفته است. نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده نیز در فروردین ماه امسال به ۲۳٫۸درصد رسیده است که پایین‌ترین نرخ رشد نقطه به نقطه سطح عمومی قیمت‌ها از خردادماه۱۳۹۹ محسوب می‌شود. به این ترتیب تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در کف ۴۷ماهه خود قرار گرفته است.

  اهمیت تورم تولیدکننده

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) شاخص قیمتی است که میانگین تغییرات قیمت‌های دریافتی تولیدکنندگان داخلی را برای تولیدشان اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص گاهی به نام شاخص قیمت عمده‌فروشی نیز شناخته می‌شود. این شاخص از اهمیت خاصی در نشان دادن هزینه‌های اثرگذار بر بخش عرضه بازار دارد. با این حال اهمیت آن با کاهش مداوم کالاهای تولیدی به‌عنوان سهمی از هزینه‌ها در اقتصاد کاهش می‌یابد. این شاخص همچنین به‌عنوان نمایانگر انتظارات تورمی شناخته می‌شود. فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه روند طی‌شده در این تورم با مدتی تاخیر در تورم مصرف‌کننده نیز طی می‌شود و به همین خاطر این تورم به تورم پیش‌نگر معروف است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن