Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رحیمی گفت: زندانی شدن سرپرست خانواده زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی فراوانی برای اعضای خانواده زندانیان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، محمد رحیمی کارشناس علوم تربیتی و آسیب شناس مسائل اجتماعی بیان کرد: محیط خانواده یکی از حساسترین و مهمترین کانونهای هویت یابی محسوب میشود چرا که  خمیر مایه اصلی شخصیت متعادل یا متزلزل و آسیب پذیر فرزندان در کانون خانواده و در سایه تعامل مطلوب با والدین شکل می‌گیرد و امروزه درسطح جهان، والدین میلیونها کودک، در زندان بسر میبرند و هزاران نفر از آنها دچار آسیب های عاطفی، اقتصادی و آموزشی ناشی از عدم حضور والدین خود میشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: زندانی شدن سرپرست خانواده زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی فراوانی برای اعضای خانواده زندانیان است و خانواده‌های زندانیان آسیب‌پذیر‌ترین قشر جامعه هستند چراکه هیچ تکیه‌گاه و متولی ندارند، در حالی که آنها تقصیری‌ در اتفاقی که افتاده ندارند، اما رنج‌های این اتفاق، آسیب‌های گوناگون فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی را بر آنها تحمیل می‌کند.
 
رحیمی خاطرنشان کرد: این خانواده‌ها در معرض نگاه سنگین جامعه، آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... هستند، مشکلاتی که اگر حل نشوند، شاید نقطه آغازی چرخه تکرار آسیب در جامعه خواهد بود، در صورت عدم‌ حمایت از این خانواده‌ها شاهد رشد چشمگیر طلاق همسران زندانیان، ترک تحصیل فرزندان، ناهنجاری‌های اجتماعی و روانی، گرایش اعضای خانواده به مشاغل کاذب و تکدی‌گری خواهیم بود .

این کارشناس با تاکید بر سلامت روان خانواده زندانیان گفت: اگر سلامت روان در یک خانواده زندانی اصلاح شود مشکل معیشت هم حل می شود و این یک رابطه علت و معلولی است و  گاهی آسیب اجتماعی علت زندانی شدن فرد شده و گاهی هم زندانی شدن فرد، عامل آسیب اجتماعی می شود، حتی موقعیت جغرافیایی هم در این مهم تاثیرگذار است.و تحقیقات نشان داده که موقعیت جغرافیایی و محل سکونت در افسردگی، اضطراب، خشونت و مشکلات روان‌پزشکی بسیار تاثیر گذاشته و حتی در وقوع جرم هم موثر است
 
وی با تاکید براین مطلب که آسیب‌های اجتماعی در کمین خانواده زندانیان است، افزود: مجازات زندان اگر چه به عنوان یک راهکار برای اصلاح، درمان، پیشگیری و رعایت عدالت در جامعه در مواجهه با قانون‌شکنان و مجرمان پذیرفته شده است اما آسیب‌های ناشی از آن، خانواده زندانی را در ردیف قربانیان واقعی جرم قرار می‌دهد و زندانی شدن یک پدر یا مادر تبعات منفی زیادی در پی دارد.

محمد رحیمی تصریح کرد: خانواده‌هایی که یکی از والدین آن‌ها در زندان به سر می‌برند، دچار نابسامانی می‌شوند و خانواده‌های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارند، طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که حدود ۵۰ درصد چنین کودکانی از زندان و بزهکاری سر درمی آورند و زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء پیش  بر روی فرزندان، متوجه همسر زندانی نیز می‌شود، به خصوص در مواردی که حبس طولانی باشد، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی که نسبت به خانواده زندانیان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با زندانی شدن یک نفر، خانواده وی بیش از خود او در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و در شرایطی که نان‌آور خانواده در زندان محبوس می‌شود حمایت از خانواده زندانیان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: نوجوان یا جوانی که در کنار بحران هویت یابی و بلوغ جنسی از محبت و حضور یکی از والدین به علت زندانی شدن او محروم است و همواره در درون خود احساس سرشکستگی و ذلت و حقارت می کند برای بیان اعتراض خود به این شرایط ممکن است به چیزی متوسل شود و از لحاظ پذیرش اجتماعی در بین همسالان هم مدرسه ای خود و دیگر موقعیت ها، با مشکلات فراوانی روبرو است و همواره احساس های منفی را با خود حمل می کند.

وی با بیان اینکه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی خانواده زندانیان باید اقداماتی صورت بگیرد، عنوان کرد: برای خانواده زندانیان کلاس‌های مختلف فرهنگی و آموزشی ،آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی، پیشگیری از طلاق، پیشگیری از اعتیاد فرزندان زندانیان، کلاس‌های فنی و حرفه‌ای، مشاوره‌های روانشناسی و خدمات مختلفی در حوزه‌های کاهش آسیب طراحی و به‌صورت گروهی و انفرادی برنامه ریزی و  ارائه شود.

رحیمی بیان کرد:دانشمندان و محققان تاکید دارند که " محکومیت والدین یک عامل ریسک قوی (و دلایل ممکن)برای گستره‌ای از پیامدهای زیان‌آور برای کودکان، از جمله رفتار ضد اجتماعی، ارتکاب جرم، مشکلات سلامتی ذهنی، مصرف مواد مخدر، شکست در مدرسه و بیکاری است و آسیب‌های ناشی از جدایی والدین، کودکانی که از جنایت پدر و مادرشان آگاه شده‌اند، فقر خانواده ناشی از زندانی کردن والدین باقی مانده، ننگ، و فشارهای دخیل در حفظ ارتباط با والدین زندانی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خانواده زندانیان آسیب های اجتماعی خانواده زندانی زندانی شدن خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۱۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، شهرام صیادی با بیان اینکه توجه به سلامت روان خانواده هم اندازه سلامت جسمانی مهم است گفت: در سال گذشته به همت روانشناسان مراکز بهداشتی استان بیش از ۵۱ هزار بیمار دارای اختلالات روانپزشکی و بیش از ۲۲ هزار نفر در سو مصرف مواد مخدر و بیش از ۷ هزار مورد خشونت خانگی شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفتند.  صیادی گفت: البرز نشینان می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین پایگاه بهداشتی محل سکونت خود از خدمات رایگان سلامت روان و روانشناسی در حوزه‌های مختلف اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب، فرزند پروری، خانواده، روابط اجتماعی، تحصیلی، خشونت‌های خانگی، اعتیاد بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • زندانی جرایم غیرعمد با حمایت دادستان اردبیل آزاد شد
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند