Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:00:23 GMT

آشنایی با قطعات سختی‌گیر رزینی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۲۸۷۹

آشنایی با قطعات سختی‌گیر رزینی

سختی‌گیر رزینی آب معمولا از جنس ورق‌های فولادی یا FRP هستند. در بستر سختی گیرهای رزینی از رزین کاتیونی قوی که در سیکل سدیم فعالیت می‌کند بهره می‌برند. سختی‌گیر رزینی با حذف سختی آب شامل یون‌های کلسیم و منیزیم، بخشی مهم در تاسیسات تصفیه آب صنعتی و خانگی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مخزن سازه، دستگاه سختی‌گیر رزینی برای حذف سختی از آب طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستگاه برای انجام درست وظیفه خود باید تجهیزات مخصوصی داشته باشد که در زیر به توضیح مختصری از اجزای آن پرداخته‌ایم.  

ساختمان سختی‌گیر رزینی

سختی‌گیرهای رزینی از جنس فایبرگلاس و فلزی ساخته می‌شوند. کلیه سطوح داخلی پس از سندبلاست با لایه رنگ ابوکسی پوشش داده شده است. اجزای سختی‌گیر رزینی از جنس پلی اتیلن ارائه می‌گردد. آب ورودی توسط نازل‌های آب‌پخش‌کن در قسمت بالایی به صورت یکنواخت روی سطح رزین پاشیده می‌شود و آب نرم از قسمت تحتانی، توسط نازل‌های آب جمع کن که روی عدسی دوبل تعبیه شده جمع‌آوری می‌گردد. برای آن که نازل‌ها در برابر خوردگی و شکنندگی مقاوم باشند، جنس آن‌ها پلاستیکی یا فلزی می‌باشد. سطح بین نازل‌ها و بستر رزین با ارتفاع مناسب توسط سیلیس با دانه بندی متوسط پوسیده می‌شود، تا از عبور رزین از نازل‌ها جلوگیری شود.

سختی‌گیر رزینی از چه اجزایی تشکیل شده است؟ مخزن سختی‌گیر رزین سختی‌گیر مخزن نمک نمک سختی‌گیر نازل شیر سختی‌گیر گیج فشار سیلیس مخزن رزین سختی‌گیر

سختی‌گیر رزینی دستگاهی جهت نرم کردن آب سخت است که دارای ستون رزین از نوع رزین کاتیونی پرولایت c100 می‌باشد، اما برای سختی‌گیری می‌توان از رزین‌های دیگری نیز استفاده کرد، مخزن سختی گیر می‌تواند از نوع فلزی فولادی و گالوانیزه سرد و گرم و یا از نوع frp فایبرگلاس باشد که در هر صورت به نرم کردن آب می‌پردازد.

رزین سختی‌گیر

رزین سخت‌گیر به صورت تبادل یونی، یون‌های سختی آور را از آب حذف می‌کند. رزین سختی‌گیر از نوع رزین کاتیونی قوی است . رزین‌ها سه دسته کلی دارند:

رزین‌های آنیونی رزین‌های کاتیونی رزین‌های میکس بد رزین آنیونی

رزین آنیونی که برای حذف آنیون‌ها به روش تبادل یونی ساخته شده‌اند معمولا در صنایعی که به آب بسیار خالص نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرند. رزین‌های آنیونی را به دو دسته رزین‌های آنیونی قوی و رزین‌های آنیونی ضعیف تقسیم می‌کنند که این معیار بر حسب قدرت حذف آنیون است.

رزین کاتیونی

رزین‌های کاتیونی وظیفه حذف کاتیون‌ها را بر عهده دارند. این رزین‌ها با جایگزینی یون کاتیون زدایی را به انجام می‌رسانند. رزین‌های تبادل یون سختی‌گیر انواع مدل‌های مختلف دارند که در بخش انواع رزین تبادل یون موجود می‌باشد مارک‌های پرولایت و پترولایت و انبرلایت که از نوع قوی و ضعیف و آنیونی و کاتیونی متفاوت می‌باشند. رزین‌های کاتیونی به دو دسته رزین کاتیونی قوی و رزین کاتیونی ضعیف تقسیم می‌شوند.

شیر سختی‌گیر

شیرهای سختی‌گیر بر حسب نوع مخزن انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال برای سختی گیرهای FRP از شیرهای نیمه اتوماتیک و اتوماتیک و برای مخازن فلزی از شیرهای سلوولو استفاده می‌کنند.

مخزن نمک

نمک از موارد مصرفی در سختی‌گیر است که برای شستشو و بک واش رزین سختی‌گیر از آن استفاده می‌شود. این نمک‌ها در مخزن قرار می‌گیرند و با آب حل شده و محلول آب نمک غلیظ از طریق شیر چند راهه وارد مخزن اصلی رزین می‌شود و هر چند وقت یک بار با این کار رزین‌ها احیا شده و دوباره به ظرفیت اولیه سختی‌گیری خود باز می‌گردند.

مشخصات فنی سختی‌گیر رزینی مخزن دستگاه سختی‌گیر ساخته شده از ورق کربن استیل مطابق استاندارد با دریچه‌های بازدید می‌باشد. دارای سیستم‌های پخش‌کننده و جمع‌آوری آب همراه با نازل‌های مخصوص دارای یک لایه شن سیلیس دانه‌بندی شده ضخامت ورق به نحوی انتخاب می‌شود که ستون سختی گیر تا 7 بار فشار را تحمل کند. پوشش داخلی دستگاه از دو لایه رنگ اپوکسی و سطح خارجی آن با ضد زنگ و رنگ روغن مناسب پوشانده می‌شود. آب پخش کن‌ها و آب جمع کن‌های دستگاه از جنس P.V.C می‌باشد. هر دستگاه سختی‌گیر مجهز به مانومتر و شیر تخلیه هوا می‌باشد. رزین‌های کاتیونی دستگاه سختی‌گیر دارای ظرفیت بالایی می‌باشند. هر دستگاه سختی گیر، دارای مخزن تهیه آب نمک و لوله کشی متناسب می‌باشد. ساختار و طراحی سختی‌گیر رزینی

ظرفیت سختی‌گیر بر اساس دبی آب مورد نیاز، سختی آب، ساعت کاری و … محاسبه می‌گردد و بعد از آن طراحی سختی‌گیر با انتخاب نوع جنس بدنه، نوع شیر سختی‌گیر، مقدار رزین و نمک انجام می‌شود. واحد محاسباتی ظرفیت دستگاه سختی‌گیر، گرین می‌باشد. واحد سختی در کشور آمریکا گرین در گالن (gpm) است که هر یک gpm نشان دهنده وجود یک گرین (64.8 میلی گرم) کربنات کلسیم در یک گالن (3.87 لیتر) آب است. بنابراین سختی‌گیر 50.000 گرین می‌تواند 50.000 گالن آب با سختی 1gpm  را تعویض یون کند و سپس باید وارد سیکل احیا شود.

با محاسبه ظرفیت سختی‌گیر، مقدار رزین مورد نیاز و سپس مخزن استاندارد تعیین می‌شود و سایز شیر کنترلی بر اساس دبی آب مورد نیاز و ظرفیت سختی گیر آب کشاورزی در نظر گرفته می‌شود. انتخاب نوع رزین و نوع شیر کنترلی (دستی، اتوماتیک) بر اساس شرایط پروژه و در خواست مصرف کننده می‌باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سختی گیر رزینی دستگاه سختی گیر سختی گیر رزینی سختی گیر رزین رزین سختی گیر نازل ها رزین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

به گزارش «تابناک» به نقل از زومیت، شرکت تحلیل داده‌‌ی گلس‌نود (Glassnode) در جدیدترین گزارش هفتگی خود به بررسی تأثیر هاوینگ بر دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته است. هاوینگ به رویداد دوره‌ای بلاک چین بیت کوین گفته می‌شود که در آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید به نصف کاهش پیدا می‌کند.

هاوینگ تقریباً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و آخرین مورد آن چند روز پیش اتفاق افتاد. این چهارمین هاوینگ بیت کوین بود و پاداش استخراج بلاک را از ۶٫۲۵ بیت کوین به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش داد.

پاداش‌هایی که ماینرها برای ساخت بلاک‌های شبکه دریافت می‌کنند، تنها راه برای تولید بیشتر این ارز دیجیتال هستند. یکی از ویژگی‌های شبکه این است که فارغ از شرایط حاکم بر استخراج، این پاداش‌ها با نرخی تقریباً ثابت توزیع می‌شوند. این امر به‌لطف مفهومی به نام سختی (Difficulty) در بلاک چین امکان‌پذیر شده است و شبکه ازطریق این مفهوم، میزان سختی استخراج را برای ماینرها تنظیم می‌کند.

زمانی‌که ماینرها قدرت محاسباتی بیشتری به شبکه تزریق می‌کنند، سرعت عملکردشان بالا می‌رود و بلاک‌های بیشتری استخراج می‌کنند. از آنجاکه پاداش‌ها باید با نرخ ثابت توزیع شوند، هنگام تنظیم بعدی سختیِ شبکه، این مقدار افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب سرعت ماینرها به سطح مطلوب بازمی‌گردد.

یکی از پیامدهای سختی شبکه، رشد تقریباً ثابت عرضه‌ی بیت کوین بین رویدادهای هاوینگ است. نمودار بالا نشان می‌دهد عرضه‌ی بیت کوین در طول تاریخ چگونه تغییر کرده است. از آنجاکه عرضه‌ی بین هاوینگ‌ها تقریباً ثابت است، نرخ تورم پادشاه رمزارزها در این بازه‌ها بدون‌تغییر باقی می‌ماند. به همین ترتیب، نرخ تورم در رویدادهای هاوینگ، همگام با عرضه، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

 نمودار بالا مقایسه‌ای از نرخ تورم بیت کوین را در مقابل طلا درطول سال‌های اخیر نشان می‌دهد

بدیهی است که آنچه توصیف شد، در هاوینگ اخیر نیز رخ داد و نرخ تورم بیت کوین بار دیگر کاهش یافت. در دوره‌ی گذشته، نرخ تورم سالانه‌ی بیت کوین حدود ۱٫۷ درصد بود و در دوره‌ی جدید به ۰٫۸۵ درصد رسیده است.

به‌لطف تغییرات اعمال‌شده در سختی شبکه‌ی بیت کوین، این رمزارز موفق شد درمقایسه‌با طلا رکورد جدیدی ثبت کند. طبق داده‌های گلس‌نود، برای اولین‌بار در تاریخ، نرخ انتشار پایدار بیت کوین (۰٫۸۳ درصد) از طلا (حدود ۲٫۳ درصد) پایین‌تر آمده که این رویداد، نشان‌دهنده‌ی انتقال تاریخیِ عنوان «کمیاب‌ترین دارایی» به بیت کوین است.

این مقاله حاوی توصیه‌ی اقتصادی نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌‌‌ وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت آن را بر‌‌عهده بگیرد.

دیگر خبرها

  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • ستاره میلان: از شدت سختی بازی‌های سری A شگفت‌زده شدم
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان