Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار برخورد با مخالفان افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار برخورد با مخالفان افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

سلام‌علیکم

احتراماً همان گونه که مستحضرید دسترسی به خدمات درمانی اعم از پزشکی و دندانپزشکی یکی از مسائل اصلی مردم در حوزه‌ی نظام سلامت است. حضرت‌عالی نیز به‌درستی از ابتدای انتخاب توسط مردم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اید. مصوبه‌ی افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دی‌ماه ۱۴۰۰ گواهی بسیار روشن بر این مدعاست. بررسی میزان افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در هفته‌های اخیر در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد؛ پس از آن با اعتراض نهاد‌های صنفی مواجه شد و شایعاتی در خصوص عدم تمکین از مصوبه توسط برخی مسئولین وزارت بهداشت شنیده شد.

باتوجه به موارد فوق و بر حسب دغدغه همیشگی خود یعنی دفاع از حقوق محرومین و مستضعفین بر خود لازم دیدیم نکاتی را به عرض برسانیم:

۱. مسئله دسترسی به دندانپزشک یکی از جدی‌ترین مسائل مردم در حوزه دسترسی به خدمات درمانی است به گونه‌ای که بر اساس آمار‌های سازمان نظام پزشکی و شواهد این دسترسی تنها در تهران کمی متعادل است و در سایر نقاط کشور اوضاع به قدری ناگوار است که در بسیاری از نقاط یا دندان پزشکی برای ارائه خدمت وجود ندارد یا اگر وجود دارد مردم باید روز‌ها و هفته‌ها صف‌های طولانی را برای دسترسی به حداقلی‌ترین خدمات درمانی تحمل کنند. آمار‌های شیوع بی‌دندانی در کشور و اعترافات مسئولین حوزه‌ی بهداشت دهان در سال‌های اخیر خود بهترین گواه این مدعاست.

۲. از طرفی بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که سرانه‌ی دندانپزشک کشور نه‌تن‌ها در مقایسه با سرانه کشور‌های پیشرو دنیا قابل قیاس نیست بلکه در میان ده کشور اول منطقه نیز جایگاهی ندارد.

۳. متأسفانه در سال‌های اخیر زیر سایه‌ی انحصار سیاستگذاری و نظارت بر آموزش پزشکی در وزارت بهداشت و نبود هیچ‌گونه ناظر بیرونی، ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در حال کاهش است. بر اساس آمار‌ها ظرفیت پذیرش دندانپزشکی از مجموع پذیرش بیش از ۲۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۴ به کمتر از ۱۷۵۰ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. کاهش ظرفیت پذیرش با وجود نیاز شدید به دندانپزشک در کشور و همچنین خیل عظیم داوطلبان مستعد برای ورود به دندانپزشکی در کنکور سراسری بسیار جای تعجب دارد و نیازمند رسیدگی فوری حضرت‌عالی است.

۴. متأسفانه حتی با وجود تاکید سند تحول دولت مردمی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و پزشکی و با وجود مصوبه‌ی صریح شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی و تصویب طرح آن در ستاد نقشه جامع علمی کشور، انجمن‌های صنفی و برخی افراد با دیدگاه‌های صنفی در بدنه وزارت بهداشت همچنان در برابر این تغییرات مقاومت می‌کنند. به نظر می‌رسد قصد دارند تا با ایجاد فضاسازی مشکلاتی را برای اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به وجود آورد.

لذا از حضرت‌عالی خواهشمندیم تا با ورود مستقیم به این ماجرا نگذارید صاحبان تعارض منافع چنین حس کنند که هرگاه بخواهند قانون را دور زده و مصوبات عالی‌ترین مراجع تصمیم‌گیری کشور را نادیده انگارند و مطابق میل و سلیقه خود رفتار کند.

در پایان بر خود لازم می‌دانیم تا حمایت مجدد و محکم خود را از اقدامات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای شکستن انحصارات حاکم بر حوزه‌ی سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی را اعلام کرده و از حضرت عالی درخواست حمایت همه‌جانبه در خصوص اجرای این مصوبات بدون توجه به فشار‌های انحصارطلبان را داشته باشیم. همچنین اعلام می‌داریم که جنبش دانشجویی انقلابی و مسلمان تا اجرا شدن تمامی مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و افزایش دسترسی مردم به ویژه مردم مناطق محروم که تنها امیدشان به چنین اقداماتی است موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رونوشت:
- اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

امضا کنندگان نامه:

انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج‌
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی یاسوج
انجمن اسلامی دانشگاه سمنان
نجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شماره ۱ استان کرمانشاه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل یاسوج
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انجمن اسلامی دندانپزشکی نامه به رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اسلامی دانشجویان دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی رشته دندانپزشکی خدمات درمانی افزایش ظرفیت ظرفیت پذیرش علوم پزشکی حضرت عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است

در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • پوستکوعلو: باید خیلی چیزها را اصلاح کنیم؛ تاوان ضعف دفاعی‌مان را پرداختیم
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است