Web Analytics Made Easy - Statcounter

   عصر ایران؛ سروش بامداد- پیام حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی دربارۀ درگذشت دکتر احمد مهدوی دامغانی ادیب و قرآن‌پژوه وپژوهش‌گر فقید با دیگران یک تفاوت آشکار دارد و آن هم اعلام تدفین استاد در حرم و بارگاه امام هشتم است.


   آقای مروی تصریح کرده است: «بدون شک آرمیدن این استاد فقید در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن‌الحجج -علیه آلاف التحیه و الثنا- نوعی قدردانی و تجلیل از خدمات ارزندۀ ایشان در توسعۀ معارف اهل بیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


  به شرحی که در مقالۀ عصر ایران آمد در پی پیروزی انقلاب اسلامی سر و کار این استاد الهیات و ادبیات دانشگاه تهران به خاطر مسؤولیت ریاست کانون سردفتران ایران در سال های پیش از انقلاب و تنظیم اسناد پاره‌ای از مقامات بلندپایۀ رژیم پهلوی در دفترخانۀ او به دادگاه انقلاب افتاد و به اتهام همکاری با حکومت طاغوت و تشویق نگردن سردفتران به اعتصاب و تبلیغ اسلام آریامهری محاکمه شد اگرچه به شرحی که در همان نوشته آمده به رغم اصرار اسدالله لاجوردی بر محکومیت از آیت‌الله محمدی گیلانی رییس دادگاه و حاکم شرع، حکم برائت گرفت با این حال پس از آن به دلایل روحی یا اداری مجال استمرار تدریس و تحقیق در ایران نداشت و به خارج از کشور مهاجرت کرد.


   در حالی که خانۀ او هم مصادره شده بود بدون همسری که در دوران زندان از هم جدا شده بودند راهی آمریکا شد و در فیلادلفیا اقامت گزید و استاد دانشگاه هاروارد شد تا ادبیات عرب درس دهد.


35  سال زندگی در فیلادلفیای آمریکا اما ذره‌ای از باورهای عمیق دینی خاصه شیعی او نکاست به گونه ای که هر صبح را با سلام به امام رضا آغاز می کرد.


  مهدوی دامغانی دین و باورهای دینی را از جنس مقولات عاطفی می‌دانست و به تبلیغ با روش های عقلی و فلسفی باور نداشت و می‌گفت عقل برای تمشیت امور دنیاست و می‌پرسید باور یک میلیارد مسیحی کاتولیک به این که خدا در عرش نشسته و عیسی مسیح و مریم در دو سوی اویند با کدام معیار عقلی سازگار است و جز با عشق مگر می‌توان این ایمان و رابطه را توصیف کرد و اسلام را هم با تأکید بر تلیم چنین می‌دانست.


  او دیانتی این گونه داشت و به خاطر تسلط کم نظیر بر ادبیات عربی و فارسی که نام او را در کنار استادانی چون فروزان‌فر و جلال الدین همایی نشانده بود از دریچۀ ذوقیات به الهیات می‌نگریست.


  عمق باورهای دینی او چنان بود که وصیت نامۀ او به مراجع و علمای طراز اول بیشتر شبیه است تا استاد فقید دانشگاه تهران و هاروارد.


  از متن وصیت هم پیداست که آرزوی فراوان داشته پیکر او در مشهد دفن شود: «.... کمک و مساعدت فرمایند در تجهیز و ارسال جسدم به مشهد مقدس و درگاه ولی‌نعمت همیشگی‌ام اعلی‌حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا صلوات‌الله علیه.»


  وجه دیگر پیام تولیت آستان قدس رضوی هم این است که این پرسش مطرح بود که چرا در دوران مسؤولیت آقای رییسی آستان قدس در کانون خبرها قرار داشت و پس از انتقال ایشان به قوۀ قضاییه و مسؤولیت حجت‌الاسلام مروی دیگر چندان دربارۀ این نهاد نمی‌شنویم.


   با این پیام پس از مدت‌ها نام سومین تولیت آستان قدس در جمهوری اسلامی هم شنیده شد و باید منتظر انتقال پیکر استاد فقید و تدفین در حرم امام رضا علیه السلام بود.

تماشاخانه ببینید| این تکنولوژی مشکل وسواس را در انتخاب عطر دلخواه حل می‌کند/ شما بو بکشید، دستگاه می‌گوید مناسب شما هست یا نه ببینید| جدال دو مرغ بهشتی قرمز نر برای جلب توجه یک ماده؛ آن‌ها حسابی می‌رقصند اما داستان شکل دیگری تمام می‌شود فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، اظهار کرد: پیشاپیش شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گویم. همانطور که مستحضر هستید در زمان امام صادق (ع) فرصتی برای نشر، ترویج و گسترش معارف بلند اسلامی فراهم آمد و شاگردان مبرزی از متکب ایشان آموختند و به تبلیغ اسلام واقعی پرداختند. همچنین روز معلم و شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم؛ استاد مطهری از شاگردان مکتب امام صادق (ع) و متخلق به اخلاق اسلامی بودند.

دیگر خبرها

  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • حال خوب| برآورده شدن آرزوی دختر کارآفرین