Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به آسیب‌های ارز ترجیحی گفت: اگر یارانه را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم و در آخر زنجیره به اعطای آن بپردازیم، روش بهتری است و میزان اصابت این نوع پرداخت یارانه به هدف، بیشتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ یارانه به معنای کمک دولت به عموم مردم از روش‌های مستقیم یا غیرمستقیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مدل اول می‌توان آن را به تولیدکنندگان یا واردکنندگان در ابتدای زنجیره پرداخت کرد. این روش اگرچه برای دولت آسان‌تر است، اما با مفسده‌هایی همراه است و احتمال سوءاستفادهٔ سودجویان از آن وجود دارد.در به‌کارگیری روش دوم، یارانه به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

اما نکتهٔ اساسی این است که یارانه چه‌طور در اختیار خانوارها قرار داده شود. آیا بهتر است که یارانه را به‌صورت نقدی به مصرف‌کنندگان بدهیم با راهکارهایی نظیر کالابرگ این یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.

دراین‌خصوص اما و اگرهای زیادی وجود دارد و کارشناسان اقتصادی نظرات مختلفی را ارائه داده‌اند که هر یک مزایا و معایب ویژه خود را به همراه دارد که با حذف ارز ترجیحی ۴ قلم کالای اساسی به انتهای زنجیره امروز دولت بر سر دوراهی نحوه تخصیص این اعتبار قرار گرفته است.

ترجیحی می‌تواند با پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها، تولید را سرکوب می‌کند

مهدی موحدی بکنظر، استاد دانشگاه و مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به راه دانا؛ دراین‌رابطه اظهار کرد: در اینکه ارز ترجیحی می‌تواند با پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها به تولید داخلی ضربه بزند، شکی نیست و زمانی که سیاستی مشکل دارد، حتماً باید ببینیم در چه شرایطی هستیم و چه سیاست‌های بهتری در دسترس است و از خودمان بپرسیم که بین بد و بدتر کدام را باید انتخاب کنیم.


وی با اشاره به اینکه بررسی‌های پیش از اقدام به اجرای یک سیاست اقتصادی اهمیت دارد ادامه داد: واقعیت این است که وقتی ما برای هر چیزی قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار آزاد لحاظ می‌کنیم، این موضوع قاعدتاً باعث توزیع نامناسب کالا می‌شود و مسئلهٔ قاچاق را به دنبال دارد.


موحدی توضیح داد: اعطای ارز ترجیحی موضوعاتی مثل عدم مدیریت درست تقاضای ارز را به‌صورت وسیع برای کشور در پی داشت، اینها مهم‌ترین ادله‌ای است که کارشناسان اقتصادی در مورد مشکلات ارز ترجیحی مطرح می‌کنند که همه یک‌صدا با این موضوع موافق هستند.

در دوران کرونا ۸ دهک ابتدایی مردم امریکا یارانه مستقیم دریافت می‌کردند

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نگاهی به عملکرد کشورهای مختلف نشان می‌دهد که آن‌ها هم یارانه پرداخت می‌کنند و این امری طبیعی است. حتی کشوری مثل آمریکا که ادعا می‌کند مهد کاپیتالیسم است، به مردمش یارانه می‌دهد. مثلاً در دوران کرونا ۸ دهک ابتدایی در این کشور  که عدد قابل‌توجهی است، از یارانه بهره‌مند شدند.


وی تاکید کرد: بنابراین یارانه طبیعت اقتصاد  حق مردم است، زیرا برخی از افراد در چرخه ی اقتصاد در آستانه ی حذف شدن هستند. ما باید با ابزارهایی که ناظر به توزیع بهینه ی درآمد است، آن ها را در چرخه ی اقتصادی کشور حفظ کنیم. اما موضوعی که در این میان مطرح است این است که یارانه را به چه شکل به دست مردم برسانیم.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی: وقتی در ارتباط با یارانه صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که یارانه دارای انواع و اقسام مختلف است و مدل‌های پرداخت متفاوتی وجود دارد. باید بهترین روش را برای رساندن یارانه به دست مصرف‌کنندگان در پیش بگیریم.

نظارت دقیق بر طول زنجیره تولید و مصرف در روش غیرمستقیم، فرایندی پیچیده است

وی با بیان اینکه در اقتصاد، انتخاب یک موضوع صفر و صدی نیست ادامه داد: ممکن است شیوهٔ پرداخت یارانه فردبه‌فرد، جامعه به جامعه، کالا به کالا و خدمات به خدمات متفاوت باشد.  گاهی اوقات تصمیم گرفته می‌شود که یارانه در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد، در اینجا باید آن‌قدر به لحاظ اطلاعاتی قوی باشیم که بتوانیم یارانه را در طول زنجیره به‌دقت پیگیری کنیم و ببینیم آیا این یارانه در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا خیر...


موحدی در توضیح روش دوم گفت: یک روش دیگر این است که یارانه را به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم و در آخر زنجیره به اعطای آن بپردازیم. به نظر من، روش دوم بهتر است و میزان اصابت یارانه به هدف هم در این روش بیشتر است. مگر اینکه هدف ما این باشد که از تولیدکننده حمایت کنیم. در آن صورت است که باید یارانه را در اختیار تولیدکننده قرار دهیم.



وی خاطرنشان کرد: البته با حمایت از مصرف‌کننده در آخر زنجیره هم در واقع، از تولیدکننده حمایت می‌شود، زیرا با دادن یارانه به مصرف‌کنندگان قدرت خرید آنها را بالا می‌بریم که این موضوع مستقیماً به نفع تولیدکننده نیز هست.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهد تأکید کرد: من در مورد مضرات ارز ترجیحی هیچ مخالفتی ندارم و با این موضوع موافق هستم که این سیاست مشکلاتی داشت و اقتصاد کشور را مبتلا به مسائلی کرد. اما بهتر بود دولت برای حذف ارز ترجیحی مقدماتی را فراهم می‌کرد.

لزوم ایجاد شناسنامه مالی خانوار، برای دستیابی به اهداف نظام یارانه‌ای

وی توضیح داد: یکی از این مقدمات دستیابی به یک نظام یکپارچهٔ رفاهی است. خوب بود که در ابتدا یک شناسنامهٔ مالی، اقتصادی و رفاهی از کلیهٔ خانوارها در کشور ایجاد می‌شد. مشخص می‌شد که سرپرستان خانوارها چه شغل و درآمدی دارند و چه نوع حمایتی باید از آن‌ها صورت بگیرد.


مشاور وزیر اقتصاد در پایان گفت: اگر این نظام یکپارچهٔ رفاهی را در اختیار داشتیم، بسیار در مرحلهٔ اجرا جلوتر بودیم. هدف اصلی ما حمایت از اقشار ضعیف جامعه است که بدون این مقدمات شدنی نیست. حالا هم دولت باید به سمت ایجاد این شناسنامهٔ مالی و اقتصادی خانوارها گام بردارد تا در عمل بهتر بتواند سیاست جدید هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مصرف کنندگان کننده قرار ارز ترجیحی مصرف کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۶۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

در تبصره هدفمندی یارانه ها حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف حمایتی لحاظ گردیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیاست‌های حمایتی به‌عنوان نزدیک‌ترین لبه مقابله با فقر در بودجه عمومی نسبت به سال گذشته رشد اسمی پیدا کرده‌اند. اما محدودیت‌های بودجه‌ای و ادامه روند تورمی در کشور باعث شده که به‌مرور یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی با کاهش کفایت رو به‌رو شوند به این معنی که این مبالغ حمایتی تکافوی تأمین نیازهای اولیه زندگی فقرا را ندارند. یکی از دلایل عدم کارایی سیاست‌های حمایتی، وسعت جمعیت گروه‌های هدف حمایت است که به نظر می‌رسد سخاوتمندانه انتخاب‌شده‌اند. این در حالی است که این آرایش از سیاست‌های حمایتی با اقتضائات بودجه‌ریزی و اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

از سوی دیگر سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره مربوطه 758.8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 79 درصد از کل مصارف یعنی 599.6 هزار میلیارد تومان برای اهداف حمایتی در نظر گرفته شده‌است.

این رقم در مقایسه با اعتبار 485 هزار میلیارد تومانی مصارف حمایتی قانون سال 1402 حدود 23 درصد رشد داشته است. اعتبارات یارانه نان، پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) به‌ترتیب بیشترین رشد اعتبارات را در لایحه بودجه سال 1403 نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد