Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق موسسه عالی بانکداری با بیان اینکه قانون فانتزی بانکداری بدون ربا بانک‌ها را به این روز انداخت، گفت: تا زمانی که روابط ظالمانه مالی در برخی بانک‌ها وجود داشته باشد به اهداف افق ۱۴۰۴ نخواهیم رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد طبیبیان، رئیس سابق موسسه عالی بانکداری در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با تأکید بر بانکداری اسلامی در راستای دستیابی به ایده‌آل‌ها در افق ۱۴۰۴ اظهار کرد: سال‌هاست در زمینه بانکداری اسلامی مطالعه می‌کنم و علاقه داشتم در این راستا کمک کنم، اما به این نتیجه رسیدم که ربا (مربوط به روابط ظالمانه پول) و ارتباط مالی و پرداخت‌های ظالمانه تحقق بانکداری اسلامی را به تأخیر می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی اضافه کرد: بهره نیز پاداش پس‌انداز بوده و در سوره بقره آمده که نباید ربا وجود داشته باشد و ربا ظلم به فرد است.   رئیس سابق موسسه عالی بانکداری عنوان کرد: در صورتی که بانک پس‌انداز مردم را تحویل بگیرد و با آن تورم بالا برود، این ظلم به مردم است و برعکس اگر فردی ربا بگیرد باز هم ظلم به مملکت و مردم خود انجام داده است.   طبیبیان یادآور شد: در قالب فعلی قانون بانکداری اسلامی و قانون بانکداری بدون ربا معنا پیدا نمی‌کند و در سال ۱۳۶۴ که این قانون تصویب شد تاکنون گام جدی برای تحقق این قانون برداشته نشده است.   وی در ادامه با بیان اینکه قانون بانکداری بدون ربا قانون فانتزی بود، توضیح داد: بسیاری از مشکلات سیستم بانکی کشور ناشی از عدم تحقق قانون بانکداری بدون ربا ایجاد شده و اگر به فکر ایجاد بانکداری اسلامی هستیم باید روابط پولی ظالمانه را از برخی بانک‌ها بزداییم.   رئیس سابق موسسه عالی بانکداری با بیان اینکه در حوزه بانکداری اسلامی به افق ۱۴۰۴ نزدیک هم نشده‌ایم، مطرح کرد: این صحبت‌ها جنبه سیاسی دارد و سوال این است که آیا شرایط بانکداری در ایران بهبود پیدا کرده است؟ من می‌گویم خیر.   طبیبیان متذکر شد: تا زمانی که روابط ظالمانه مالی در برخی بانک‌ها وجود داشته باشد به بهبود نخواهیم رسید و باید از وقاع رانت و سوءاسفاده مالی در بانک‌ها جلوگیری شود تا بتوان به بانکداری اسلامی امیدوار بود.   انتهای پیام/*

منبع: دانا

کلیدواژه: بانکداری بدون ربا بانکداری اسلامی قانون بانکداری بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۸۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی گفت: جهان به راه‌حل‌های بلندمدت و پروژه‌های زیرساختی پایدار نیاز دارد، زیرا شکاف تأمین مالی زیرساخت‌های جهانی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

محمد الجاسر در نشست سالانه بانک و رویداد جشن طلایی در ریاض پایتخت عربستان سعودی گفت که تأمین مالی این پروژه‌های زیرساختی پایدار، مستلزم تغییر پارادایم است.

وی گفت: مکانیسم‌های سنتی تأمین مالی عمومی برای برآوردن تقاضای رو به رشد برای پروژه‌های زیربنایی مناسب نیست و جهان برای رسیدگی به این چالش‌ها و بودجه کافی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، نیاز به رویکردی جدید دارد.

الجاسر بیان کرد: این جایی است که بانک اسلامی به‌عنوان پرتویی از نور ظاهر می‌شود و اصول مبتنی بر دارایی و اشتراک ریسک آن کاملاً با نیازهای کشورهای کمتر توسعه یافته برای پروژه‌های زیرساختی بلندمدت هماهنگ است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی افزود: «علاوه بر این، بانک اسلامی با تاکید بر مسئولیت زیست محیطی، کاملاً در موقعیتی است که از این تلاش‌ها حمایت کند».

همچنین یادآوری کرد که در پنج دهه گذشته، بانک از امور مالی اسلامی دفاع کرده است. او می‌گوید استراتژی ما حول محور ایجاد مشارکت‌های قوی، تقویت بازارهای مالی و توانمندسازی بخش خصوصی است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی معتقد است که جهان بر سر تقاطع ایستاده است. همه‌گیری کووید -۱۹ آسیب‌پذیری‌ها را در زیرساخت‌ها آشکار و منابع عمومی را تخلیه کرد همچنین پیشرفت توسعه را معکوس کرد.

الجاسر گفت: «یک سوم کشورهای کم‌توسعه‌یافته در حال حاضر بدتر از دوران پیش از همه‌گیری هستند. بدون اقدام فوری، چشم‌انداز توسعه آنها می‌تواند بدتر شود».

همچنین تاکید کرد کشورهای کمتر توسعه یافته دارای پتانسیل اقتصادی فوق العاده در انتظار آزادسازی هستند.

وی با بیان اینکه تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اجتماعی و فیزیکی برای کاهش فقر، ارتقای سلامت و آموزش و ایجاد اشتغال کلیدی است، افزود: این مورد تاب‌آوری در برابر شوک‌های آینده مانند همه‌گیری و تغییرات آب‌وهوایی را تقویت می‌کند.

کد خبر 6090673 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟