Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران استان در سنندج، با اشاره به اقدامات حمایتی دستگاه قضا از مقوله تولید و اقتصاد مقاومتی در استان اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل با ورود دستگاه قضا فعال شد و ۳۲۵ نفر از افراد شاغل به کار در آن واحد مجددا مشغول بکار شدند و هم اکنون ۱۹ واحد تولیدی دیگر نیز در دست رسیدگی و بررسی دستگاه قضا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حفظ حقوق بیت‌المال و جلوگیری از تضییع حقوق بیت.المال و حمایت از تولید، اشتغال و حمایت از توسعه معادن از اقدامات مهم دستگاه قضاست تصریح کرد: از اسفند ۹۹ موضوع توسعه مرز باشماق کلید خورد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با ورود دادگستری به اجرای طرح‌های توقف شده علیرغم تصویب اجرای طرح و تخصیص اعتبار اولیه و تملک نشدن محل هم اکنون با دستور دادستان محل توسعه طرح در مرحله تملک قرار گرفته است.

وی به مغفول ماندن خروج تانکرهای مواد سوختی در استان اشاره کرد و گفت: از آنجا که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است دستگاه قضا به صورت جدی ورود کرده است.

حجت‌الاسلام حسینی به برخورد قاطعانه دستگاه قضا با ترک فعل مدیران اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹  ۴۶ تذکر از سوی دستگاه قضا به مدیران استان داده شد و این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۷ تذکر ارتقا یافته و در این زمینه تذکرات دستگاه قضا به مدیران ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه به آمار پرونده‌های وارده و مختومه دادگستری استان اشاره کرد و تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۵ هزار پرونده ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۴۴۶ هزار پرونده مختومه شده است.

حسینی تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری استان را در سال ۹۹ حدود ۳۷۲ هزار و ۸۱۰ پرونده عنوان کرد و گفت: در این مدت ۳۷۵ هزار و ۴۷۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

کاهش اطاله پرونده‌های دادرسی در دادگستری کردستان

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی پرونده‌های ورودی به دادگستری استان گفت: در سال ۱۴۰۰ اطاله دادرسی پرونده‌ها کاهش یافت و این امر منجر به رضایتمندی مردم و تسهیل در امور شده است.

به گفته رئیس ‌‌‌‌کدادگستری کردستان،  در سال گذشته ۲۰ شعبه به شعبه‌های دادگستری اضافه شده و تعداد ۳۱ قاضی جذب شدند.

وی توهین به اشخاص، سرقت، ضرب و جرح، تهدید، تخریب، تصادفات رانندگی، تهمت و افترا، تصرف عدوانی، کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع را  بیشترین دعاوی و موضوعات کیفری و شکایت به دادگستری بیان کرد.

وی همچنین مطالبه حقوقی( مطالبه وجه، پرداخت محکوم به، مطالبه خسارت، طلاق توافقی، بطلان معامله، مطالبه اجرت المثل، ابطال سند رسمی، مطالبه وجه، چک، مطالبه وجه سفته، الزام به تنظیم سند رسمی را از بیشترین پرونده‌های حقوقی ورود به دادگستری عنوان کرد و گفت: ارجاع پرونده‌های مربوط به تصادفات رانندگی به شورای حل اختلاف به شتاب‌بخشی رسیدگی به پرونده‌ها کمک شایانی کرده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان به ظرفیت مردمی در تحقق اهداف سند تحول و پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی و نیز در حوزه صلح و سازش و کاهش پرونده های ورود به دادگستری اشاره و تصریح کرد: آمار پرونده‌های ورودی صلح و سازش به شورای حل اختلاف استان در سال ۹۹ حدود ۲۹ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳۷ درصد رسیده یعنی هشت درصد افزایش داشته است.

سال گذشته ۲۲ پرونده قصاص منجر به صلح و سازش شد

حجت‌الاسلام حسینی تعداد پرونده‌های قصاص منجر به صلح و سازش را در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ را ۲۲ پرونده ذکر کرد و افزود: در سال گذشته ۷۰۰ ابلاغ صلح یاری در دادگستری استان صادر شده است.

وی  با اشاره به فعال شدن فعالیت مصلحین قرآنی در حوزه خانواده یادآور شد: سال گذشته ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق منجر به صلح و سازش شده است.

حسینی کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری و احقاق حق مردم را مرهون بالا بردن سطح آگاهی‌های حقوقی مردم و افزایش سطح اطلاعات مراودات مالی و غیر مالی مردم دانست خواستار اطلاع رسانی رسانه‌های جمعی استان در زمینه مسایل حقوقی و ارتباط و تعامل سازنده رسانه.ها با دادگستری شد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به استفاده از ظرفیت مردم در پیشگیری از جرم و ثبت نام ۲ هزار و ۵۵۹ نفر در سامانه سجام استان یادآورشد: تاکنون در حوزه آسیب‌های اعتیاد و مواد مخدر، فساد اداری، محیط زیست و مسایل فرهنگی ۱۶ کارگروه تشکیل شده و ۳۵۶ گزارش در سامانه سجام  ثبت شده است.

وی  با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۱ میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی استان جمع‌آوری شده و تعداد ۳۶۴ زندانی آزاد شدند گفت: در سال ۹۹ حدود ۳۹ میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی جمع‌آوری و تعداد ۲۹۰ زندانی آزاد شدند.

وی ایجاد اشتغال برای زندانیان را از اقدامات حوزه زندان دانست و افزود: در سال ۱۴۰۰ زمینه اشتغال ۷۵ درصد زندانیان و در سال ۹۹ نیز زمینه اشتغال ۵۹ درصد زندانیان فراهم شده است.
وی تعداد عفو زندانیان مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ را ۱۱۴ مورد و در سال ۹۹ نیز ۳۱ مورد ذکر کرد و گفت: در سال گذشته  ۲ هزار و ۱۸۰ حکم جایگزین حبس و چهار هزار و ۷۰۰ حکم و مصادیق و ارفاقات تخفیف و آزادی مشروط صادر شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از راه‌اندازی ۶ دفتر پیشخوان خدمات الکترونیک قضایی در ۶ زندان استان خبر داد و  گفت: کردستان در زمینه کاهش جمعیت کیفری زندان جزو استان‌های اول تا پنجم کشور است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

منبع: فارس

کلیدواژه: حجت الاسلام حسینی رییس کل دادگستری کردستان پرونده های ورودی به دادگستری پرونده های ورود دادگستری استان حجت الاسلام سال ۱۴۰۰ دستگاه قضا صلح و سازش سال گذشته سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۹۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است

ایسنا/کردستان رییس کل دادگستری کردستان ضمن تاکید بر تعیین تکلیف پرونده های محکومین به قصاص در استان گفت: قضات باید در صدور قرار تامین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی روز شنبه(۸ اردیبهشت) در نشست مشترک شورای معاونین دادگستری استان با روسای دادگستری و دادستانهای حوزه های قضایی تابعه استان در سنندج اظهار کرد: مدیران قضایی استان در سال جاری باید حضور پررنگ تری در میان مردم داشته باشند و درخواست‌های حقوقی و قضایی آنها را رسیدگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: ضروری است تا در سال جاری قضات در جهت مختومه نمودن پرونده های قضایی توام با اتقان آراء تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری کردستان بر استفاده بیشتر از ظرفیت صلح یاران در جهت ایجاد صلح و سازش در پرونده های قضایی تاکید کرد و افزود: مدیران قضایی استان در سال جاری باید حضور پررنگ تری در میان مردم داشته باشند و بصورت مستمر ضمن حضور در مساجد و اماکن مذهبی، درخواست‌های حقوقی و قضایی آنها را رسیدگی کنند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال ‌جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: مسئولین قضایی استان باید در جهت تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحدها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: سند تحول قضایی و اجرای برنامه های عملیاتی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیتهای دستگاه قضایی استان در سال جدید باشد و با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی مدون، این برنامه در دادگستری استان اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان بر تکریم مراجعین به دستگاه قضایی تاکید و تصریح کرد: یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است.

در این جلسه، اعضای شورای معاونین دادگستری استان و روسای دادگستری و دادستان های حوزه های قضایی تابعه استان به بیان برنامه های حوزه های تحت تصدی خود پرداختند و مصوباتی هم به تصویب رسید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل کردستان شناسایی شود
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی