Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس گفت: انتظار داریم که وزارت بهداشت، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت دندان‌پزشک را جدی بگیرد و به آن عمل کند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از مهمترین مشکلات مناطق محروم کشور نبود خدمات پزشکی به ویژه دندانپزشکی ست موضوعی که مورد انتقاد و گلایه نمایندگان این مناطق نیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از علت اصلی برای کمبود این خدمات توزیع نامتوازن دندانپزشک در کشور است طبق آمار، سرانه دندانپزشکی شهر تهران در حدود ۱۰ برابر ۵۴ درصد مناطق کشور است و این نشان دهنده‌ی توزیع ناعادلانه پزشک نسبت به وسعت جغرافیایی کشور می‌باشد. اما مشکل دیگر کاهش چشمگیر ظرفیت‌های پذیرش دندانپزشکی است. با وجود کاستی خدمات این حوزه و وضعیت نامطلوب سلامت دهان و دندان، اما ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در سال‌های اخیر افزایش پیدا نکرده همین موضوع موجب توزیع ناعادلانه پزشک در سطح کشور نیز شده است.

در واقع با کمبود شدید دندانپزشک، پیشروی به سوی سالمندی جمعیت و افزایش نیافتن ظرفیت پذیرش دندانپزشکی دسترسی مردم در شهرستان‌ها و مناطق محروم به خدمات این حوزه پزشکی کاسته شده و این زنگ خطری برای وزارت بهداشت است تا نسبت به این موضوع مهم به صورت جدی‌تر ورود و خدمات دسترسی مردم را به تجهیزات دندانپزشکی در شهر‌های خود سهل‌تر کنند.

قاسم ساعدی؛ نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانشجو بیان کرد: باید به بحث تجهیزات دندانپزشکی و پزشکان تخصصی در مناطق محروم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، ولی متاسفانه در این رابطه غفلت صورت می‌گیرد و مردم منطقه از مشکلات عدیده‌ای همچون عدم تخصیص هزینه درمان توسط بیمه ها، گرانی خدمات دندانپزشکی و مهمتر از همه کمبود پزشک و دندانپزشک رنج می‌برند.

این نماینده افزود: در منطقه دشت آزادگان گروه‌های جهادی در تخصص‌هایی مثل دندان پزشکی و چشم پزشکی و دیگر حوزه‌های پزشکی ورود کردند. این تیم‌ها با کانتینر‌های متحرک در قسمت‌های مختلف استان طی یک ماه مستقر شدند و به صورت رایگان کار درمان را دنبال کردند. یک سری جراحی سرپایی انجام گرفت و در بحث دندان پزشکی نیز کار‌های ارزشمندی صورت گرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد:، اما مردم این مناطق نباید منتظر کمک‌های جهادی این عزیزان باشند. بلکه همانند شهر‌های اصلی کشور باید خدمات درمانی و دندانپزشکی بصورت مستقل شامل حالشان شود.

ساعدی گفت: مشکلات دندان پزشکی به صورت ویژه در کل کشور و بخصوص در مناطق محروم از جمله دشت آزادگان و هویزه بحث عدم تخصیص بیمه است. دندان پزشکان تحت هیچ شرایطی بیمه‌ها را قبول نمی‌کنند و بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت بطوری کلی بهداشت دندان را در مطب‌ها یخصوصی و آزاد تحت پوشش قرار نمی‌دهد. مگر اینکه مثل خانه بهداشت‌ها بیمه تعلق بگیرد که آن هم فقط در خصوص کشیدن دندان است. مردم مستضعف بخصوص قشر کم درآمد و بازنشستگان با توجه به درآمد و وضعیت اقتصادی حاکم با یک مشکل و بحران مواجه هستند از این جهت ما انتظار داریم وزارت بهداشت در سازمان‌های بیمه‌ای ایران در همه ابعادش تعرفه‌های دندانپزشکی را لحاظ کنند چه در مطب‌های شخصی چه کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی، تا حداقل کمک حالی برای مردم بیمه شده و شهروندان ما در مناطق محروم باشد.

وی ادامه داد: حقیقتا مردم در بحث دندان ناراحت و نگرانند. بحث دندان این نیست که مردم محروم دنبال زیباسازی باشند بلکه به دنبال علاج و درمان هستند. این نگاه غلطی است که در جامعه وجود دارد که بهداشت دندان و درمان جهت زیبایی است، عفونت‌های دهان و دهان موجب آسیب به بدن می‌شود و این موضوعی قابل توجه است. نبود بیمه برای بحث درمان، تمرکز دندانپزشکی در شهر‌های اصلی کشور و نبود خدمات دندان پزشکی در مناطق محروم این یک نقص و خلعی است که دولت متاسفانه توجهی نسبت به این موضوع ندارد.

ساعدی افزود: دولت باید لایحه بدهد یا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرحی را ارائه دهد و نگرانی مردم را در حوزه دندانپزشکی مرتفع کند.

وی تاکید کرد: کمبود کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی در خیلی از مناطق وجود دارد ما در شهرستان هویزه دندانپزشکی که متناسب با تعداد جمعیت باشیم نداریم یا در مرکزیت سوسنگرد نیز صرفا دو مطب وجود دارد که این تعداد جوابگو نیست. اما اگر حتی دسترسی به مطب‌ها وجود داشته باشد باز مردم، بی بضاعت هستند و نمی‌توانند تعرفه‌هایی که دندانپزشک مشخص می‌کند را پرداخت کنند، ولی متناسب با جمعیت کشور ما در بعد استاندارد بهداشت و درمان کشور خیلی فاصله داریم.

ساعدی افزود: انتظار داریم که وزارت بهداشت و درمان، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشک را جدی بگیرد و به آن عمل کند. سرانه دندان‌پزشکی در کشور تعریفی ندارد و افزایش ظرفیت یک امر مهم در بهبود شرایط موجود است. در کنار این موضوع نیز قبلا تصویب شده بود که سهمیه‌ای بصورت پذیرش بومی در نظر گرفته شود که این موضوع حلال مشکلات است. مناطق محروم کشور حداقل از خودشان و ساکنین شان پذیرش بگیرند و فارغ التحصیلان در همان مناطق خودشان مشغول بکار شوند. اما موضوع دیگر بحث افزایش ظرفیت دندان پزشکی در کل کشور است طبیعتا این موضوع می‌تواند به توزیع بیشتر پزشکان در کشور کمک کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاسم ساعدی مجلس یازدهم انحصار پزشکان دندانپزشکی وزارت بهداشت و درمان مناطق محروم وزارت بهداشت افزایش ظرفیت دندان پزشکی دندان پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر غفاری آثار صبح سه‌شنبه در دیدار با رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان به منظور اتمام پروژه بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی در حال ساخت شهرستان رزن اهتمام و پیگیری های لازم را انجام دهد که در دهه مبارک فجر بتوانیم از این پروژه برای خدمت رسانی به مردم بهره‌برداری کنیم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در شهرستان و نگاه ویژه ایشان به بهره‌مندی مردم شهرستان رزن از خدمات شبکه بهداشت و درمان شهرستان به بیان نیازهای درمانی شهرستان رزن پرداخت و گفت: نیاز شهرستان به پزشک متخصص و جراح از ضروریات و مطالبات اساسی شهرستان است که لازم است به این مسأله توجه ویژه شود.

فرماندار رزن ادامه داد: در سطح شهرستان صرفاً یک پزشک به مدت ۸ روز از ماه داریم که نیازمند حضور پزشک ثابت در تمامی روزهای هفته هستیم.

غفاری آثار افزود: در بخش رادیولوژی و سونوگرافی فقط یک پزشک به مدت ۱۵ روز از ماه داریم و ضرورت دارد تا به این مهم نیز توجه شود.

غفاری‌آثار با بیان اینکه فقط یک پزشک بیهوشی در مدت ۱۵ روز از ماه داریم اضافه کرد؛ پزشک متخصص چشم، متخصص گوش، حلق و بینی نداریم و متخصص اورولوژی فقط یک روز در هفته در سطح شهرستان در حال خدمت رسانی است که پاسخگوی نیاز مردم نیست.

فرماندار رزن همچنین ضمن بیان اینکه فقط یک پزشک عمومی داریم خواستار افزایش پزشک عمومی به سه پزشک عمومی شد و گفت: بخش آزمایشگاه بیمارستان ولیعصر عج شهر رزن نیاز به تامین دستگاه اتوآنالایزر دارد.

وی در پایان از دکتر مجذوبی درخواست کرد تا به منظور اتمام و تکمیل مراکز جامع سلامت روستاهای چایان و سورتجین تا هفته دولت اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

دکتر محمد مهدی مجذوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی در این دیدار نیز گفت: شهرستان رزن یکی از شبکه‌های پرتلاش و فعال در بیشتر شاخص‌های استان است.

وی افزود: مرکز بهداشت و درمان این شهرستان در بسیاری از شاخص‌ها رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده و در حوزه درمان نیز با بهره برداری از بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی و افزایش چشمگیر تخت‌های بستری و همچنین بخشهای پاراکلینیکی و تجهیزات تشخیصی و درمانی که منجر به افزایش خدمات درمانی بهتری در این شهرستان رقم خواهد خورد و امیدوارم با حمایت‌های شخص فرماندار و تعامل سایر دستگاه های مرتبط، همکاران حوزه سلامت با بهره برداری از بیمارستان در حال احداث شهرستان رزن بتوانیم در خدمت رسانی به مردم شهرستان موفق تر عمل کنیم.

کد خبر 6092561

دیگر خبرها

  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • وضعیت علیرضا بیرانوند از زبان پزشک معالج: او برای بازگشت به میادین آماده است!
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند