Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@11:40:54 GMT

دیگر نیازی به بسته‌بندی پلاستیکی نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۰۵۸۶

دیگر نیازی به بسته‌بندی پلاستیکی نیست

هیچ چیز آزاردهنده‌تر از قرار دادن باقیمانده‌ مواد غذایی در یخچال و خراب شدن آن‌ها نیست اما اکنون به لطف یک پوشش زیست‌ تخریب‌پذیر جدید، این موضوع قابل حل است.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشکده بهداشت عمومی "راتگرز"(Rutgers) پوششی ساخته‌اند که می‌توان آن را روی مواد غذایی اسپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته‌ی محققان این پوشش محصولات غذایی را تا ۵۰ درصد تازه‌تر نگه می‌دارد.

این تیم امیدوار است که پوشش گیاهی آن‌ها به زودی جایگزین بسته‌بندی‌های پلاستیکی در سوپرمارکت‌ها شود.

"فیلیپ دموکریتو"(Philip Demokritou)، نویسنده این مطالعه می‌گوید: ما می‌دانستیم که باید از شر بسته‌بندی‌های مبتنی بر نفت خلاص شویم و آن را با چیزی پایدارتر، زیست‌ تخریب‌پذیرتر و غیرسمی جایگزین کنیم.

و ما در همان زمان از خود پرسیدیم: آیا می‌توانیم بسته‌بندی مواد غذایی را طوری طراحی کنیم که عمر مفید مواد غذایی را افزایش داده و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد و در عین حال ایمنی آن‌ها را بالا ببرد؟

بنابراین یک فناوری مقیاس‌پذیر ایجاد کردیم که به ما این امکان را می‌دهد که پلیمرهای زیستی را به الیاف هوشمندی تبدیل کنیم که می‌توانند مستقیماً برای بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. این بخشی از نسل جدید بسته بندی‌های "هوشمند" و "سبز" مواد غذایی است.

در این بسته بندی از الیاف ساخته شده از پلی ساکاریدها استفاده می‌شود که فراوان‌ترین کربوهیدرات‌های موجود در غذا هستند.

این الیاف به صورت نواری از یک دستگاه به شکل سشوار بیرون می‌آیند سپس روی مواد غذایی مانند آواکادو یا استیک را می‌پوشانند.

این الیاف با روغن آویشن، "اسید سیتریک" و "نیسین"(Nisin) که مواد ضد میکروبی طبیعی هستند و با عوامل بیماری‌زا مانند "اشریشیا کلی"(E. coli) و "لیستریا"(listeria) مبارزه می‌کنند، پوشانده شده‌اند.

به گفته این تیم، این پوشش نه تنها می‌تواند به جلوگیری از فساد مواد غذایی کمک کند، بلکه به اندازه کافی محکم است تا از لکه‌دار شدن میوه نیز جلوگیری کند.

هنگامی که شما آماده خوردن غذا هستید، می‌توانید این پوشش را به سادگی با آب بشویید و این ماده در عرض سه روز در خاک تجزیه می‌شود.

در طول آزمایش روی آووکادو، محققان دریافتند که این پوشش به افزایش ۵۰ درصدی ماندگاری میوه کمک می‌کند.

در حالی که روش‌های رایج تولید الیاف در حال حاضر الیاف را با سرعت ۰.۰۱ گرم در دقیقه تولید می‌کنند، روش جدید محققان می‌تواند نرخ تولید این الیاف را بسیار بالاتر و به میزان ۰.۲ گرم در دقیقه برساند.

این تیم امیدوار است که بسته‌بندی جدید بتواند به تلاش برای جلوگیری از استفاده بیش از حد پلاستیک در سوپرمارکت‌ها کمک کند.

دکتر "دموکریتو" می‌گوید: در طول ۵۰ تا ۶۰ سال اخیر، ما شش میلیارد تن زباله پلاستیکی در محیط رها کرده‌ایم.

آن‌ها به آرامی در حال تجزیه شدن هستند و تکه‌های کوچک آن‌ها وارد آبی که می‌نوشیم، غذایی که می‌خوریم و هوایی که تنفس می‌کنیم، می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: پلاستیک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پلاستیک مواد غذایی بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۰۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با استفاده از روش علمی، موفق به تولید بیشتر توت فرنگی شدند.

آنها با راهنمایی‌های دکتر حدادی نژاد از اساتید این دانشگاه متوجه شدند برای افزایش تولید، اگر از مواد زیستی استفاده کنند این مواد می‌تواند نیاز گیاه را تامین کند و مقدار تولید بالا برود.

در این روش در دو مزرعه در بهنمیر با پوشش تونلی و پلاستیکی، هم آفت و هم علف هرز کمتر در تولید توت فرنگی استفاده می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از برداشت توت فرنگی در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع استان مازندران خبر داد.

به گفته ملایی پیش بینی می‌شود ۱۷ هزار تن انواع توت فرنگی در این مزارع تولید و روانه بازار شود. مازندران در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به تغییر کشت از سنتی به روش‌های نوین افزود: در روش‌های جدید، با استفاده از عملیات تقویت خاک و پوشش پلاستیکی، موجب زودرس کردن برداشت و کیفیت تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • نحوه ساخت کاردستی با بطری پلاستیکی و مواد دور ریختنی (فیلم)
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)