Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@08:55:25 GMT

ماجرای مرگ ماهی‌های سد حلبی‌ساز بردسیر/۶ متهم تحت تعقیب قرار گرفتند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۲۰۳۹

ماجرای مرگ ماهی‌های سد حلبی‌ساز بردسیر/۶ متهم تحت تعقیب قرار گرفتند

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسیر، سد موسوم به حلبی‌ساز بردسیر به یکباره خالی از آب شده و موجب مرگ هزاران ماهی شد و به دنبال آن اثرات منفی جبران ناپذیر زیست محیطی آن شامل مناطق پیرامونی سد خواهد شد و مردم به خصوص دوست‌داران محیط زیست را نگران کرده است.

شواهد نشان می‌دهد چند روزی هست این سد خالی از آب شده و به یکباره خالی شدن آن جای بررسی و کارشناسی بیشتر دارد، تنها مقداری آب پشت دیواره باقی مانده است و لاشه ماهیانی که قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سمت چپ و پایین دیواره دریچه‌ای برای برداشت آب وجود دارد و کشاورزان در پایین دست این سد داری حق‌آبه برای آبیاری مزارع کشاورزی خود هستند.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسیر در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: بندهایی که توسط منابع طبیعی و آبخیزداری ایجاد می‌شود برای تقویت چاه‌ها، قنوات و آب‌های زیرزمینی و کاهش سرعت آب و جلوگیری از سیل و ورود رسوبات به چاه‌ها، قنوات‌ و‌ برای جلوگیری از خسارات است.

وی عنوان کرد: سد حلبی‌ساز یک سد برای ذخیره آب است که توسط جهاد کشاورزی ساخته است.

دریچه خروجی از کف استخر بالاتر است

محسن حیدرآبادی رئیس جهاد کشاورزی بردسیر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سد در دهه ۶۰ توسط آبخیزداری ساخته شد بعد از جداشدن آبخیزداری از جهاد سازندگی و ادغام جهاد سازندگی با جهاد کشاورزی، آبخیزداری به منابع طبیعی واگذار شد.

وی با بیان اینکه حق‌آبه سد به کشاورزان و درختان پایین‌دست آن تعلق گرفت، عنوان کرد: دریچه خروجی از کف استخر بالاتر است که زمان آبگیری مقداری آب حدودا با ارتفاع یک یا دو متر آب در سد باقی بماند اما باگذشت زمان و رسوب‌گذاری دریچه سد تقریبا هم‌سطح کف سد شده که باعث می‌شود آب به صورت کامل از سد خارج شود.

حیدرآبادی تصریح کرد: آخرین آبگیری توسط کشاورزان در ۲۱ فروردین ماه توسط کشاورزان انجام شده است و مقداری آب هم در سد وجود داشته و مدتی است که این سد به علت خشکسالی ورودی نداشته و تبخیر و نفوذ عمقی آب تعدیل رفته است.

وی خاطرنشان کرد: مقدار کمی ماهی حدودا ۷ سال قبل برای ترویج و توسعه پرورش ماهی در منطقه و آموزش حداکثر استفاده از امکانات آبی به سد ریخته و مقداری صید شد و تعدادی هم به مرور زمان با تولید مثل افزایش جمعیت داشته‌اند.

 

۶ متهم تحت تعقیب قرار گرفتند

افشین صالحی‌نژاد دادستان عمومی و انقلاب بردسیر گفت: به محض اطلاع دادستانی از مرگ هزاران ماهی به دلیل خشکی یکباره آب در سد حلبی ساز بردسیر، موضوع با قید فوریت در دستور کار دادستانی قرار گرفت.

وی افزود: گزارش کارشناسی واصله حاکی از این است که زارعین بدون در نظر گرفتن حیات آبزیان رودخانه‌های منتهی به سد، اقدام به برداشت بی‌رویه آب کرده‌اند به میزانی که صرفاً گل و لای و رسوبات پشت سد باقیمانده است.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده هیچ‌گونه مجوزی از سوی اداره امور آب یا جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص این نحوه برداشت آب صادر نشده است، تصریح کرد: ۶ متهم مرگ ماهی‌های سد حلبی‌ساز تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بخشی از این ماهی‌ها توسط جهاد کشاورزی به آب سد ریخته شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای ۲ اداره مرتبط با موضوع، پرونده قضایی تشکیل شده است و در گزارش کارشناسی کمبود آب رودخانه‌ها، تبخیر آب موجود و بالا آمدن رسوبات نیز از علل این حادثه ناگوار برای آبزیان اشاره شده است اما به هیچ عنوان پذیرفته نیست پس از وقوع یک حادثه، متولیان امر دلایل توجیه کننده برای ترک فعل‌های خود ارائه کنند.

انتهای پیام/3388/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: ۶ متهم تحت تعقیب قرار گرفتند جهاد کشاورزی سد حلبی ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان

دریافت 53 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6088680

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • داورزن هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان