Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف ، محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، بعداز ظهر امروز سه شنبه در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شد.

این جلسه در پی سیاست های حمایتی اخیر مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران از تولید داخلی و ملی و حمایت از کشاورزان توتون و تنباكوکار بخصوص رونمایی از بسته کشاورزی با مزیت های خرید تضمینی محصولات آنها و افزایش قیمت به نفع کشاورزان و ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به كشاورزان و همچنين جلوگيري از واردات بي رويه و خروج ارز از كشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شیخان در جمع اعضای این کمیسیون، ضمن ارائه گزارش عملکرد و بررسی چالشها، به مسائل و مشکلات فراروی صنعت دخانیات و کشت کاران توتون و تنباكوكار پرداخت و از قوه مقننه و نمایندگان مجلس خواست تا حمایت های لازم از صنعت ملی و داخلی را داشته باشند.

وی با اشاره به وظایف انتزاع شده از شرکت دخانیات، بر برگشت آن به شرکت تاکید کرد و گفت:  شرکت ملی دخانیات باید در قالب شرکت مادر تخصصی باز طراحی شود.

شیخان سپس از اعضای کمیسیون 12 سوال مطرح کرد که بدین شرح است؛

1. چرا شرکت دخانیات ایران که در گذشته سهم 40 درصدی از بازار مصرف داخل را داشته، امروز به حدود 10 درصد بازار رسیده است؟

2. چرا سطح زیر کشت توتون از 9000 هکتار به 1000 هکتار تقلیل یافته است و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب زدند و منافع واردات توتون به جیب چه کسانی رفته است؟!

3. چه کسانی در قالب طرح فریب در دهه 80 پای کمپانی های چند ملیتی را به کشور باز کردند؟ و چرا امروز بیش از 75 درصد از سهم بازار داخلی متعلق به کمپانی های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی می باشد؟.

4. چرا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مالیات بر ارزش افزوده، در راستای منافع شرکت های چند ملیتی تنظیم شده است؟.

5. چرا پس از شکل گیری مرکز برنامه ریزی و نظارت بر صنعت دخانیات کشور، تولید داخل و تنها شرکت ملی ایران، آسیب دیده و شرایط به نفع شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی رقم خورده است؟.

6. چرا شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی علی رغم سود سرشار از بازار داخلی ایران، هیچ تعهدی نسبت به بهداشت، اشتغال، توسعه کشت، ورزش و مسئولیت اجتماعی ندارند و صرفا نگاهی سود انگارانه به بازار مصرف ایران داشته و عایدات آنها از کشور خارج می شود؟.

7. چرا در دولت گذشته، شخص رئیس جمهور، خط پرایمری توتون شرکت آمریکایی-ژاپنی را افتتاح می کند و به این شرکت در بحرانی ترین شرایط ارزی کشور، ارز دولتی اختصاص داده است؟!.

8. چرا صنعت دخانیات در ایران در سرفصلهای وزارت صمت ذیل صنایع غذایی تعریف شده است و آیا می دانیم قرار دادن این صنعت در ذیل صنایع غذایی چه آسیب ها و تهدیداتی را متوجه کشور و منافع ملی میکند؟.

9. چرا سیاستگذاری‌ها طی ۸ سال گذشته در مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر صنعت دخانیات کشور، به نحوی بوده که حضور و تثبیت و توسعه کمپانی‌های چندملیتی را در داخل بوجود آورده و آنها از مدل تولید مشارکتی با شرکت دخانیات به سمت تاسیس سایتهای تولیدی و ایجاد کارخانه حرکت کرده‌اند؟.

10. چرا كمپاني هاي چندملیتی آمريكايي، انگليسي و ژاپني فعال در ایران با وجود مالکیت و سهامداران خارجی با ثبت بعضي از علائم تجاری خود در داخل ایران، عوارض و مالیاتی مشابه شرکتهای ایرانی پرداخت می‌کنند و وزارت صمت هیچ اقدامی در جهت اصلاح این رویه غلط ندارد؟ انتظار است اين رويه هاي غلطِ نوشته شده به نفع كمپاني هاي چند مليتي آمريكايي، انگليسي و ژاپني توسط جريان نفوذ قدرت و ثروت در دولت گذشته خيلي زود اصلاح و بساط آن برچيده شود.

11-چرا بعد از تحریم های یک‌ جانبه‌ی آمریکا، شرکتهای خارجی قراردادهای خود را در صنایع نفت، پتروشیمی، خودروسازی و انرژی نیمه‌کاره رها کردند و از ایران خارج شدند؛ اما در حوزه صنایع دخانی نه تنها فعالیتهای خود را متوقف نکردند بلکه سرمایه‌گذاری‌های خود را در کشور ایران به شدت توسعه دادند به نحوی که در نیمه اول سال ۱۳۹۸ و در اوج تحریمهای ظالمانه که حتی دارو و تجهیزات پزشکی را نیز شامل می‌شد بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به صنعت دخانیات بوده است؟

۱۲.آیا وقت آن نرسیده است با مطالعه عملکرد صنعت دخانیات در 8 سال گذشته که سرمایه ملت توسط کمپانی های چندملیتی آمریکایی، انگلیسی، ژاپنی و کره ای همراه با دستهای پنهان به تاراج رفته است، وظایف انتزاع شده از شرکت دخانیات به آن بازگردد و این شرکت ملی در قالب شرکت مادرتخصصی در راستای منافع ملی، تولید ملی، اشتغال و جلوگیری خروج ارز از کشور بازطراحی و سازمان یافته شود؟

پس از پایان سخنان مدیرعامل شرکت دخانیات، یوسف داودی نماینده سراب حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات، علی اکبر کریمی نماینده اراک، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، علی جدی نماینده شیروان، مهدی عسگری نماینده کرج، روح الله عباسپور نماینده بوئین‌زهرا، بهزاد رحیمی نماینده سقز دیدگاه های خود را مطرح کردند.

 نمایندگان ضمن تقدیر و تشکر از گزارش شفاف مدیرعامل شرکت دخانیات عنوان کردند که خواسته شرکت دخانیات در چارچوب قانون مطرح شود تا حمایت‌های لازم از سوی مجلس صورت گیرد.

 همچنین نمایندگان با اشاره به نگاه فسادستیزی و حمایت از تولید داخل مدیرعامل شرکت دخانیات، تاکید داشتند که در دوره جدید مدیریت شرکت دخانیات، بیت المال ضایع شده باید به شرکت برگردد.

منبع: الف

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت دخانیات ملیتی آمریکایی کمپانی های چند چند ملیتی صنعت دخانیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۲۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آینده شهروندان آمریکا به حفظ برتری ایالات متحده در نظام بین‌الملل و مقابله با دشمنان و تهدیدات این کشور بستگی دارد، گفت: تصویب بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی توسط مجلس نمایندگان آمریکا جنبه انتخاباتی دارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصویب بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی توسط مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: گروهی از جمهوری خواهان که به دونالد ترامپ نزدیک هستند معتقدند که این کمک‌ها بی حاصل است و آمریکا مشکلات درونی زیادی دارد و بهتر است که هزینه‌های در نظر گرفته شده برای اوکراین و اسرائیل و تایوان را صرف مسائل درونی خود کند و شرط کمک‌های مالی ایالات متحده را تأمین بودجه امنیت مرزی این کشور اعلام کرده بودند و این موضوع برای رأی دهندگان جمهوری خواه بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو جمهوری خواهان مانع تصویب بسته‌های کمک‌های مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان می‌شدند.

وی افزود: در مقابل جمهوری خواهان، دموکرات‌ها یا نزدیکان به جو بایدن تمایل زیادی برای تصویب این حمایت مالی داشتند که آن هم جنبه انتخاباتی داشت، اگر این بودجه تصویب نمی‌شد دموکرات‌ها دچار نوعی سرخوردگی می‌شدند چرا که یکی از پروژه های اصلی دولت بایدن پیروزی در جنگ اوکراین است و اگر این کمک‌ها ادامه پیدا نکند به گفته مقامات اوکراین و کاخ سفید احتمال شکست اوکراین در جنگ بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین تصویب شدن یا نشدن چنین لوایحی با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی همراه بود و تا حدی به مسائل انتخاباتی باز می‌گردد.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: جمهوری خواهان معتقدند به جای پرداخت این کمک‌ها باید منافع آمریکا تأمین شود چرا که آمریکا در شرایطی به سر می‌برد که زیر ساخت‌ها در این کشور دچار مشکل شده‌اند، فقر و مشکلات معیشتی و عدم رفاه، مردم این کشور را رنج می‌دهد و نیز ناامنی و مشکلات مرزی نیز در این کشور وجود دارد و بهتر است که بودجه تأمین مالی کشورها به مردم و زیرساخت‌های خود آمریکا اختصاص یابد؛ این افراد می‌دانند که عده‌ای به خصوص در اوکراین که فساد مالی در آن زیاد است، از این بسته‌های مالی که با هدف پیروزی در جنگ با روسیه ارسال شده، برای امور شخصی یا قاچاق تسلیحات و… استفاده می‌کنند و دقیقاً مشخص نیست که این هزینه برای چه چیزی صرف می‌شود.

وی ابراز کرد: گروه دیگری از مردم، سیاستمداران و نخبگان آمریکا معتقدند که امنیت داخلی آمریکا و رفاه شهروندان این کشور زمانی محقق می‌شود که در جهان صلح برقرار باشد و نیروهای شرور نتوانند امنیت آمریکا را به خطر بیندازند بنابراین عقیده دارند که دولت آمریکا باید به کمک های خود به اوکراین برای شکست روسیه، به اسرائیل برای شکست جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا و به تایوان در برابر چین ادامه دهد چرا که در صورت شکست متحدان آمریکا در این سه کشور باید هزینه بیشتری برای مقابله مستقیم با روسیه و چین و مقاومت بپردازد تا از تهدیدات احتمالی در امان بماند؛ از این رو تلاش می‌کنند تا کمک‌های آمریکا به این کشور انجام شود و حتی افزایش یابد چون آینده شهروندان آمریکا به حفظ برتری ایالات متحده در نظام بین‌الملل و مقابله با دشمنان و تهدیدات این کشور بستگی دارد.

ابوالفتح خاطر نشان کرد: در حال حاضر شکاف و دوگانگی عمیقی در ایالات متحده وجود دارد و برای همین است که چند ماه طول کشیده تا کنگره به این جمع بندی برسد که این طرح را تصویب کند؛ اما به نظر می‌رسد گروه دوم یعنی دموکرات‌ها دست برتر را پیدا کرده‌اند و بسته‌های مالی و نظامی آمریکا به چهار گروه اوکراین، اسرائیل، تایوان و منطقه این دو-پاسفیک به تصویب کنگره خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، مجلس نمایندگان آمریکا لوایح ۶۱ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، ۲۶ میلیاردی دلاری برای کمک به رژیم صهیونیستی و ۸ میلیارد دلاری برای مقابله با چین را تصویب کرد. این بسته شامل چهار لایحه است که به‌طور جداگانه به رأی گذاشته شده و قبل از ارسال به مجلس سنا در یک لایحه ترکیب می‌شود. سنا قرار است بررسی لایحه تصویب شده از سوی مجلس نمایندگان را از روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت و با رأی‌گیری اولیه در همان روز آغاز کند.

کد خبر 746779

دیگر خبرها

  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور