Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@20:24:24 GMT

ارتباطات کلید حل بحران ها

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۲۴۶۲

ارتباطات کلید حل بحران ها

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارتباطات اولویت شرایط بحرانی است گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای توسعه دولت الکترونیک، گسترش زیرساخت‌های ارتباطی با کیفیت در روستاها و اتصال به شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگذاری برنا به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از خراسان جنوبی،‌دولت الکترونیک استان، به ریاست، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی و با حضور معاونین هماهنگی امور عمرانی و توسعه مدیریت و منابع استانداری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قناعت، در این نشست با اشاره به حادثه خروج قطار مسافربری مشهد-یزد از ریل در منطقه طبس، عنوان کرد: در شرایط بحرانی ارتباطات اولویت نخست است، انتظار داریم همه متولیان برای تامین و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در استان تلاش کنند.

وی اظهار داشت: در حادثه خروج قطار مسافری مشهد - یزد از ریل در منطقه طبس، نبود آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه یکی از مشکلات مشاهده شد که در مدت کوتاهی با تقویت و تنظیمات انجام شده به کیفیت مطلوب رسید.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در شرایط بحرانی آنچه حرف اول را می‌زند حتی قبل از حضور گروه‌های امداد و نجات در صحنه و انتقال مجروحان، آنتن‌دهی و ارتباطات است.

قناعت بیان کرد: موضوع دولت الکترونیک از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوعات زیرساختی در هر منطقه‌ است که در خراسان جنوبی به عنوان استان کم‌برخوردار در این حوزه ضعف‌هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: توسعه این حوزه و رفع ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های سنتی نیاز به پیگیری‌های مضاعف در سطوح ملی و استانی دارد و برای اینکه دولت الکترونیک توسعه یابد و شهروندان نیز پای کار بیایند نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی داریم زیرا اگر در همه عرصه‌ها بتوان خدمت ارائه داد، مزایای متعددی برای استان رقم خواهد زد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش خدمات الکترونیک در همه حوزه‌ها به‌ویژه آموزش، دورکاری و تجارت بودیم که می‌توان از مزایای دولت الکترونیک بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به بخشی از مزایای توسعه دولت الکترونیک عنوان کرد: کاهش فساد اداری، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و قبل آن کاهش ترافیک و حضور فیزیکی، کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش اشتغال از جمله این مزایا است.

قناعت با اشاره به اینکه با توسعه دولت الکترونیک شاهد همسوسازی سرمایه‌گذاری‌ها در استان خواهیم بود، گفت: فعالیت‌ها چون شفاف، دقیق و یکپارچه در دسترس نبود سرمایه‌گذاران نمی‌توانستند همسو با نیازهای استان پیش روند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های دولت برای توسعه دولت الکترونیک، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با کیفیت در روستاها و اتصال به شبکه ملی اطلاعات است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از موضوعاتی که در سطح نظام در حال پیگیری است، ماندگاری مردم در روستاها و حفظ مرزهاست لذا توسعه دولت الکترونیک و ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی با کیفیت برای دسترسی مردم به خدمات، تحقق این هدف مهم را به دنبال خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند را از دیگر برنامه‌های دولت دانست و بیان کرد: برای تحقق این برنامه‌ها همه باید مشارکت و همکاری داشته باشند.

قناعت یادآور شد: در راستای حمایت از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات استان، تهیه و خرید تجهیزات مشابه مورد نیاز برای زیرساخت‌های ارتباطی در صورت وجود در داخل استان از خارج استان ممنوع است و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه کمک کنند.

مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات وفناوری اطلاعات استان، نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در توسعه ارتباطات استان، گفت: در یک سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان بری توسعه ارتباطات روستایی استان و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات تامین و هزینه شده است.

وی بیان کرد: یکی از تاکیدات مهم دولت سیزدهم توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات هم از حیث ایجاد و توسعه اشتغال و هم ایجاد و افزایش سطح رفاه برای دسترسی به خدمات دولتی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: برنامه‌های خوبی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور توسعه دولت الکترونیک در کشور تدوین شده که در قالب کارگروه مربوطه در استان، این مهم نیز پیگیری می‌شود.

وی توسعه دولت الکترونیک را پیش نیاز توسعه کاربری‌های مبتنی بر فناوری در سراسر کشور و از جمله خراسان جنوبی دانست و اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های کیفی روستاها از اهمیت زیادی برخوردار است که وزارت ارتباطات و استان این موضوع را بصورت جدی در دستور کار قرار داده است.

دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان، با بیان اینکه وضعیت ارتباطی شهرهای خراسان جنوبی در شرایط مطلوب قرار دارد بیان کرد: پوشش نسل سوم و چهارم اینترنت در همه شهرهای استان تامین شده اگرچه نیاز به توسعه ارتباطات همیشه در دستور کار قرار دارد.

بهی ادامه داد: ۲ شاخص اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات و پوشش تلفن همراه در روستاها از محل منابع ملی پیگیری و اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: پهنای باند استان به میزان ۲۲۰ گیگابیت بر ثانیه تامین شده که در مدت مشابه سال قبل این مقدار ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است و هنوز نیز ۶۵ تا ۷۰ درصد پهنای باند در اختیار دانش بنیان‌ها قرار دارد تا در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با تاکید بر اتصال بیش از 90 درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری، تصریح کرد: برای اتصال باقیمانده روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان یعنی حدود ۳۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات، برنامه مدون اعتباری داریم و مصوبه اخذ شده است.

وی یادآور شد: از محل منابع طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون ۲۰۷ روستای استان از اینترنت پرسرعت، ۸۱۹ روستا از پوشش تلفن همراه بهره مند و هزار و ۵۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

بهی گفت: در همین راستا از ابتدای امسال تامین پوشش اینترنت روستایی با ارتقای ۱۶ سایت برای پوشش ۳۲ روستا و تامین پوشش همراه روستایی برای ۱۷ روستا، با احداث ۶ سایت جدید، در استان انجام شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر میزان برقراری پوشش تلفن همراه در روستاهای استان بالای ۸۰ درصد و در زمینه اتصال به شبکه ملی اطلاعات نیز ۶۳ درصد روستاها از این شبکه بهره‌مند هستند.

دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۸۰ استارت‌آپ معادل ۴۰ درصد استارت‌آپ‌های فعال استان از خدمات ICT در استان برخوردارند، همچنین ۲۵۰ واحد صنفی رایانه، ۹۸ دفتر پیشخوان شهری، ۲۲ دفتر ICT روستایی، ۱۵۰ باجه پست بانک روستایی و ۶۱ دستگاه خودپرداز روستایی در استان فعال است.

گفتنی است این نشست اولین جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان در سال جاری بود و به ریاست استاندار برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت دولت الکترونیک برنامه روستا استان خراسان جنوبی شرایط بحرانی شبکه ملی اتصال اخبار خراسان جنوبی خبر خراسان جنوبی ارتباطات و فناوری اطلاعات استاندار خراسان جنوبی توسعه دولت الکترونیک دولت الکترونیک استان زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات مدیرکل ارتباطات وزارت ارتباطات توسعه ارتباطات تلفن همراه برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است

معاون علمی رئیس جمهور معتقد است "مالکیت فکری" برای عدالت ضروری است. این نظام مالکیت فکری به پدیدآورندگان فناوری حق می‌دهد تا از دستاوردهای خود سود ببرند و در عین حال، دیگران نیز می‌توانند از این دستاوردها استفاده کنند. - اخبار اجتماعی -

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم پیرامون موضوع مالکیت فکری در ایران، به نقش دوگانه‌ فناوری در تشدید یا کاهش شکاف‌های طبقاتی  اشاره کرد و گفت: فناوری، همچون تیغی دو لبه، می‌تواند شکاف‌های طبقاتی را عمیق‌تر کند و یا در جهت عدالت و توسعه‌ آن به کار گرفته شود.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه، دسترسی به منابع علمی را به عنوان نمونه‌ای از این دوگانگی مطرح کرد و تصریح کرد: پیش از ظهور اینترنت، دسترسی به منابع علمی نظیر کتاب‌ها، مقالات و ... محدود به قشر خاصی از جامعه بود. این امر به دلیل هزینه‌ بالا و نیاز به ارتباطات و مجوزهای خاص، مانع از بهره‌مندی بسیاری از افراد از این منابع ارزشمند می‌شد اما امروز به واسطه فن‌آوری اینترنت، دسترسی همه مردم و فرصت دسترسی همه مردم برای رسیدن به یک اطلاعات، تقریباً فراهم است.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما عدالت را ترویج فرصت‌های برابر برای تمام افراد جامعه در جهت کسب و کار و خلق ارزش می‌دانیم؛ اگر بتوانیم در هر زمینه‌ای فرصت‌های برابر را برای افراد فراهم کنیم، آنگاه می‌توانیم مدعی داشتن جامعه‌ای عدالت‌محور باشیم.

.

وی ادامه داد: هر فرد با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌تواند از این فرصت‌های برابر بهره‌مند شود. اینترنت نمونه بارز و زمینه‌ای عمومی برای بهره‌مندی یکسان همه افراد از فرصت‌ها است.

فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی پیش‌شرط اجرایی شدن "قانون مالکیت فکری" است

دهقانی اظهار کرد: در مقابل، همین فناوری اگر به مثابه ابزاری برای انحصار و سلطه به کار گرفته شود، می‌تواند به ابزار سیطره و قدرت تبدیل شود. بدین معنا که عده‌ای خاص در یک جامعه یا جامعه جهانی که از این ابزار برخوردار باشند، می‌توانند نسبت به سایرین برتری یافته و این امر مغایر با عدالت است.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به تمایز علم و فناوری، بر لزوم حمایت از حقوق پدیدآورندگان فناوری تأکید کرد. 

وی بیان کرد: ایجاد نظام مالکیت فکری کارآمد و تشویق فناوران به ثبت و عرضه دستاوردهای خود در قالب نظام‌مند و عادلانه، دو مزیت کلیدی دارد: فایده اول این است که ارزش‌های پدیدآورندگان یک اثر حفظ می‌شود و فایده دوم این است که جامعه مخاطب آن و جامعه یک کشور می‌تواند فرصت‌های خوبی برای دسترسی به آنچه که دیگران بدست آوردند داشته باشد.

دهقان بر اهمیت برقراری یک نظام مالکیت فکری عادلانه تأکید کرد و گفت: چنین سیستمی می‌تواند مشوقی برای پدیدآورندگان، به‌ویژه در حوزه فناوری، باشد تا در چارچوب این نظام فعالیت کنند. این امر نه تنها به حفظ ارزش‌ها و قدردانی از تلاش‌ها منجر می‌شود، بلکه زمینه را برای به اشتراک‌گذاری عادلانه این دستاوردها با سایر جوامع در یک نظام ارزشی عادلانه فراهم می‌کند.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام مالکیت فکری بستری را فراهم می‌کند که 10 جامعه با یکدیگر همکاری کنند، دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و از طریق یک سیستم ارزش‌گذاری عادلانه، از نوآوری‌ها و اختراعات یکدیگر بهره‌مند شوند.

دهقانی با تأکید بر اهمیت شکل‌گیری مباحث مالکیت فکری در کشور، خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی کل اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

وی تأکید کرد: این شرکت‌ها باید با سازوکارها و دستورالعمل‌های مربوطه آشنا شده و از آنها در جهت حفظ منافع خود استفاده کنند.

وی همچنین حضور فعال در نشست‌ها و مباحث تخصصی را برای ارائه نظرات و دیدگاه‌ها و در نهایت، شکل‌گیری نظامی پخته‌تر، کامل‌تر و بی‌نقص‌تر در حوزه مالکیت فکری را ضروری دانست.

دهقانی گفت: از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه توسعه فن‌آوری دعوت می‌کنم که دراین نشست شرکت کنند و نظرات و نکات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند