Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان از تولید کشمش ارگانیک در ۳ سایت واقع در ۳ روستای مزرج، علی‌آباد و کلاته حاجی برات شهرستان قوچان خبر داد.

مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان عصر روز گذشته در حاشیه بازدید از واحدهای حوزه کشاورزی شهرستان قوچان، در جمع خبرنگاران بابیان اینکه متوسط بارندگی سالانه در این شهرستان ۳۴۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلی‌متر است، عنوان کرد: میزان بارش در سال جاری در شهرستان قوچان تا امروز حدود ۲۹۰ میلی‌متر بوده است که با توجه به بارش ۱۵۳ میلی‌متری سال گذشته شاهد ۸۸.۹ درصد افزایش میزان بارندگی بوده‌ایم اما در مقایسه با دوره زمانی طولانی‌مدت ۳.۴ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: شهرستان با وسعت ۳۸۴۸ کیلومترمربع دارای ۱۹۲ هزار و ۳۷۶ هکتار اراضی منابع طبیعی است و بیش از ۲۷ هزار هکتار سطح زیر کشت دیم و ۱۳ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت محصولات آبی اختصاص دارد.

حیاتی اظهار کرد: شهرستان قوچان در تولید محصولات مانند جو، عدس، یونجه، نخود و گلرنگ دیم و عدس آبی رتبه اول را داراست. همچنین در تولید گندم دیم، سیب‌زمینی، انگور آبی رتبه دوم و در تولید سیب و سنجد رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: ۶۱۳ هزار و ۲۶۵ رأس دام سبک و ۱۷ هزار و ۱۷۶ رأس دام سنگین در سطح شهرستان قوچان وجود دارد که ۴۴ درصد از سهم تولیدات شهرستان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به منابع آبی مورداستفاده در بخش کشاورزی شهرستان قوچان گفت: ۳۹۷ حلقه چاه، ۱۷۶ رشته قنات و ۳۶۸ دهنه چشمه و ۶ رودخانه در سطح شهرستان بیش از ۱۰.۶ میلیون مترمکعب آب موردنیاز بخش کشاورزی را تأمین می‌کند.
 
وی تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون شهرستان با ۱۷ دستگاه کمباین بومی، ۱۷۲۲ دستگاه تراکتور، ۳۰ دروگر و ۵۰۰ دستگاه ادوات، ۳ واحد خدمات مکانیزه به عدد ۱.۹ رسیده است همچنین در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی قوچان ۵۰ واحد وابسته به کشاورزی دارد که ۶ واحد آن به صنایع تهیه فراورده‌های لبنی و ۶ واحد هم به خوراک دام و طیور اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با اشاره به راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در این شهرستان گفت: از سال ۹۷ تاکنون ۵۴ صندوق باهدف کاهش بیکاری، برقراری عدالت اجتماعی، کاهش فقر و افزایش درآمد خانوار روستایی تشکیل‌شده که مورد استقبال بانوان قرارگرفته است به‌گونه‌ای که این شهرستان بر اساس تعداد صندوق در استان رتبه اول و در کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این صندوق‌ها با مشارکت صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ۴ درصد در بخش‌های پرورش دام سبک و سنگین، خیاطی، آش بری، گلیم‌بافی، زنبورداری، پرورش مرغ بومی، زنبورعسل، تهیه عرقیات گیاهی و بسته‌بندی گیاهان دارویی به متقاضیان پرداخت کرده است.

حیاتی از تخصیص ۱۸ میلیارد تومان اعتبار از طریق بخش دولتی و خودیاری برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد و بیان کرد: با جذب اعتبار دولتی بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ که ۳ میلیارد تومان از آن خودیاری از سوی بهره‌برداران بوده است ضریب مکانیزاسیون کشاورزی شهرستان قوچان از ۱.۸۱ به ۱.۹۴ افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه حبوبات دیم شهرستان قوچان جزء محصولات سالم محسوب می‌شوند، گفت: در این شهرستان ۳ سایت کشمش ارگانیک در ۳ روستای مزرج، علی‌آباد و کلاته حاجی برات در سطح ۴۲۶ هکتار و یک سایت الگویی سالم سیب در روستای پیش باغان در سطح یک هکتار اجراشده است.

نبود کشتارگاه صنعتی حلقه گمشده شهرستان قوچان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با اشاره به فعالیت دو مجتمع دامی بهار خبوشان و عشایری کلیدر در شهرستان قوچان گفت: مجتمع بهار خبوشان دو فاز دام سبک و سنگین دارد که فاز نخست آن در ۳۴ هکتار مشتمل بر ۲۰۶ قطعه با ظرفیت ۴۱ هزار و ۲۰۰ رأس بره است که در حال حاضر ۱۱۲ واحد ۲۰۰ رأسی آن با مجموع ۲۲ هزار و ۴۰۰ رأس بره پروار تکمیل و فعال است و برای ۴۴۸ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی نبود زیرساخت‌ها ازجمله تسطیح خیابان‌ها را یکی از مشکلات این واحد دانست و افزود: در فاز نخست عملیات گاز کشی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، انبار و ... با اعتبار ۳.۶ میلیارد ریال اعتبارات دولتی و ۲.۶ میلیارد ریال اعتبارات خودیاری جمع‌آوری شد و برای فاز دوم مجتمع ۵۷ هکتار مشتمل بر ۱۳۱ واحد ۲۲۰۰ مترمربعی با پروانه ۲۰ رأس گاو شیری برای هر واحد و مجموع ۲۶۲۰ رأس صادرشده که در حال حاضر ۸ واحد فعال و ۶ واحد در حال ساخت دارد.

حیاتی در ادامه اظهار کرد: مجتمع کلیدر یا شفیع که مربوط به سایت عشایری است با پروانه فعالیت برای ۱۴۱ واحد دارای ۶۰ واحد فعال و ۴۰ واحد نیمه فعال است و با توجه به اهمیت توسعه این بخش با رایزنی‌های انجام‌شده ۵۷ هکتار زمین در مجاورت این مجتمع می‌تواند به تمام سرمایه‌گذاران توانمند این بخش واگذار شود.

وی نبود کشتارگاه صنعتی دام را حلقه گمشده این حوزه در شهرستان قوچان دانست و عنوان کرد: مجتمع کشتارگاه صنعت دام سبک و سنگین فرخان گوشت در زمین ۳۰ هزار مترمربع و زیربنای ۵۰۰۰ مترمربع در ۲ طبقه با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومان در شهریور ۹۹ کلنگ زنی شده و در حال احداث است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان افزود: برای ساخت این مجموعه ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید تهیه و در حال پیگیری است و اقدامات اولیه ساخت همچون دیوارکشی، پی‌کنی، بتن‌ریزی و ... توسط سرمایه‌گذار انجام‌شده و در حال ادامه کار است.

وی از توزیع ۲۱ هزار و ۴۵۲ تن نهاده‌های دامی در شهرستان قوچان خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در بخش توزیع کنسانتره دامی ۱۹ هزار و ۴۶۱ تن کنسانتره شیری و ۲۷ هزار تن کنسانتره پرواری بوده و درمجموع میزان ۴۶ هزار ۱۸۳ تن کنسانتره توزیع‌شده است این در حالی است که در سال ۹۹ این میزان ۲۷ هزار تن بوده است.

حیاتی در ادامه بابیان این‌که شهرستان قوچان از معدود شهرستان‌هایی است که بحث هویت بخشی دام را اجرایی کرده است، گفت: با اجرای این طرح و با هویت گذاری و به‌روزرسانی شمار دام‌ها که به دلیل کشتار یا خروج دام از شهرستان همواره تغییر می‌کند توزیع نهاده‌های دامی با عدالت توزیع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به احیا و مرمت ۶ قنات در سال گذشته با یک میلیارد و ۸۴ میلیون تومان اعتبار گفت: در شهرستان قوچان ۱۷۶ حلقه قنات وجود دارد که از اعتبار سفر ریاست جمهوری ۲۴ میلیارد تومان برای لایروبی قنوات و از محل تملک دارایی ۴ میلیارد برای این امر در نظر گرفته‌شده است اما تا امروز یک میلیارد و ۸۴ میلیون تومان برای این حوزه اختصاص‌یافته که با توجه به خشکسالی‌ها اعتبار کمی است این در حالی است که یکی از خواسته‌های مردم مرمت و لایروبی این میراث قدیم در حوزه کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان تأکید کرد: در بخش لوله‌گذاری در سامانه‌های نوین آبیاری ۱۹ پروژه به طول ۴۵ کیلومتر بااعتبار ۲۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان انجام‌شده است و تسهیلات بانکی در طرح‌های لوله‌گذاری استخرهای ذخیره آب و برق‌رسانی به این مجموعه‌ها به تعداد ۱۰ طرح بااعتبار ۶ میلیارد تومان انجام‌شده و در حال حاضر ۳۱۶ هکتار آبیاری تحت‌فشار در شهرستان آماده ارائه تسهیلات با اعتبارات ۱۴۰۱ بوده که به‌محض ابلاغ اعتبارات از محل سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار پرداخت می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح رصد و پایش توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان قوچان گفت: از ابتدای قانون انتزاع با همکاری بسیج اصناف ۱۶ نفر در حوزه صنفی و ۱۷ نفر در حوزه غیر صنفی فعال هستند که از واحدهای صنفی و غیر صنفی، نانوایی‌ها و کارخانجات آرد، خوراک دام و علافی‌ها، میدان بار، میدان دام، آجیل‌فروشی و شیرینی فروشی‌ها، میوه‌فروشی‌های خرد، خواروبارفروشان، مواد پروتئینی و گوشت و... انجام‌شده است.

حیاتی با تأکید بر پیگیری گزارش‌های مردمی از سامانه ۱۲۴ بیان کرد: در صورت مشاهده تخلف تا ۳ مورد به متخلفان تذکر می‌دهیم و پس‌ از آن در صورت تکرار متخلف به سازمان تعزیرات معرفی می‌شود.

وی افزود:۲۶۹ مورد تعهد در حوزه صنفی و ۳۵۷ مورد تعهد در حوزه غیر صنفی، ۳۰۱ مورد تخلفات در حوزه‌های صنفی و ۲۵۶ مورد تخلف در غیر صنفی به ثبت رسیده است و رقم تخلفات هم ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال در حوزه صنفی و غیر صنفی ۸۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون و ۴۱۰ هزار ریال بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان ادامه داد: در اجرای طرح رصد و پایش ۲۹ مورد کشفیات شناسایی‌ شده است که بالاترین تخلف مربوط به یک کارخانه آرد متعلق به بخش خصوصی است که در فرایند تخلف ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ کیلو سبوس دامی با تخلف در قیمت و خرید ۴۱۵ هزار و ۲۳۶ کیلوگرم گندم خارج از شبکه و ۱۱ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم آرد خبازی کپک‌زده بوده است که در نهایت به پرداخت ۷ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان جریمه محکوم‌ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها كشمش جهاد كشاورزي قوچان شهرستان قوچان میلیارد تومان میلیون تومان انجام شده دام سبک غیر صنفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آبادان، عبدالرضا سید احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفت.

از آغاز برداشت چغندر قند در استان تاکنون ۵۹ هزار و ۸۰۰ تن محصول برداشت شده است.

وی ادامه داد: این میزان برداشت از ۹۲۰ هکتار از مزارع چغندر قند استان خوزستان انجام شده است.

 پیش بینی می‌شود امسال بیش از از این میزان بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

دیگر خبرها

  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت